No dobra, widzę, że masz problem z chłodnicą w Audi. Sprawa jasna, chłodnica to podstawa – bez niej silnik się przegrzeje raz dwa i będzie po zabawie. Wymiana to często jedyne wyjście.

Co mogło się stać?

  • Wycieki: Najczęstsza sprawa. Zobacz, czy pod autem nie masz plamy płynu chłodniczego (zazwyczaj zielony, różowy albo niebieski). Sprawdzaj, czy nie ubywa płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Najczęściej cieknie tam, gdzie chłodnica jest połączona z wężami albo na łączeniach blachy i plastiku.
  • Uszkodzenia mechaniczne: Kamień z drogi, jakieś uderzenie – wystarczy, żeby uszkodzić delikatne lamele albo nawet sam rdzeń chłodnicy.
  • Korozja: Chłodnica z czasem rdzewieje, szczególnie jeśli nie pilnujesz płynu chłodniczego i jeździsz na wodzie. Wtedy to już kaplica.
  • Zatkany rdzeń: Syf w układzie chłodzenia może zatkać kanaliki w chłodnicy. Płyn nie przepływa jak powinien, chłodnica nie oddaje ciepła i silnik się grzeje.

Jak to wygląda w praktyce (np. Audi A3 8P)?

  1. Spuszczamy płyn chłodniczy: Najpierw trzeba pozbyć się starego płynu. Robimy to ostrożnie, bo jest toksyczny.
  2. Demontujemy osprzęt: Zdejmujemy wszystko, co przeszkadza w dostępie do chłodnicy: wentylatory, obudowy, czasami trzeba odpiąć przewody klimatyzacji (wtedy potrzebny jest fachowiec od klimy).
  3. Odkręcamy węże: Ostrożnie odpinamy węże od chłodnicy. Często są mocno zaciśnięte, więc trzeba użyć odpowiednich narzędzi.
  4. Wyjmujemy starą chłodnicę: Odkręcamy mocowania chłodnicy i wyjmujemy ją. Czasami trzeba się nagimnastykować, żeby ją wyjąć.
  5. Montujemy nową chłodnicę: Zakładamy nową chłodnicę, skręcamy wszystko z powrotem, podłączamy węże.
  6. Napełniamy układ płynem chłodniczym: Zalewamy układ nowym płynem chłodniczym, odpowietrzamy go.
  7. Sprawdzamy szczelność: Upewniamy się, że nigdzie nie cieknie. Odpalamy silnik i obserwujemy temperaturę.

Inne przykłady (żebyś miał jasność):

  • Skoda Octavia: W Skodzie Octavii wymiana jest podobna jak w Audi A3, bo to w sumie ta sama płyta podłogowa. Różnice mogą być w mocowaniach i dostępie.
  • Volkswagen Passat B6: W Passacie B6 często trzeba zdemontować przedni zderzak, żeby dostać się do chłodnicy.
  • BMW E46: W BMW E46 dostęp do chłodnicy jest zazwyczaj dobry, ale trzeba uważać na kruche plastiki.

Co ja mogę dla ciebie zrobić?

  • Diagnoza: Sprawdzę dokładnie, co się dzieje z twoją chłodnicą. Powiem ci, czy wymiana jest konieczna, czy da się coś uratować.
  • Wymiana chłodnicy: Mam dostęp do dobrych jakościowo chłodnic różnych producentów. Dobiorę odpowiednią do twojego modelu Audi.
  • Płukanie układu chłodzenia: Przy wymianie chłodnicy warto przepłukać cały układ, żeby usunąć brud i osady. To przedłuży żywotność nowej chłodnicy.
  • Sprawdzenie szczelności: Po wymianie upewnię się, że wszystko jest szczelne i nie masz żadnych wycieków.
  • Odpowietrzenie układu: Prawidłowo odpowietrzony układ to podstawa, żeby silnik się nie przegrzewał.

Jak coś, to wal śmiało. Zobaczę to Audi i powiem ci co i jak.