Okej, Panie, wymiana oleju w Audi, to podstawa, ale od tego zależy jak długo silnik pożyje. Co to za Audi? A3 8P z 2008? A może Q7 4L z 2012? Bo to robi różnicę.

Co obejmuje wymiana u mnie:

  • Spuszczenie starego oleju: Porządnie, aż do ostatniej kropli, a nie tylko odfajkowane. Sprawdzę przy okazji stan korka i miski olejowej – czy nie ma opiłków, wycieków, coś podejrzanego. Jak opiłki są, to już wiemy, że coś się dzieje i trzeba głębiej poszukać.
  • Wymiana filtra oleju: Zawsze używam filtrów MANN, Bosch, ewentualnie Knecht. Tanie zamienniki to proszenie się o kłopoty. Dobry filtr to podstawa. W Audi A4 B8 2.0 TDI potrafi się sporo nagar zebrać, jak filtr będzie lipny.
  • Nowy olej: Tu zależy co Pan lejesz. Do benzyny polecam Liqui Moly Top Tec 4200 5W30, do diesla z DPF – to samo, tylko patrzymy, żeby norma była odpowiednia (np. VW 507.00). Jak auto ma już swoje lata (np. Audi A6 C5 2.5 TDI), to można pomyśleć o oleju 5W40, bo jest gęstszy i lepiej uszczelni silnik. No i ważne – zawsze sprawdzam, czy nie ma wycieków spod uszczelniaczy wału korbowego, bo to częsta bolączka starszych Audi.
  • Sprawdzenie poziomu oleju: Po wymianie, oczywiście. Ale też po przejechaniu kilkuset kilometrów, żeby się upewnić, że wszystko gra. Czasem, zwłaszcza w silnikach TFSI, olej lubi znikać i trzeba to mieć na oku.
  • Kasowanie inspekcji: Jak się lampka świeci, to trzeba ją zgasić. Ale to nie wszystko – patrzę też na interwały wymiany w komputerze, żeby wszystko było poustawiane jak należy.

Na co uważać?

  • Mechanicy co leją olej uniwersalny do wszystkiego: To oszczędność na Panu. Każdy silnik ma inne wymagania.
  • Korek spustowy: Lubi się zapiec, gwint się wyrobić. Jak coś takiego się stanie, to trzeba to naprawić od razu, a nie zakładać na siłę.
  • Wycieki: Obserwować, czy pod autem nie pojawiają się plamy. Jak tak, to trzeba od razu reagować. Bo czasem wystarczy dokręcić śrubę, a czasem trzeba wymienić uszczelkę. W Audi A8 D3 4.2 TDI wycieki spod turbiny to norma, ale lepiej to mieć pod kontrolą.
  • Hałas: Po wymianie oleju silnik powinien pracować ciszej i płynniej. Jak słychać jakieś dziwne dźwięki (klepanie, stukanie), to trzeba się przyjrzeć.

U mnie w warsztacie podejdziemy do tego rzetelnie. Nie oszczędzamy na materiałach i robimy wszystko tak, jakby to było moje auto.