Dobra, rozumiem. Audi A3 8P, wymiana pompy sprzęgła… Znam temat.

Masz problem ze sprzęgłem, tak? Pewnie pedał wpada w podłogę, ciężko wchodzą biegi, albo słyszysz jakieś dziwne dźwięki przy wciskaniu. W Audi, szczególnie w tych A3 8P, pompa sprzęgła to częsty winowajca.

Co się dzieje, gdy pompa siada?

Pompa sprzęgła odpowiada za przenoszenie siły z pedału sprzęgła na wysprzęglik, który z kolei rozłącza tarczę sprzęgła od silnika. Jak pompa zaczyna szwankować, to płyn hydrauliczny nie jest pompowany prawidłowo.

  • Objawy: Pedalu sprzęgła w ogóle nie czujesz.
  • Przyczyny: Najczęściej to uszczelnienia w pompie przepuszczają albo cylinder pompy jest wytarty.

Wymiana – co trzeba zrobić?

  1. Diagnoza: Najpierw trzeba się upewnić, że to na pewno pompa. Sprawdzamy, czy nie ma wycieków płynu.
  2. Demontaż: Odkręcamy przewody hydrauliczne. Trzeba uważać, bo płyn hamulcowy jest żrący. Odkręcamy też mocowania pompy (zazwyczaj to kilka śrub).
  3. Montaż nowej pompy: Zakładamy nową pompę, podłączamy przewody, odpowietrzamy układ. To bardzo ważne! Jeżeli układ nie będzie dobrze odpowietrzony, to sprzęgło dalej nie będzie działać prawidłowo.

Różne auta, różne problemy:

  • Audi A3 8P: W tych modelach warto też sprawdzić stan wysprzęglika, bo czasem i on lubi się zepsuć razem z pompą.
  • Ford Focus: W Focusach często rdzewieją przewody hydrauliczne, co prowadzi do podobnych objawów.
  • Opel Astra: W Astrach czasem problemem jest sama tarcza sprzęgła, a nie pompa.

Koszty?

Sama pompa do A3 8P to koszt… no zależy od producenta. Lepiej nie brać najtańszej, bo to się mści. Do tego dochodzi robocizna, odpowietrzanie układu, no i ewentualnie wymiana płynu hamulcowego, jeżeli jest już stary.

Podsumowując:

Wymiana pompy sprzęgła w A3 8P to nie jest jakaś mega skomplikowana operacja, ale trzeba to zrobić porządnie.
Przy okazji warto sprawdzić stan wysprzęglika i przewodów, no i porządnie odpowietrzyć układ. Zapraszam do warsztatu, obejrzymy, zdiagnozujemy i powiem konkretnie co trzeba zrobić i ile to będzie kosztować.