Dobra, słuchaj, robota czeka, ale już widzę co nieco. Kierownica w BMW E36? Klasyka. Powiedzmy, że masz luzy, bicie, dziwne dźwięki. Możliwości jest kilka, zależnie od tego, co dokładnie się dzieje.

  • Luz na kierownicy: Najczęściej to końcówki drążków kierowniczych albo same drążki. W E36 to się zużywa jak ciepłe bułeczki. Czasem to tylko kwestia regulacji, ale częściej wymiana. Sprawdzimy też sworznie wahaczy, silentblocki. One też potrafią narobić bałaganu. W starszych autach, jak np. Golf II, luz to często wina przekładni kierowniczej. Na E36 to rzadziej, ale też się zdarza.

  • Bicie na kierownicy: To już bardziej złożona sprawa. Może to być krzywa felga, niewyważone koła, ale też uszkodzona opona. Sprawdzimy geometrię, bo jak coś jest przestawione, to i kierownica będzie wariować. Inna sprawa, to tarcze hamulcowe – jak są krzywe, to przy hamowaniu będzie szarpać kierownicą. W Audi A4 B6 miałem taki przypadek – klient myślał, że zawieszenie padło, a to tarcze były do wymiany.

  • Dziwne dźwięki (stuki, piski): Stuki to przeważnie luzy w zawieszeniu – wyżej wymienione końcówki, sworznie, wahacze. Piski? To może być pompa wspomagania – sprawdź poziom płynu, stan paska. Czasem to tylko kwestia naciągnięcia paska, ale jak pompa wyje, to szykuj się na wymianę. W Oplu Astrze H miałem przypadek, że stukało przy skręcaniu – okazało się, że łożysko amortyzatora padło. Niby nic, a potrafi wkurzyć.

Co możemy z tym zrobić?

  1. Diagnostyka: Podnosimy auto, sprawdzamy wszystko na szarpakach, oglądamy dokładnie. Bez tego to jak wróżenie z fusów.

  2. Wymiana: Jak coś jest zużyte, to wymieniamy. Mamy części dobrej jakości, zamienniki albo oryginały, jak wolisz.

  3. Geometria: Po każdej ingerencji w zawieszenie robimy geometrię. Inaczej opony zjedzie w mig.

  4. Regeneracja przekładni (opcjonalnie): Jak przekładnia ma duży luz, to możemy ją zregenerować. To tańsza opcja niż kupno nowej, ale trzeba to zrobić porządnie.

Daj znać, kiedy możesz podjechać, to oblookamy temat. Jak coś jeszcze Cię niepokoi, to pytaj śmiało.