Dobra, jasna sprawa. Mechanika to chleb powszedni, ogarniam temat. No więc, spójrzmy co tu mamy.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) – BMW i inne auta.

ASB to skomplikowany mechanizm i jeśli olej jest przepracowany, to mogą zacząć się dziać cuda. Szarpanie przy zmianie biegów, opóźniona reakcja, a nawet całkowity brak możliwości wrzucenia biegu. Często ludzie to bagatelizują, myśląc, że samo się naprawi, a później płacą za remont skrzyni tyle, co za dobry rower.

Kiedy wymieniać olej?

Zależy od skrzyni i od stylu jazdy. BMW na przykład zaleca dożywotni olej, ale to bzdura. Realnie, co 60-80 tysięcy kilometrów warto to zrobić, szczególnie w skrzyniach ZF (bardzo popularne w BMW, Audi, Jaguarach). W starszych skrzyniach Mercedesa (np. 722.6) interwał może być trochę dłuższy, ale nie przeciągałbym tego ponad 100 tysięcy.

Jak to wygląda w praktyce?

  1. Sprawdzenie stanu oleju: Najpierw oglądamy, jak wygląda stary olej. Kolor, zapach, czy są opiłki metalu. To daje nam obraz tego, co się dzieje w skrzyni. Jak olej jest czarny i śmierdzi spalenizną, to znaczy, że skrzynia dostała w kość.
  2. Wymiana oleju i filtra: Odkręcamy miskę olejową, spuszczamy stary olej. Wymieniamy filtr oleju (zazwyczaj jest w misce). Czyścimy magnesy, które wyłapują opiłki. Zakładamy nową uszczelkę miski i przykręcamy z powrotem.
  3. Napełnianie skrzyni: To ważny moment. Trzeba wlać odpowiednią ilość oleju (zgodnie ze specyfikacją skrzyni) i ustawić prawidłowy poziom przy odpowiedniej temperaturze oleju. Bez tego można uszkodzić skrzynię. Do tego potrzebny jest dobry diagnoskop, który pokaże temperaturę skrzyni w czasie rzeczywistym. Jeśli skrzynia ma korek przelewowy (np. skrzynie ZF), to poziom ustawia się na pracującym silniku po rozgrzaniu oleju.
  4. Adaptacja skrzyni: Po wymianie oleju czasami trzeba zrobić adaptację skrzyni. To znaczy, że komputer uczy się na nowo, jak pracują poszczególne elementy skrzyni. To poprawia płynność zmiany biegów.
  5. Dynamiczna wymiana oleju: Wymiana oleju z użyciem specjalistycznej maszyny. Podłącza się ją do układu chłodzenia skrzyni biegów. Maszyna wypycha stary olej i w jego miejsce wpuszcza nowy olej. Dynamiczna wymiana oleju pozwala na usunięcie nagarów i zanieczyszczeń z całej skrzyni biegów. W tej metodzie zużywa się więcej oleju.

Cena?

Cena zależy od kilku rzeczy:

  • Rodzaj oleju: Oleje do ASB potrafią być drogie, szczególnie te syntetyczne. BMW często wymaga specjalnych olejów (np. ZF Lifeguard Fluid).
  • Filtr oleju: Niektóre filtry są tanie, inne kosztują kilkaset złotych. Zależy od marki skrzyni.
  • Robocizna: Sama wymiana oleju to nie jest skomplikowane, ale trzeba wiedzieć, co się robi. Ważne jest, żeby mieć odpowiednie narzędzia, żeby niczego nie uszkodzić.

Realnie, za wymianę oleju w skrzyni automatycznej BMW trzeba liczyć od 800 zł w górę, zależnie od modelu skrzyni biegów. W niektórych przypadkach cena może być wyższa, jeśli okaże się, że konieczne są dodatkowe czynności (np. czyszczenie miski olejowej). Dynamiczna wymiana oleju to koszt od 1200zł w górę.

Przykłady cen:

  • BMW E60 530i (skrzynia ZF 6HP19) – około 900-1100 zł
  • Audi A6 C7 (skrzynia ZF 8HP55) – około 1000-1300 zł
  • Mercedes W211 E220 CDI (skrzynia 722.6) – około 800-1000 zł

Uwaga: Nie daj się naciągnąć na tanie oleje uniwersalne. Do ASB trzeba lać tylko to, co zaleca producent skrzyni. Inaczej możesz sobie narobić problemów.