Dobra, słuchaj, bo to temat rzeka z tymi autami. Coś stuka, puka, nie jedzie jak powinno? Dobrze trafiłeś. Patrz, robimy tu cuda na kółkach, od wymiany oleju po kapitalki silników. Żadnych ściem, uczciwa robota i tyle.

Sprzęgło – temat znany i lubiany (przez nas, mechaników )

BMW E46 i wymiana sprzęgła? Klasyk. Często siada tarcza, docisk albo wysprzęglik. Objawy? Najczęściej to:

  • Ślizganie: Gazujesz, obroty idą w górę, a auto ledwo przyspiesza. Tak jakbyś jechał po lodzie. To znak, że tarcza sprzęgła jest wytarta i nie zazębia się dobrze z kołem zamachowym.
  • Trudności ze zmianą biegów: Ciężko wchodzi jedynka, dwójka, albo w ogóle nie możesz wrzucić biegu. To może być problem z dociskiem, wysprzęglikiem lub linką sprzęgła (jeśli masz starszy model).
  • Szumy i hałasy: Słyszysz dziwne dźwięki przy wciskaniu sprzęgła? Może to być łożysko oporowe, które się zużyło.
  • Drgania: Auto trzęsie się przy ruszaniu? To może być wina koła dwumasowego (jeśli masz takie w swoim BMW).

Co robimy?

  1. Diagnoza: Sprawdzamy dokładnie, co jest grane. Oglądamy sprzęgło, koło zamachowe, wysprzęglik, linki. Jeśli trzeba, używamy endoskopu, żeby zajrzeć tam, gdzie wzrok nie sięga.
  2. Wymiana: Z reguły wymieniamy cały komplet: tarczę, docisk, łożysko oporowe. Dlaczego? Bo szkoda roboty dwa razy. Jak już rozbebeszamy auto, to lepiej wymienić wszystko, co się zużywa. Koło zamachowe oceniamy oddzielnie. Jeśli jest w dobrym stanie, to je zostawiamy. Jeśli jest zużyte, to albo wymieniamy na nowe, albo oddajemy do regeneracji (jeśli się da).
  3. Regulacja: Po wymianie sprzęgła trzeba je dokładnie wyregulować. Inaczej biegi będą wchodzić ciężko i sprzęgło będzie się ślizgać.

Inne marki, inne problemy:

  • Audi A4 B6: Tutaj często siada wysprzęglik, który jest umieszczony wewnątrz skrzyni biegów. To trochę więcej roboty przy wymianie.
  • Ford Focus MK2: W tych autach często pękają linki sprzęgła. Na szczęście wymiana jest prosta i tania.
  • Opel Astra H: W Astrach lubi szwankować koło dwumasowe. Objawy są podobne jak przy zużytym sprzęgle: drgania przy ruszaniu, hałasy.

Co musisz wiedzieć?

  • Wymiana sprzęgła to nie jest tania sprawa. Koszt zależy od marki i modelu auta, oraz od tego, jakie części trzeba wymienić.
  • Nie warto oszczędzać na częściach. Lepiej kupić sprzęgło dobrej firmy, niż tani zamiennik, który wytrzyma tylko kilka miesięcy.
  • Wymiana sprzęgła to robota dla doświadczonego mechanika. Nie próbuj tego robić sam w garażu, bo możesz narobić więcej szkód niż pożytku.

Same sprzęgła są różne, jak budżet pozwala, to polecam komplet Sachs lub LUK

Podsumowując, jeśli masz problem ze sprzęgłem, to przyjedź, zobaczymy, co się dzieje. Zrobimy wycenę i powiemy, co trzeba zrobić. Nie obiecuję cudów, ale obiecuję uczciwą robotę i konkurencyjne ceny. Zadzwoń, umów się, pogadamy.