Dobra, jasna sprawa. Ręczny w Fordzie, zwłaszcza w Focusie, to potrafi dać popalić. Nie ma co ukrywać, to częsty problem. Słuchaj, zależnie od rocznika i tego, co się dokładnie dzieje, robota może wyglądać różnie.

Co najczęściej widzę w Focusach z ręcznym?

  • Zapieczone linki:

    Najbardziej typowe. Stara linka rdzewieje w pancerzu, traci smarowanie i po prostu przestaje chodzić. Efekt? Jedna strona trzyma, druga nie, albo w ogóle nie zwalnia. Czasem da się to rozruszać, nasmarować, ale na dłuższą metę to lipa. Wymiana obu linek to pewniak, żeby mieć spokój.

    Mówisz, Ford Focus? Miałem ostatnio takiego pacjenta, rocznik 2010. Linki tak zardzewiałe, że aż pancerz spuchł. Nie dało rady nawet drgnąć. Wymiana kompletu i jak nowy.

  • Uszkodzone zaciski hamulcowe:

    W Focusach tylne zaciski potrafią się zepsuć, szczególnie mechanizm ręcznego, który jest zintegrowany z zaciskiem. To już poważniejsza sprawa, bo sam zacisk jest droższy. Często objawia się tym, że mimo odpuszczonego ręcznego koło się grzeje, albo zwalnia z oporem.

    Pamiętam kiedyś klient z Focusem MK2 przyjechał. Mówi, że mu coś piszczy z tyłu. Okazało się, że tłoczek w zacisku ręcznego zardzewiał i nie wracał do końca. Tarcza hamulcowa aż się przegrzała. Wymiana zacisku była konieczna.

  • Regulacja:

    Czasami wystarczy po prostu wyregulować linkę ręcznego przy dźwigni w kabinie. Poluzowała się, albo się rozciągnęła i ręczny przestał działać jak trzeba. To najprostsza opcja, ale niestety rzadko to jest jedyny problem.

  • Dźwignia ręcznego:

    Czasami mechanizm w samej dźwigni ręcznego się zużywa, wyciera, albo coś się tam blokuje. To też może powodować problemy z działaniem ręcznego. Rzadziej się zdarza, ale warto sprawdzić.

Jak to naprawiam?

  1. Diagnoza:

    Najpierw muszę zobaczyć, co się dokładnie dzieje. Sprawdzam linki, zaciski, dźwignię. Oglądam tarcze, klocki. Czasem podpinam pod komputer, żeby zobaczyć, czy nie ma jakiś błędów związanych z ABS-em albo ESP, bo to też może mieć wpływ na działanie ręcznego.

  2. Wymiana/Naprawa:

    • Linki:Wymiana linek to w miarę prosta robota, ale trzeba to zrobić porządnie. Dobra linka, porządne smarowanie, prawidłowy montaż i regulacja.
    • Zaciski:Wymiana zacisku to już trochę bardziej skomplikowane. Trzeba odpowietrzyć układ hamulcowy, uważać na przewody. No i oczywiście dobrać zacisk, bo są różne rodzaje w zależności od modelu i rocznika.
    • Regulacja:Regulacja to prosta sprawa, ale trzeba wiedzieć, jak to zrobić, żeby ręczny działał prawidłowo.
  3. Testy:

    Po naprawie sprawdzam, czy ręczny trzyma jak trzeba, czy koła się swobodnie obracają po zwolnieniu ręcznego, czy nic nie piszczy, nie grzeje się.

Kosztoryz:

Ciężko mi powiedzieć na ślepo, ile to będzie kosztować. Zależy od tego, co trzeba zrobić i jakie części będą potrzebne. Wymiana linek to jedno, wymiana zacisku to drugie. Najlepiej podjedź, zobaczymy, co się dzieje i wtedy konkretnie powiem, ile to będzie kosztować.

Inne marki – podobne problemy?

Owszem. W Audi A4 B6/B7 często problemem jest moduł komfortu, który steruje elektrycznym hamulcem ręcznym (jeśli jest). W Oplach Astrach H/J zaciski też potrafią się zapiec. W każdym aucie coś innego, ale zasada jest podobna: linki, zaciski, mechanizm. Trzeba to zdiagnozować i naprawić.

Zadzwoń, umów się na wizytę, to coś poradzimy i spokojnie naprawimy Twoje auto.