Dobra, rozumiem. Ford i wymiana oleju, to klasyka. Powiem tak, sama wymiana oleju to niby nic skomplikowanego, ale diabeł tkwi w szczegółach.

Jaki Ford i olej?

  • Jaki Ford? Bo to ma znaczenie. W Focusie Mk2 1.6 benzyna to prosta sprawa, filtr na wierzchu, dostęp idealny. Ale już w Mondeo Mk4 2.0 TDCi to trochę więcej zabawy, bo filtr schowany i trzeba uważać, żeby niczego nie uszkodzić przy okazji. A w nowszych Fordach, jak np. w EcoSport z silnikiem EcoBoost, to już w ogóle trzeba mieć odpowiedni klucz do filtra, bo inaczej można go zmasakrować.
  • Jaki olej? To podstawa. Do starszych Fordów, gdzie interwały były krótsze (powiedzmy te 15 tys. km), często leci 5W30. Ale do nowszych, z wydłużonym interwałem (30 tys. km), to już musi być olej spełniający normy Forda, np. WSS-M2C913-C albo WSS-M2C913-D. Wlewając byle co, możesz sobie narobić kłopotów z turbiną, z DPF-em, albo z panewkami.
  • Filtr oleju – firma? Ja polecam Mann, Knecht, Bosch. Unikałbym najtańszych zamienników, bo to oszczędność pozorna. Dobry filtr to podstawa czystego oleju, a czysty olej to dłuższe życie silnika.
  • Sprawdzenie stanu silnika. Przy wymianie oleju zawsze rzucam okiem na silnik. Czy nie ma wycieków (częsta bolączka Fordów!), czy nie słychać dziwnych stuków. Czasem drobna diagnoza przy okazji wymiany oleju może zapobiec poważniejszej awarii.

Co robimy konkretnie przy wymianie oleju u nas:

  1. Rozgrzewamy silnik. Chodzi o to, żeby olej był rzadszy i lepiej spłynął.
  2. Odkręcamy korek spustowy. Uważamy, żeby nie zerwać gwintu, bo to częsty problem, szczególnie w starszych autach.
  3. Odkręcamy filtr oleju. Czasem trzeba użyć specjalnego klucza, jeśli filtr jest mocno dokręcony.
  4. Czyścimy miskę olejową i korek spustowy. Sprawdzamy stan uszczelki korka.
  5. Zakładamy nowy filtr oleju. Smarujemy uszczelkę olejem i dokręcamy zgodnie z zaleceniami producenta.
  6. Wkręcamy korek spustowy. Dokręcamy z odpowiednim momentem, żeby nie zerwać gwintu, ale żeby też był szczelny.
  7. Wlewamy nowy olej. Sprawdzamy poziom na bagnecie.
  8. Uruchamiamy silnik na chwilę. Sprawdzamy, czy nie ma wycieków.
  9. Gasimy silnik i sprawdzamy poziom oleju jeszcze raz.
  10. Kasujemy inspekcję serwisową. Jeśli auto ma taką funkcję.

Cena? Zależy od oleju i filtra. Ale u nas zawsze dostajesz uczciwą cenę i pewność, że wszystko jest zrobione jak należy.

Jeśli masz Forda i chcesz wymienić olej, zapraszam. Powiedz tylko, jaki model i rocznik, a ja powiem, co i jak.