Dobra, ogarniemy ten ręczny w Oplu Astrze G. Linka to częsty problem, zwłaszcza jak auto ma swoje lata. Powiem tak: wymiana samej linki nie jest rocket science, ale trzeba wiedzieć co i jak, żeby nic nie urwać i żeby działało jak należy po robocie.

Co może pójść nie tak?

  • Zapieczenie: Linka potrafi zardzewieć w pancerzu i wtedy ani rusz. Trzeba mocno się naszarpać, żeby ją w ogóle wyciągnąć. Czasem, jak jest mocno zapieczona, to lepiej od razu odpuścić i przeciąć starą linkę, żeby sobie nie narobić więcej problemów.
  • Śruby: Śruby mocujące linkę do zacisków hamulcowych potrafią być zapieczone albo zardzewiałe. Trzeba uważać, żeby ich nie ukręcić, bo wtedy dopiero będzie zabawa. WD-40 i dobry klucz to podstawa. Czasem trzeba podgrzać palnikiem.
  • Regulacja: Po wymianie linki trzeba dobrze wyregulować napięcie, żeby ręczny działał prawidłowo. Zbyt mocno napięta linka to problem (hamulce będą się grzały), zbyt słabo to ręczny nie będzie trzymał.

Jak to robimy u nas?

  1. Oględziny: Zaczynamy od sprawdzenia, w jakim stanie są linki, zaciski i cała reszta mechanizmu ręcznego. Czasem okazuje się, że problem nie leży tylko w lince, ale na przykład w zapieczonych zaciskach.
  2. Demontaż: Odkręcamy wszystko, co trzeba (koła, zaciski, osłony), żeby dostać się do linki. Starą linkę odpinamy od zacisków i od dźwigni ręcznego w kabinie.
  3. Montaż: Zakładamy nową linkę, wszystko smarujemy, żeby się ładnie ruszało. Podpinamy linkę do zacisków i do dźwigni ręcznego.
  4. Regulacja: Regulujemy napięcie linki, sprawdzamy, czy ręczny działa prawidłowo. Rozjeżdżamy auto, hamujemy, sprawdzamy czy nic się nie grzeje.

Inne auta, inne problemy

Wiesz, w każdym aucie to wygląda trochę inaczej. Na przykład w Audi A4 B6 jest często problem z silniczkami elektrycznego ręcznego. Tam wymiana linki to inna bajka, bo trzeba jeszcze komputer podłączyć i zrobić adaptację. Albo w Renault Megane II – tam z kolei dostęp do linki jest utrudniony, bo trzeba demontować sporo plastików.

Cena?

Cena wymiany linki hamulca ręcznego zależy od modelu auta i od tego, ile nam zejdzie z robotą. Czasem trzeba odkręcać zapieczone śruby godzinę, a czasem idzie gładko. Najlepiej podjedź, zobaczymy, co i jak, to wycenimy.

Podsumowując:

Wymiana linki ręcznego to niby prosta robota, ale łatwo coś zepsuć. Lepiej oddać to w ręce fachowców. U nas zrobimy to porządnie, posmarujemy co trzeba, wyregulujemy i będziesz miał spokój na długo.