No dobra, klima w Peugeot 307 padła? To częsty problem, szczególnie w tych rocznikach. Zazwyczaj pierwsze co sprawdzam, to szczelność układu. W Peugeotach parownik lubi korodować, szczególnie jak ktoś oszczędzał na filtrze kabinowym. Do tego dochodzą uszczelnienia na sprężarce i połączeniach rurek – klasyka.

Szczelność:

  • Test azotem: Nabijamy układ azotem pod ciśnieniem i szukamy gdzie ucieka. Czasem słychać syczenie, czasem trzeba użyć detektora nieszczelności. Na przykład w Oplu Astrze H, jak wyje sprężarka, to często znak, że puszcza na uszczelnieniu wałka.
  • Barwnik UV: Wpuszczamy specjalny barwnik do układu i świecimy lampą UV. Widać wtedy dokładnie, gdzie jest wyciek. W starych Volkswagenach Passatach B5 to świetnie widać na przewodach klimy przy chłodnicy.

Jeśli szczelny, to sprawdzamy dalej:

  • Sprężarka: To serce klimy. Musi pompować czynnik. Jeśli słychać dziwne odgłosy (jak wycie, stukanie), to może być zużyta. Często puszczają zawory wewnątrz sprężarki. W Fordach Focusach Mk2 sprężarki Denso potrafią się zatrzeć na amen.
  • Elektrosprzęgło sprężarki: Czasem sprężarka jest OK, ale nie załącza się, bo padło elektrosprzęgło. Wtedy nie dochodzi napięcie albo cewka jest spalona. W Renault Megane II to nagminne.
  • Zawór rozprężny: Reguluje przepływ czynnika. Jak się zatnie, klima nie będzie chłodzić. W Audi A4 B6 lubi się zawieszać, zwłaszcza jak układ jest zanieczyszczony.
  • Osuszacz: Pochłania wilgoć z układu. Z czasem traci swoje właściwości i trzeba go wymienić. Jak jest zawilgocony, to może zamarzać i blokować układ.
  • Wentylator chłodnicy: Musi chłodzić skraplacz (chłodnicę klimy). Jak nie działa, to ciśnienie w układzie wzrasta i klima się wyłącza. W wielu autach (np. Fiat Grande Punto) wentylator ma dwa biegi – często pada ten wolniejszy.

Co możemy zrobić?

  1. Diagnostyka: Najpierw sprawdzamy cały układ. Szczelność, ciśnienia, sterowanie. To podstawa, żeby nie wymieniać części na ślepo.
  2. Naprawa/Wymiana: W zależności od tego, co znajdziemy, naprawiamy uszkodzone elementy albo wymieniamy na nowe. Czasem da się uszczelnić sprężarkę, a czasem trzeba ją wymienić.
  3. Napełnianie klimatyzacji: Po naprawie napełniamy układ czynnikiem chłodniczym i olejem. Obowiązkowo robimy próżnię, żeby usunąć wilgoć.

W Peugeot 307 warto też sprawdzić, czy działa czujnik ciśnienia klimatyzacji. Jak jest uszkodzony, to może blokować włączenie klimy.

Daj znać, kiedy możesz podjechać, to obadam temat i powiem, co dokładnie jest do zrobienia.