No jasne, wymiana chłodnicy w Peugeocie 207 to robota jak każda inna, ale trzeba uważać, bo Francuzy lubią czasem zaskoczyć. Najpierw sprawdzamy, czy to na pewno chłodnica. Czasem wyciek płynu chłodniczego może być z węży gumowych, króćców, albo nawet z pompy wody. W Peugeocie 207 silniki 1.4 benzyna lubią pocić się właśnie na króćcu pompy.

Diagnoza na pierwszym miejscu!

  • Ciśnienie w układzie: Robimy test ciśnieniowy, żeby zobaczyć, czy chłodnica trzyma ciśnienie, albo czy nie ma gdzieś małej nieszczelności, która się powiększa pod obciążeniem.
  • Oględziny: Patrzymy, czy nie ma uszkodzeń mechanicznych, np. po kamieniach na drodze. W 207 chłodnica jest dość nisko, więc to częsty problem.
  • Sprawdzamy wentylator: Upewniamy się, czy wentylator chłodnicy działa prawidłowo. Przegrzanie silnika z powodu uszkodzonego wentylatora może też uszkodzić chłodnicę. Szczególnie w lecie, kiedy temperatura na zewnątrz jest wysoka.

Sama wymiana – krok po kroku:

  1. Spuszczamy płyn: Odkręcamy korek spustowy, albo zdejmujemy dolny wąż chłodnicy. Trzeba uważać, żeby nie zalać elektroniki.
  2. Odłączamy węże: Zdejmujemy wszystkie węże, które idą do chłodnicy. Czasem są na opaski zaciskowe, a czasem na szybkozłączki – wtedy potrzebne są specjalne szczypce.
  3. Odłączamy wentylator: Zazwyczaj wentylator jest przymocowany do chłodnicy. Trzeba odpiąć wtyczkę i odkręcić śruby mocujące.
  4. Odkręcamy chłodnicę: Chłodnica jest przykręcona do ramy auta. Odkręcamy śruby i wyjmujemy chłodnicę do góry. Trzeba uważać, żeby nie uszkodzić innych elementów.
  5. Montujemy nową: Wkładamy nową chłodnicę, przykręcamy śruby, podłączamy wentylator, węże i zalewamy nowym płynem chłodniczym.
  6. Odpowietrzamy układ: To bardzo ważne, żeby w układzie chłodzenia nie było powietrza. W Peugeocie 207 odpowietrzanie jest zazwyczaj na chłodnicy i na termostacie.
  7. Testujemy: Uruchamiamy silnik i sprawdzamy, czy nie ma wycieków i czy wentylator włącza się prawidłowo.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

  • Jakość chłodnicy: Nie warto oszczędzać na chłodnicy. Tanie zamienniki mogą być gorszej jakości i szybciej się zepsują. Lepiej dopłacić i mieć spokój.
  • Płyn chłodniczy: Zawsze używamy płynu chłodniczego, który jest zgodny z zaleceniami producenta. W Peugeocie 207 zazwyczaj stosuje się płyn G12 lub G12++.
  • Przy okazji: Przy wymianie chłodnicy warto sprawdzić stan węży gumowych i termostatu. Jeśli są sparciałe lub uszkodzone, to lepiej je od razu wymienić.

Inne modele, inne problemy:

  • Skoda Octavia: W Octaviach często padają chłodnice klimatyzacji, które są umieszczone przed chłodnicą silnika i narażone na uszkodzenia.
  • Opel Astra: W Astrach lubią korodować króćce wodne na chłodnicy.
  • Volkswagen Passat: W Passatach B5 i B6 często ciekną chłodnice oleju, które są zintegrowane z podstawą filtra oleju.

Podsumowując:

Wymiana chłodnicy w Peugeocie 207 to nie jest jakaś super skomplikowana operacja, ale wymaga trochę wiedzy i doświadczenia. Najważniejsze to dobrze zdiagnozować problem i użyć dobrych części. Jeśli nie czujesz się na siłach, lepiej oddać to w ręce fachowca. W Poznaniu znajdziesz nas bez problemu! Daj znać, jeśli chcesz się umówić!