Jasne, ogarniemy to. Wymiana linki hamulca ręcznego w Peugeocie to w sumie robota jak każda inna, ale w Peugeotach bywa różnie. Peugeot, jak Peugeot, swoje patenty ma.

Peugeot i linka ręcznego – co może pójść nie tak?

  • Zapieczenie: Czasem linka tak zardzewieje w pancerzu, że ani rusz. Wtedy to już tylko cięcie i wyciąganie.
  • Zapieczone mocowania: Uchwyty linki do wahacza, do karoserii lub przy zaciskach hamulcowych. Jak zardzewieją, to urwanie gwarantowane. Trzeba uważać przy odkręcaniu.
  • Regulacja: Po wymianie linki trzeba wszystko dobrze wyregulować. Inaczej ręczny będzie albo za słaby, albo będzie blokował koła. W Peugeotach często regulacja jest przy dźwigni w kabinie, ale czasem trzeba też podregulować przy zaciskach.

Co konkretnie robimy?

  1. Diagnoza: Najpierw sprawdzimy, czy to na pewno linka. Może to zacisk się zatarł? A może dźwignia w kabinie coś nie tak?
  2. Demontaż: Odkręcamy, odpinamy, wyciągamy starą linkę. Jak coś się zapiekło, to używamy penetratora albo palnika (ostrożnie!). Często trzeba odkręcić osłony termiczne wydechu, żeby się dostać do linki.
  3. Montaż: Zakładamy nową linkę. Ważne, żeby dobrze poprowadzić ją w uchwytach i żeby nigdzie nie ocierała.
  4. Regulacja: Regulujemy napięcie linki. Sprawdzamy, czy koła się swobodnie obracają po zwolnieniu ręcznego i czy trzyma mocno, jak się go zaciągnie. Zbyt mocne naciągnięcie linki może doprowadzić do przegrzania hamulców.
  5. Test: Robimy jazdę próbną i sprawdzamy, czy wszystko działa jak należy.

Koszty?

Cena zależy od tego, czy kupujesz linkę zamiennik czy oryginał. Robocizna to jakieś 2-3 godziny. Jak coś się zapiekło i trzeba będzie więcej kombinować, to może potrwać dłużej.

Inne marki? Podobne problemy?

W Renault np. często linka ręcznego idzie w tunelu środkowym, pod spodem auta. Tam lubi się zbierać błoto i sól, co przyspiesza korozję.

W Fordach (szczególnie starszych) linki często zapiekają się w pancerzach przy zaciskach. Trzeba uważać, bo urwanie mocowania zacisku to dodatkowy koszt.

W Audi i VW często problemem jest sama dźwignia ręcznego w kabinie. Z czasem mechanizm się wyrabia i linka nie jest równomiernie naciągana.

Peugeot 3008 i elektryczny ręczny:

W nowszych modelach 3008 masz elektryczny hamulec postojowy. Jeśli problem dotyczy jego, to wymiana linki nie wystarczy. Tam trzeba grzebać w elektronice i często wymieniać cały moduł.

Zadzwoń, umów się, zobaczymy co da się zrobić w Twoim Peugeocie.