No dobra, widzę że Peugeot ma problem z zawieszeniem. Powiem tak, wymiana zawieszenia to nie jest bułka z masłem, a w Peugeocie 307 to już w ogóle trzeba uważać.

O co chodzi z zawieszeniem w 307?

Standardowa sprawa to sprężyny pękające, szczególnie z przodu. Amortyzatory też lecą dość szybko, szczególnie jak ktoś lubi dynamiczną jazdę po naszych równych drogach. No i silentblocki wahaczy – to standard. Jak są wybite, to auto pływa, a na dziurach jest głośno i nieprzyjemnie. Łączniki stabilizatora dają o sobie znać stukaniem.

Ile to kosztuje?

Cena wymiany zawieszenia w Peugeocie 307… to skomplikowana sprawa. Zależy co konkretnie trzeba zrobić.

  • Wymiana samych amortyzatorów (przód albo tył): Robocizna za oś to około 250-400 zł. Do tego dolicz amortyzatory – dobrej firmy (Bilstein, Kayaba, Sachs) to wydatek rzędu 300-600 zł za sztukę.
  • Wymiana sprężyn: Podobna robocizna jak przy amortyzatorach, ale sprężyny są trochę tańsze – od 200 zł za sztukę.
  • Wymiana wahaczy (z silentblockami i sworzniem): Tutaj już zabawa jest większa. Robocizna za jeden wahacz to 200-300 zł. Wahacz kompletny (dobry zamiennik) to 250-500 zł.
  • Wymiana łączników stabilizatora: To najmniejszy koszt, robocizna to jakieś 50-100 zł za sztukę, a łącznik to wydatek rzędu 50-150 zł.
  • Kompletny remont zawieszenia (wszystko co wymieniłem wyżej): No to już mówimy o kwocie od 2500 zł w górę za przód.

Co jeszcze wchodzi w grę?

  • Geometria kół: Koniecznie po każdej wymianie elementów zawieszenia! To koszt około 100-200 zł.
  • Śruby i nakrętki: Czasem są tak zapieczone, że trzeba je ciąć i wymieniać. To dodatkowy koszt, ale lepiej to zrobić porządnie.

Inne auta, inne problemy:

  • Audi A4 B6/B7: Tutaj problemem są wielowahaczowe zawieszenia. Skomplikowane, drogie w naprawie, ale jak się dba, to jeździ się komfortowo. Kompletny remont takiego zawieszenia to poważny wydatek.
  • Opel Astra H: Tutaj zawieszenie jest prostsze, ale za to lubią korodować śruby regulacyjne geometrii. Czasem trzeba grzać palnikiem, żeby to odkręcić.
  • Skoda Octavia II: Podobnie jak w Golfie V – tylna belka skrętna potrafi skrzypieć. Trzeba ją nasmarować albo wymienić tuleje.

Podsumowując: Przyjedź, obejrzymy auto, powiem dokładnie co trzeba zrobić i ile to będzie kosztować. Nie ma co wróżyć z fusów. Zawsze staram się znaleźć optymalne rozwiązanie – żeby było dobrze i żebyś nie zbankrutował.