No dobra, Panie, linka ręcznego w Renault to częsty temat. Wymienimy, jasna sprawa. Ale zanim zaczniemy kręcić, to trzeba sprawdzić parę rzeczy:

  • Rdza i zapieczenia: Często linka pęka, bo zardzewiała w pancerzu. Wtedy nowa linka na niewiele się zda, bo mechanizm w zacisku też może być zapieczony. Szczególnie w starszych Megane, Scenicach czy Clio to lubi się dziać. Trzeba przeczyścić, nasmarować, a czasem cały zacisk regenerować.

  • Dźwignia ręcznego: Czasem problem leży w samej dźwigni w kabinie. Może linka wypadła z mocowania, albo mechanizm się zatarł. W Espace IV to potrafiło się dziać. Wtedy wymiana linki to tylko połowa roboty.

  • Regulacja: Po wymianie linki TRZEBA wyregulować naciąg. Inaczej ręczny będzie słaby, albo w ogóle nie będzie trzymał. W nowszych modelach, jak Talisman czy Koleos, regulacja jest bardziej skomplikowana i wymaga komputera diagnostycznego.

  • Hamulec elektryczny tutaj jest trochę inna sytuacja, bo linki nie występują. Wymiana jest skomplikowana i wymaga wiedzy z zakresu elektroniki. Największy problem jest z Renault Scenic III i Renault Grand Scenic III. Wymiana linki nie jest możliwa, trzeba wymienić cały zacisk. Usterka objawia się komunikatem check parking brake.

  • ABS/ESP: Czasem uszkodzenie linki (a w sumie jej brak) może powodować błędy ABS/ESP. Wtedy trzeba skasować błędy komputerem po naprawie i sprawdzić, czy wszystko działa jak należy.

Sama wymiana linki to robota na jakieś 1-2 godziny, plus ewentualnie czas na czyszczenie/regenerację zacisków. Cena zależy od modelu Renault i od tego, czy trzeba coś więcej robić. Podjedź, obczaję, powiem dokładnie ile to będzie kosztować. Zrobimy rzetelnie, żeby ręczny trzymał jak nowy!