Sprzęgło w Renault – temat rzeka. Wymiana to robota, którą robimy tutaj na okrągło, zwłaszcza w Traficach, Masterach i Megankach. Trafic to już w ogóle klasyk, tam sprzęgło potrafi paść nawet przy stosunkowo niskim przebiegu, zwłaszcza jak ktoś jeździ po mieście. Co do roboty – zależy, co konkretnie się dzieje.
Objawy i diagnoza:
- Ślizganie się sprzęgła: Obroty silnika rosną, a auto słabo przyspiesza. To znak, że tarcza sprzęgłowa jest już zużyta i nie ma wystarczającego tarcia. W Traficu często czuć to najbardziej na 5 i 6 biegu, zwłaszcza pod obciążeniem.
- Szumy i hałasy: Huczenie przy wciśniętym sprzęgle może wskazywać na łożysko oporowe. W Masterach, gdzie skrzynia jest potężna, łożysko potrafi dawać o sobie znać naprawdę głośno.
- Trudności ze zmianą biegów: Ciężko wchodzą biegi, zgrzytają – to może być problem z wysprzęganiem. Przyczyna? Albo linka sprzęgła (w starszych modelach), albo pompa sprzęgła/siłownik (w nowszych), albo sam docisk. W Megane 3 i Lagunie 3 często siada wysprzęglik hydrauliczny.
- Drgania przy ruszaniu: Skaczące auto przy ruszaniu sugeruje uszkodzenie tarczy sprzęgłowej lub docisku. Tarcza mogła się zdeformować, albo sprężyny tłumiące drgania są już wyrobione.
Co wymieniamy:
Zawsze proponuję wymianę całego kompletu:
- Tarcza sprzęgłowa: Jak już skrzynia jest zdjęta, to głupotą jest zostawiać starą tarczę.
- Docisk sprzęgła: Tak samo jak wyżej. Stary docisk może mieć już osłabione sprężyny i za chwilę znowu będzie problem.
- Łożysko oporowe: Obowiązkowo! To element, który najczęściej pada i jego wymiana oddzielnie to dodatkowa robocizna.
- Sprawdzenie koła dwumasowego (jeśli występuje): W nowszych Renaultach (np. Megane 3, Laguna 3, Scenic 3) często jest koło dwumasowe. Trzeba je dokładnie sprawdzić – czy nie ma luzów, czy nie wydaje dziwnych dźwięków. Jak dwumasa jest w złym stanie, to wymiana sprzęgła bez niej to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Za chwilę wszystko znowu będzie latać i drgać.
Robota:
Wymiana sprzęgła w Renault to robota na kilka godzin. W Traficu czy Masterze trzeba się trochę nagimnastykować, bo dostęp jest utrudniony. W Megane czy Lagunie jest trochę łatwiej.
- Demontaż skrzyni biegów: To najtrudniejsza część. Trzeba odłączyć wszystkie przewody, linki, odkręcić półosie i odkręcić skrzynię od silnika. Często pomaga podwieszenie silnika, żeby miał podparcie.
- Wymiana sprzęgła: Odkręcamy stary docisk, wyjmujemy tarczę. Montujemy nowy zestaw sprzęgła (pamiętając o centrowaniu tarczy!).
- Sprawdzenie stanu uszczelniaczy wału korbowego i skrzyni biegów: Jak są jakieś wycieki, to warto je od razu wymienić.
- Montaż skrzyni biegów: Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
- Odpowietrzenie układu sprzęgła (jeśli hydrauliczne): Ważne, żeby nie było powietrza w układzie, bo sprzęgło nie będzie działać prawidłowo.
- Sprawdzenie i regulacja (jeśli trzeba) linki sprzęgła: W starszych modelach regulacja linki jest kluczowa, żeby sprzęgło dobrze wysprzęglało.
Koszty:
Zależy od modelu auta i jakości części. Najlepiej podjedź, to obejrzymy auto i powiem konkretnie.
Dlaczego warto skorzystać z usług TAK?

rodzajów prac

miesięcy gwarancji

lat średniego doświadczenia mechanika

samochodów gotowych tego samego dnia

wszystkich części dostarczanych w ciągu godziny
Usługi
Napisz do nas!
A nasi specjaliści Ci pomogą.