No dobra, słuchaj. Masz problem ze wspomaganiem w tej Skodzie Fabii, tak? Albo coś stuka w maglownicy, ciężko chodzi kierownica, albo w ogóle wspomaganie padło. W Fabii to częsty temat, zwłaszcza w tych starszych rocznikach.

Co może być przyczyną?

  • Jak stuka:

    Jeżeli słyszysz stukanie z przodu, szczególnie na nierównościach, to najprawdopodobniej masz wyrobione tuleje w maglownicy albo końcówki drążków kierowniczych. W Fabii to się zdarza. Sprawdzimy na podnośniku, dokładnie obmacamy wszystko, zobaczymy, czy nie ma luzów. Same tuleje można wymienić, ale czasami lepiej od razu zregenerować całą maglownicę, bo jak tuleje padły, to reszta też pewnie już nie jest w najlepszym stanie.

  • Ciężko chodzi kierownica:

    To może być problem z pompą wspomagania, z zacierającą się przekładnią albo z zaworem ciśnieniowym. W Fabii często pada pompa, szczególnie jak ktoś długo jeździł z niskim poziomem płynu. Ale to może być też zatarty krzyżak na kolumnie kierowniczej, to też częsta usterka, tylko rzadziej spotykana w Fabii. Trzeba podpiąć manometr, sprawdzić ciśnienie, posłuchać pompy.

  • Brak wspomagania (wspomaganie elektryczne):

    W Fabii po 2007 roku masz wspomaganie elektryczne. Jak padło całkowicie, to najczęściej problem leży w silniku wspomagania, w elektronice sterującej albo w czujniku skrętu. Komputer powie nam co go boli. Ale uwaga, czasem przyczyną są po prostu słaby akumulator, albo uszkodzone przewody zasilające, więc od tego zaczynamy.

  • Wycieki:

    Jak Ci cieknie płyn wspomagania, to szukaj nieszczelności na przewodach, na pompie, albo na samej maglownicy. Rzadziej, ale może być wyciek na zbiorniczku płynu. Na wyciekające przewody możemy spróbować zarobić nowe końcówki, albo wymienić cały przewód. Maglownice zazwyczaj się regeneruje, wymiana na nową to spory koszt.

Inne modele (dla porównania):

  • W Passacie B5 na przykład, często problemem jest zacierająca się pompa wspomagania, bo ma małe sitko i łatwo się zapycha.
  • W Oplu Astrze H nagminnie padają czujniki wspomagania, a wtedy kierownica chodzi jakbyś siłował się z niedźwiedziem.
  • W Audi A4 B6 zdarzają się luzy na drążkach kierowniczych wewnątrz maglownicy, a to oznacza regenerację całej przekładni.

Co możemy z tym zrobić?

  1. Diagnostyka:

    Podpinamy auto pod komputer, sprawdzamy ciśnienie wspomagania, ewentualne luzy na zawieszeniu i układzie kierowniczym. To kosztuje powiedzmy 150 zł.

  2. Naprawa:

    W zależności od tego, co wyjdzie w diagnostyce, naprawiamy albo regenerujemy.

    • Wymiana końcówek drążków to koszt około 200-300 zł za stronę (części + robocizna).
    • Regeneracja maglownicy to od 800 do 1500 zł, w zależności od zakresu robót.
    • Wymiana pompy wspomagania to około 500-800 zł (części + robocizna).

Zadzwoń, umówimy się na termin, pooglądamy Twoją Fabie i coś poradzimy. Jak nie da rady tanio, to przynajmniej będziesz wiedział na czym stoisz.