No dobra, słuchaj no. Linka ręcznego w Toyocie, no to częsty temat. Rav4, rozumiem. To ogólnie prosta robota, ale czasem potrafi uprzykrzyć życie.

Co może pójść nie tak:

  • Zapieczenie: Linka z czasem koroduje w pancerzu i po prostu się zacina. Wtedy ręczny działa skokowo, ciężko go wyczuć. W ekstremalnych przypadkach koło może cały czas lekko hamować. To nie tylko problem dla Rav4, ale np. w starszych Oplach Astrach to nagminne.
  • Pęknięcie linki: No to oczywiste – ręczny przestaje działać w ogóle. Zazwyczaj pęka przy dźwigni w kabinie albo przy zacisku hamulcowym.
  • Uszkodzenie pancerza: Dziura w pancerzu wpuszcza wodę i syf. To przyspiesza korozję linki. Na przeglądzie diagnosta od razu to wyłapie.
  • Zapieczone regulacje: Przy zaciskach są regulacje linki. Często zapiekają się na amen. Wtedy trzeba się z nimi pomęczyć, żeby nową linkę dobrze ustawić. Akurat w Toyocie jest do tego dobry dostęp.
  • Zardzewiałe mocowania: Linka jest mocowana do podwozia. Te mocowania rdzewieją i pękają. Wtedy linka lata luźno i ręczny słabo trzyma. W starszych autach, jak np. Golf IV, to częsty problem.

Co trzeba zrobić:

  1. Demontaż starej linki:
    • Odkręcamy linkę przy dźwigni w kabinie (często trzeba rozebrać trochę plastików).
    • Odkręcamy linkę przy zaciskach hamulcowych (ostrożnie, żeby nie uszkodzić gwintów).
    • Zwalniamy linkę z mocowań na podwoziu (często są to plastikowe klipsy, które lubią pękać).
    • Wyciągamy starą linkę.
  2. Montaż nowej linki:
    • Smarujemy nową linkę w pancerzu smarem silikonowym (żeby dłużej posłużyła).
    • Wkładamy linkę w mocowania na podwoziu.
    • Przykręcamy linkę przy zaciskach hamulcowych.
    • Przykręcamy linkę przy dźwigni w kabinie.
  3. Regulacja:
    • Naciągamy linkę przy dźwigni w kabinie, aż ręczny będzie trzymał po kilku kliknięciach.
    • Sprawdzamy, czy oba koła hamują równo.
    • Upewniamy się, że po zwolnieniu ręcznego koła obracają się swobodnie.

Dodatkowe uwagi:

  • Koniecznie kup linkę dobrej firmy. Tanie zamienniki potrafią pęknąć po kilku miesiącach.
  • Przy okazji warto sprawdzić stan zacisków hamulcowych. Jeśli są zardzewiałe albo ciekną, to trzeba je zregenerować albo wymienić. W Fordach Focusach lubią się zaciski psuć, to warto zerknąć przy okazji.
  • Po wymianie linki dobrze jest zrobić przegląd hamulców. Sprawdzić stan klocków, tarcz i płynu hamulcowego.

Ile to kosztuje:

Cena linki to od 50 do 200 zł, w zależności od firmy. Robocizna to zazwyczaj 150-300 zł, w zależności od stopnia trudności (czyli jak bardzo wszystko jest zapieczone).

Jak coś, wal śmiało. Zobaczymy, co tam dokładnie się dzieje w Twojej Toyocie i coś poradzimy.