No dobra, spoko. Układ kierowniczy w VW… temat rzeka. Zależy co konkretnie dolega, bo przyczyn problemów może być od groma.

Luz w układzie?

Golf 4/Bora/Octavia/A3 (ta sama płyta podłogowa):

Częsta przypadłość to wybite końcówki drążków kierowniczych, same drążki, albo sworznie wahaczy. Sprawdź też maglownicę, czy nie ma wycieków i luzów na listwie. Jak luz jest odczuwalny na kierownicy, a zawieszenie w porządku, to maglownica do roboty, albo wymiana. Regeneracja maglownicy to loteria, czasem trzyma, czasem nie. Lepiej szukać używki w dobrym stanie, albo nową.

Passat B5/B5 FL:

Tutaj podobnie, końcówki, drążki, sworznie. Do tego dochodzą wahacze (górne i dolne), bo tam jest ich sporo i lubią się wybijać. W Passacie maglownica jest trwalsza niż w Golfie, ale też potrafi się poddać, szczególnie jak ktoś jeździ po dziurach jakby ich nie było.

Polo/Fabia/Ibiza:

Małe autko, więc i części tańsze, ale zasada ta sama. Sprawdzić końcówki, drążki, sworznie. Maglownice w tych autach są proste jak budowa cepa, więc rzadko się psują.

Ciężko chodzi kierownica?

Wspomaganie hydrauliczne:

Sprawdzić poziom płynu wspomagania, czy nie ma wycieków na pompie, przewodach, maglownicy. Pompa wspomagania mogła się zatrzeć, albo zawór regulacji ciśnienia w pompie szwankuje. Jak płyn jest brudny, albo śmierdzi spalenizną, to znaczy że pompa dostaje w kość i trzeba działać szybko, żeby nie uszkodzić maglownicy.

Wspomaganie elektryczne (EPS):

Coraz częściej spotykane. W Golfie 7/8, Audi A3 8V/8Y, Skodach Octaviach III/IV. Jak ciężko chodzi, to sprawdzić bezpieczniki i kable dochodzące do silnika wspomagania. Czasem wystarczy reset komputera, a czasem silnik wspomagania do wymiany. Niestety, droższa zabawa niż w przypadku wspomagania hydraulicznego.

Wycieki:

Jak widzisz mokre plamy pod autem, to znaczy że coś cieknie. Najczęściej to olej wspomagania z maglownicy, albo z przewodów. Trzeba zlokalizować wyciek i wymienić uszczelki, przewody, albo całą maglownicę.

Stuki, piski w układzie kierowniczym?

Stuki:

Jak stuka przy skręcaniu, to najczęściej końcówki, drążki, albo sworznie. Jak stuka na nierównościach, to zawieszenie.

Piski:

Jak piszczy przy skręcaniu, to pasek napędzający pompę wspomagania. Albo pasek jest luźny, albo pompa się zaciera.

Co możemy zrobić u nas w warsztacie?

  • Diagnostyka układu kierowniczego: Sprawdzimy wszystko dokładnie, zlokalizujemy problem i powiemy co trzeba zrobić. Za diagnostykę biorę tyle i tyle.
  • Wymiana końcówek drążków, drążków, sworzni: Robota prosta, ale trzeba potem ustawić zbieżność.
  • Wymiana wahaczy: Trochę bardziej skomplikowane, ale damy radę.
  • Regeneracja/wymiana maglownicy: Jak się zdecydujesz na regenerację, to informuję że nie daję gwarancji na to, że długo wytrzyma. Lepiej poszukać używki w dobrym stanie, albo nową.
  • Wymiana pompy wspomagania: Pamiętaj, żeby zalać odpowiedni płyn wspomagania.
  • Ustawianie zbieżności: Po każdej wymianie elementów układu kierowniczego trzeba ustawić zbieżność.

Daj znać, kiedy możesz podjechać, to oblookamy auto i coś poradzimy. Tylko nie odkładaj tego na później, bo zaniedbanie układu kierowniczego może się skończyć poważnym wypadkiem.