No dobra, widzę, że masz problem z chłodnicą w VW Polo 9N. Spoko, to się robi w miarę regularnie. Powiem tak, zanim zaczniemy ją wymieniać, trzeba sprawdzić dokładnie, czy to na pewno ona. Czasem wyciek płynu chłodniczego może być z węży, z pompy wody albo nawet z nagrzewnicy (to rzadziej, ale się zdarza).

Jak sprawdzić, czy to na pewno chłodnica?

  • Oględziny: Szukaj śladów wycieku na samej chłodnicy. Zwróć uwagę na okolice łączeń plastiku z rdzeniem (często tam puszczają). Jak masz możliwość, to zdejmij osłonę pod silnikiem – tam się zbiera cały syf i łatwiej zobaczyć, skąd kapie.
  • Ciśnienie: Można sprawdzić układ chłodzenia pod ciśnieniem. Specjalna pompka wtłacza powietrze, a my patrzymy, gdzie ucieka. Jak chłodnica ma dziurkę, to od razu widać.
  • Zapach: Płyn chłodniczy ma specyficzny, słodkawy zapach. Jak go czujesz wokół auta, to na pewno gdzieś ucieka. Tylko uważaj, bo jest trujący dla zwierząt.

Dobra, załóżmy, że to na 100% chłodnica. Wymiana w Polo 9N nie jest mega skomplikowana, ale trzeba uważać na kilka rzeczy:

  1. Spuszczanie płynu: Odkręć korek na dole chłodnicy (jak jest) albo zdejmij dolny wąż. Pamiętaj, żeby podstawić pojemnik, bo płyn jest szkodliwy. Później trzeba go zutylizować, nie wylewaj do kanalizacji.
  2. Węże: Zazwyczaj są mocno zaciśnięte. Użyj specjalnych szczypiec do opasek, żeby ich nie uszkodzić. Czasem węże są tak zapieczone, że trzeba je delikatnie podważyć śrubokrętem.
  3. Wentylator: Zazwyczaj jest przymocowany do chłodnicy. Trzeba go odkręcić i delikatnie wyjąć. Uważaj na kable od wentylatora, żeby ich nie urwać.
  4. Kondensor klimatyzacji (jeśli jest klima): To delikatna sprawa. Kondensor (taka mała chłodniczka) jest często przymocowany do chłodnicy. Nie można go odczepiać samemu, bo ucieknie czynnik chłodniczy. Trzeba najpierw odessać czynnik w profesjonalnym warsztacie.
  5. Mocowania: Chłodnica jest zazwyczaj przykręcona na kilka śrub albo włożona w specjalne gumowe mocowania. Trzeba je odkręcić albo wypiąć.
  6. Montaż nowej chłodnicy: Wszystko robimy w odwrotnej kolejności. Ważne, żeby dobrze dokręcić węże i sprawdzić, czy nie ma wycieków.
  7. Zalewanie płynem: Zalewaj powoli i odpowietrzaj układ chłodzenia. Zazwyczaj jest odpowietrznik na górze chłodnicy albo na wężu. Trzeba go odkręcić i poczekać, aż poleci płyn bez powietrza.

Uważaj na tanie zamienniki!

Wiadomo, że każdy chce zaoszczędzić, ale tanie chłodnice potrafią szybko się rozszczelnić albo mieć słabą wydajność. Lepiej dopłacić trochę i kupić coś porządnego, np. Nissens, Valeo albo Behr. One są sprawdzone i posłużą dłużej.

A tak poza Polo 9N…

W innych autach, np. w Audi A4 B6/B7, wymiana chłodnicy jest podobna, ale trzeba uważać na czujniki temperatury i poziomu płynu, które są wkręcone w chłodnicę. W Oplu Astrze H często trzeba zdemontować przedni zderzak, żeby mieć dostęp do chłodnicy. A w BMW E46 trzeba uważać na węże od układu chłodzenia, bo lubią się zapiekać i pękać przy odkręcaniu.

Podsumowując:

Wymiana chłodnicy to robota dla ogarniętego mechanika. Jak nie masz doświadczenia, to lepiej oddaj auto do warsztatu, żeby nie narobić sobie dodatkowych problemów. U mnie w warsztacie w Poznaniu ogarniemy to raz-dwa. Daj znać, jak się zdecydujesz.