No dobra, widzę, że masz problem z chłodnicą w VW Polo 9N. Spoko, to się robi w miarę regularnie. Powiem tak, zanim zaczniemy ją wymieniać, trzeba sprawdzić dokładnie, czy to na pewno ona. Czasem wyciek płynu chłodniczego może być z węży, z pompy wody albo nawet z nagrzewnicy (to rzadziej, ale się zdarza).
Jak sprawdzić, czy to na pewno chłodnica?
- Oględziny: Szukaj śladów wycieku na samej chłodnicy. Zwróć uwagę na okolice łączeń plastiku z rdzeniem (często tam puszczają). Jak masz możliwość, to zdejmij osłonę pod silnikiem – tam się zbiera cały syf i łatwiej zobaczyć, skąd kapie.
- Ciśnienie: Można sprawdzić układ chłodzenia pod ciśnieniem. Specjalna pompka wtłacza powietrze, a my patrzymy, gdzie ucieka. Jak chłodnica ma dziurkę, to od razu widać.
- Zapach: Płyn chłodniczy ma specyficzny, słodkawy zapach. Jak go czujesz wokół auta, to na pewno gdzieś ucieka. Tylko uważaj, bo jest trujący dla zwierząt.
Dobra, załóżmy, że to na 100% chłodnica. Wymiana w Polo 9N nie jest mega skomplikowana, ale trzeba uważać na kilka rzeczy:
- Spuszczanie płynu: Odkręć korek na dole chłodnicy (jak jest) albo zdejmij dolny wąż. Pamiętaj, żeby podstawić pojemnik, bo płyn jest szkodliwy. Później trzeba go zutylizować, nie wylewaj do kanalizacji.
- Węże: Zazwyczaj są mocno zaciśnięte. Użyj specjalnych szczypiec do opasek, żeby ich nie uszkodzić. Czasem węże są tak zapieczone, że trzeba je delikatnie podważyć śrubokrętem.
- Wentylator: Zazwyczaj jest przymocowany do chłodnicy. Trzeba go odkręcić i delikatnie wyjąć. Uważaj na kable od wentylatora, żeby ich nie urwać.
- Kondensor klimatyzacji (jeśli jest klima): To delikatna sprawa. Kondensor (taka mała chłodniczka) jest często przymocowany do chłodnicy. Nie można go odczepiać samemu, bo ucieknie czynnik chłodniczy. Trzeba najpierw odessać czynnik w profesjonalnym warsztacie.
- Mocowania: Chłodnica jest zazwyczaj przykręcona na kilka śrub albo włożona w specjalne gumowe mocowania. Trzeba je odkręcić albo wypiąć.
- Montaż nowej chłodnicy: Wszystko robimy w odwrotnej kolejności. Ważne, żeby dobrze dokręcić węże i sprawdzić, czy nie ma wycieków.
- Zalewanie płynem: Zalewaj powoli i odpowietrzaj układ chłodzenia. Zazwyczaj jest odpowietrznik na górze chłodnicy albo na wężu. Trzeba go odkręcić i poczekać, aż poleci płyn bez powietrza.
Uważaj na tanie zamienniki!
Wiadomo, że każdy chce zaoszczędzić, ale tanie chłodnice potrafią szybko się rozszczelnić albo mieć słabą wydajność. Lepiej dopłacić trochę i kupić coś porządnego, np. Nissens, Valeo albo Behr. One są sprawdzone i posłużą dłużej.
A tak poza Polo 9N…
W innych autach, np. w Audi A4 B6/B7, wymiana chłodnicy jest podobna, ale trzeba uważać na czujniki temperatury i poziomu płynu, które są wkręcone w chłodnicę. W Oplu Astrze H często trzeba zdemontować przedni zderzak, żeby mieć dostęp do chłodnicy. A w BMW E46 trzeba uważać na węże od układu chłodzenia, bo lubią się zapiekać i pękać przy odkręcaniu.
Podsumowując:
Wymiana chłodnicy to robota dla ogarniętego mechanika. Jak nie masz doświadczenia, to lepiej oddaj auto do warsztatu, żeby nie narobić sobie dodatkowych problemów. U mnie w warsztacie w Poznaniu ogarniemy to raz-dwa. Daj znać, jak się zdecydujesz.
Dlaczego warto skorzystać z usług TAK?

rodzajów prac

miesięcy gwarancji

lat średniego doświadczenia mechanika

samochodów gotowych tego samego dnia

wszystkich części dostarczanych w ciągu godziny
Usługi
Napisz do nas!
A nasi specjaliści Ci pomogą.