Wymiana oleju w VW – kluczowe aspekty

Wymiana oleju w VW to podstawa, ale diabeł tkwi w szczegółach.

Model i silnik

Jaki model VW? W Golfie VII z silnikiem 1.6 TDI to inna bajka niż w Passacie B8 z 2.0 TSI. W dieslu trzeba zwrócić uwagę na normę oleju – musi być zgodna z normą VW 507.00, żeby filtr cząstek stałych (DPF) nie dostał po tyłku. Z kolei w benzyniakach z turbiną, jak w Passacie, pilnuję, żeby olej był dobrej jakości – Castrol, Motul, Liqui Moly, coś z wyższej półki. Nie warto oszczędzać, bo tanie oleje gorzej smarują turbosprężarkę, a jej naprawa to już konkretny wydatek.

Interwał wymiany oleju

Co ile ten olej wymieniasz? VW zaleca co 30 tysięcy kilometrów albo co 2 lata, ale to jest moim zdaniem przegięcie. W korkach, jazda miejska, ciężkie warunki. Doradzałbym wymianę co 15 tysięcy, max 20 tysięcy kilometrów, albo raz w roku. Silnik dłużej pożyje.

Filtr oleju

Zawsze montuję filtry MANN, Bosch albo Knecht. To sprawdzone marki, dają pewność, że filtr dobrze wyłapuje zanieczyszczenia. Tanie zamienniki to loteria, czasem przepuszczają brud, co szkodzi silnikowi.

Dodatkowe czynności

Przy okazji wymiany sprawdzam też stan uszczelki korka spustowego oleju. Jak jest zmęczona, to wymieniam na nową. Kosztuje grosze, a zapobiega wyciekom.

Kasowanie inspekcji olejowej

W komputerze auta trzeba ustawić interwał wymiany oleju od nowa, żeby kontrolka przestała świecić.

VW LT i Crafter

Mam też klientów, którzy przyjeżdżają z VW LT albo Crafterem. To już inna bajka, bo tam wchodzi dużo więcej oleju (nawet 9-10 litrów) i filtr jest większy. Ale zasady są te same – dobra jakość oleju i filtra, regularna wymiana i kontrola stanu technicznego.

Jak chcesz wymienić olej w swoim VW, to zapraszam. Powiedz tylko jaki model i silnik, a ja dobiorę odpowiedni olej i filtr i zrobię to porządnie. A i przy okazji zerknę na inne rzeczy, np. stan płynu chłodniczego czy hamulców. Lepiej dmuchać na zimne.