Słuchaj, jeśli masz problemy ze sterownikiem hamulca ręcznego w Volkswagenie, to dobrze trafiłeś. Miałem już niejednego Passata B6 na warsztacie z tym problemem, ale to nie tylko one.
Co może się dziać?
Błąd na desce: Najczęstszy objaw to kontrolka od hamulca ręcznego, która świeci się jak choinka. Komputer pokładowy może pokazywać różne błędy, na przykład Błąd hamulca ręcznego albo coś w tym stylu.
Hamulec nie działa: Ręczny w ogóle nie reaguje, nie da się go zaciągnąć ani zwolnić. To może być niebezpieczne, zwłaszcza na wzniesieniu.
Hamulec działa z opóźnieniem: Zaciąga się albo zwalnia z dużym opóźnieniem, albo tylko z jednej strony. To wskazuje na problem z silniczkiem w sterowniku.
Dziwne dźwięki: Podczas zaciągania lub zwalniania słychać trzaski, piski, albo inne niepokojące odgłosy. To może oznaczać zużycie mechaniczne w sterowniku.
Co robimy?
Diagnostyka komputerowa: Podłączamy auto pod komputer diagnostyczny i sprawdzamy, jakie błędy się zapisały. To nam daje konkretny obraz sytuacji. Czasami to tylko kwestia czujnika, ale najczęściej to sterownik do wymiany.
Sprawdzenie okablowania i połączeń: Zanim zaczniemy wymieniać sterownik, upewniamy się, że problem nie leży w uszkodzonym kablu albo zaśniedziałej wtyczce. W autach takich jak Audi A6 C6 korozja potrafi narobić niezłego bałaganu w elektryce.
Wymiana sterownika: Jeśli diagnoza potwierdzi uszkodzenie sterownika, to go wymieniamy. Używamy tylko sprawdzonych części, żeby uniknąć problemów w przyszłości. Wymiana w Passacie B6 jest dość prosta, ale trzeba uważać na poprawne ustawienie linki hamulcowej.
Adaptacja i kalibracja: Po wymianie sterownika konieczna jest jego adaptacja i kalibracja za pomocą komputera diagnostycznego. Inaczej hamulec nie będzie działał prawidłowo. W nowszych modelach, jak np. Skoda Octavia III, proces adaptacji jest jeszcze bardziej skomplikowany.
Testy i jazda próbna: Po wszystkim robimy testy i jazdę próbną, żeby upewnić się, że wszystko działa jak należy. Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Przykłady z innych aut:
Renault Laguna III: Tam problemem często jest nie sam sterownik, ale silniczki w zaciskach hamulcowych. Wymiana samego sterownika nic nie da, jeśli silniczki są zużyte.
Ford Mondeo MK4: W tym modelu często pada czujnik położenia hamulca ręcznego. Wymiana jest prosta i tania, ale bez diagnostyki można niepotrzebnie wymieniać cały sterownik.
Koszty?
Ciężko powiedzieć tak od razu. Cena sterownika zależy od marki i modelu auta. Do tego dochodzi robocizna. Najlepiej podjedź, zrobimy diagnostykę i wtedy powiem ci dokładnie, ile to będzie kosztować.
Zapraszam!
Dlaczego warto skorzystać z usług TAK?

rodzajów prac

miesięcy gwarancji

lat średniego doświadczenia mechanika

samochodów gotowych tego samego dnia

wszystkich części dostarczanych w ciągu godziny
Usługi
Napisz do nas!
A nasi specjaliści Ci pomogą.