Słuchaj, jeśli masz problemy ze sterownikiem hamulca ręcznego w Volkswagenie, to dobrze trafiłeś. Miałem już niejednego Passata B6 na warsztacie z tym problemem, ale to nie tylko one.

Co może się dziać?

  • Błąd na desce: Najczęstszy objaw to kontrolka od hamulca ręcznego, która świeci się jak choinka. Komputer pokładowy może pokazywać różne błędy, na przykład Błąd hamulca ręcznego albo coś w tym stylu.

  • Hamulec nie działa: Ręczny w ogóle nie reaguje, nie da się go zaciągnąć ani zwolnić. To może być niebezpieczne, zwłaszcza na wzniesieniu.

  • Hamulec działa z opóźnieniem: Zaciąga się albo zwalnia z dużym opóźnieniem, albo tylko z jednej strony. To wskazuje na problem z silniczkiem w sterowniku.

  • Dziwne dźwięki: Podczas zaciągania lub zwalniania słychać trzaski, piski, albo inne niepokojące odgłosy. To może oznaczać zużycie mechaniczne w sterowniku.

Co robimy?

  1. Diagnostyka komputerowa: Podłączamy auto pod komputer diagnostyczny i sprawdzamy, jakie błędy się zapisały. To nam daje konkretny obraz sytuacji. Czasami to tylko kwestia czujnika, ale najczęściej to sterownik do wymiany.

  2. Sprawdzenie okablowania i połączeń: Zanim zaczniemy wymieniać sterownik, upewniamy się, że problem nie leży w uszkodzonym kablu albo zaśniedziałej wtyczce. W autach takich jak Audi A6 C6 korozja potrafi narobić niezłego bałaganu w elektryce.

  3. Wymiana sterownika: Jeśli diagnoza potwierdzi uszkodzenie sterownika, to go wymieniamy. Używamy tylko sprawdzonych części, żeby uniknąć problemów w przyszłości. Wymiana w Passacie B6 jest dość prosta, ale trzeba uważać na poprawne ustawienie linki hamulcowej.

  4. Adaptacja i kalibracja: Po wymianie sterownika konieczna jest jego adaptacja i kalibracja za pomocą komputera diagnostycznego. Inaczej hamulec nie będzie działał prawidłowo. W nowszych modelach, jak np. Skoda Octavia III, proces adaptacji jest jeszcze bardziej skomplikowany.

  5. Testy i jazda próbna: Po wszystkim robimy testy i jazdę próbną, żeby upewnić się, że wszystko działa jak należy. Bezpieczeństwo przede wszystkim!

Przykłady z innych aut:

  • Renault Laguna III: Tam problemem często jest nie sam sterownik, ale silniczki w zaciskach hamulcowych. Wymiana samego sterownika nic nie da, jeśli silniczki są zużyte.

  • Ford Mondeo MK4: W tym modelu często pada czujnik położenia hamulca ręcznego. Wymiana jest prosta i tania, ale bez diagnostyki można niepotrzebnie wymieniać cały sterownik.

Koszty?

Ciężko powiedzieć tak od razu. Cena sterownika zależy od marki i modelu auta. Do tego dochodzi robocizna. Najlepiej podjedź, zrobimy diagnostykę i wtedy powiem ci dokładnie, ile to będzie kosztować.

Zapraszam!