Wróć na stronę główną

Co może powodować trudności w włączaniu biegów?

No to słuchaj, bo problem z wbijaniem biegów to jedna z tych rzeczy, które potrafią zirytować nawet świętego. Sam miałem takiego golfa IV w warsztacie – facet myślał, że skrzynia leci do wymiany, a tu zwykłe „niedomaganie” hydrauliki sprzęgła.

Gdzie szukać przyczyn?

  1. Sprzęgło nie do końca się rozłącza
    • Najczęstszy winowajca. Jak depczesz pedał, tarcza powinna odlecieć od koła zamachowego, ale bywa różnie:
      • Wybite łożysko wysprzęglika (to ta „dupa” która naciska na sprężynę diafragmy) – słyszysz wtedy pisk przy wciskaniu pedału
      • Nieszczelny cylinder sprzęgła (główny albo niewolnik). Stary focusy i astry H szczególnie lubią tracić płyn z cylindra niewolnika pod gumową osłonką
      • Powietrze w układzie hydraulicznym – czasami po prostu trzeba odpowietrzyć jak należy (i sprawdzić czy gdzieś nie ucieka płyn)
  2. Mechanizm wybierania biegów rozregulowany/zużyty
    • W autach z linkowym sterowaniem (np. stara octavia 1U) linki się wydłużają albo pękają ich końcówki
    • Wersja dla leniwych mechaników: nierówno wyregulowane dźwigienki pod samochodem („szarpaki”) powodują np., że 3-cia wskakuje łatwo a 2-gą musisz siłą wpychać
  3. Samej skrzyni już dzwonią dzwony… ale nie zawsze!

    Tu uwaga: ludzie często panikują za szybko mówiąc „skrzynia padła”. Tymczasem:

    • Zużyte synchronizatory (charakterystyczne „zgrzytanie” przy zmianie tylko konkretnych biegów np. zimną skrzynię ciężko wepchnąć na drugą)
    • Rozwalone wsporniki/wahacze skrzyni – auto niby jedzie normalnie ale cały agregat przekrzywiony utrudnia precyzyjne ruchy dźwignią
  4. Dziwactwa marekowe:
    • Alfa Romeo 156/Mito – plastikowa panewka wahacza selektora pęka i masz wrażenie jakby ktoś kaszkę wsypał do środka
    • VW Group z DSG7 suchym – tutaj awarie modułu mechatronicznego udają problem ze sprzęgłem („twarde”, nierównoczesne przełączanie)
  5. Inne mniej oczywiste patologie:
    • Zbyt gruby olej w skrzyni (typowe gdy ktoś wsadził półsyntetyk zimą do starego diesla)
    • Luzy na tulejach wahacza zmiany biegów pod maską
    • Nawet… źle wyprofilowana nakładka na pedale sprzęgła (!), przez co kierowca fizycznie nie może go całkiem docisnąć

Jak diagnozować bez rozbierania połowy auta? Prosta metoda testowa:

  1. Zaparkuj na równym
  2. Zaciągnij ręczny
  3. Wciskasz sprzęgło czekasz ~10 sekund
  4. Próbujesz delikatnie władować pierwszy bieg

Jeśli po chwili oporu nagle „chlupnie” i wejdzie —> prawie pewne że powietrze/rozdęcie hydrauliki.
Jeśli opór jest ciągle tak samo twardy -> mechaniczne zacięcia gdzieś między pedałem a samym zestawem.

P.S.: Raz mi trafił się gość który jeździł pół roku praktycznie bez możliwości redukcji biegu poniżej trzeciego… Okazało sie że mu jakiś pajac podczas wymiany dyferencjału zagiął blaszkę prowadzącą linkę zmiany aż o centymetr za bardzo ‍♂️ Czasami rozwiązania są głupio proste