Dlaczego po wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów pojawiły się szarpnięcia?
No cóż, szarpnięcia po wymianie oleju w automacie to nie jest rzadkość. I teraz pytanie – czy to przez sam olej, czy może coś poszło nie tak przy serwisie? Rozkminiamy.
Po pierwsze: jakość i typ oleju.
Nie każdy płyn do skrzyń automatycznych jest taki sam. Jeśli wsadziłeś byle co, bo „tańsze” albo „podobne”, to może być problem. Automaty są wrażliwe na specyfikację – np. w starych Mercedesach z 722.5 trzeba lewać tylko DEXRON III, a nowsze ZF 6HP26 już żądają specjalnych płynów typu LT71141. Wlanie niewłaściwego środka potrafi zaburzyć ciśnienia w układzie hydraulicznym i efekt? Szarpanie przy zmianie biegów.
Zdarzyło mi się kiedyś naprawiać Passata B6 po tym, jak właściciel nalał uniwersalny płyn ATF z marketu… Skrzynia gryzła się jak pies na kostkę.
Drugi punkt: ilość oleju.
Za mało? Pompa chwyta powietrze, ciśnienie skacze i masz szarpnięcia przy przełączaniu. Za dużo? Olej się pieni (zwłaszcza gdy przekroczysz MAX na bagnecie), znów brakuje stabilnego ciśnienia dla solenoidów. Ważna sprawa – wiele aut (np. Toyota Aisin Warner) wymaga procedury sprawdzenia poziomu na gorąco, często jeszcze z cyklem przełączeń biegów podczas pomiaru! Jeśli mechanik tego nie zrobił – poziom będzie do bani.
Trzecia rzecz: filtr lub uszczelki.
Przy okazji wymiany warto było je zmienić (jeśli producent dopuszcza). Zatkany filtr = ograniczony przepływ = głodująca skrzynia biegów! Albo inna historia – zużyte uszczelnienia wałków zaczęły przeciekać mocniej po rozbieraniu układu… I znów mamy za niski poziom pośrednio powodujący szarpanie.
Audi A4 B8 ze skrzynią CVT Multitronic miały tu klasyka – ich aluminiowe miski olejowe potrafiły kręcić od śrub nawet po delikatnym dokręceniu.
Czwarty powód: stare błoto poruszone świeżym olejem.
Jeżeli auto jeździło długo na tym samym śmierdzącym syfie, osady zalegały wszędzie – kanały hydrauliczne zawory solenoidalne itp.. Teraz nalano czysty płyn który trochę te nagary wypłukał… ale one gdzie muszą trafić? Właśnie tam gdzie najbardziej szkodzą – zatykając siateczki filtrków wewnętrznych albo oblepiając cewki sterujące sprzęgłem!
W takich sytuacjach czasem pomaga wypłukanie całego układu specjalną maszyną, choćby używając systemu BG lub podobnego — ale uwaga! To ryzykowna operacja dla bardzo starych automatówek nigdy niemających pełnej wymiany!
Pamiętaj też że niektóre modele mają swoje choroby:
- Ford Focus mk3 /mk4 Powershift suchy DSG słynie że reaguje dziwnie jeśli ktoš użyje niededykowanego fluid,
- BMW E60/E90 często mają problem właśnie PO SERWISIE gdy ktoš zapomni o resetowaniu adaptacji elektroniki która musi nauczyć sie parametrów nowego medium…
Co robić jeśli już wystąpi problem?
- Sprawdzić kodami komputer czy nie ma błedow związanych np.z solenoidami
- Zmierzyć dokładnie poziom zgodnie fabryczna procedura
- Jesli podejrzenie złej jakości/typu plynu– natychmiast spuscic go przed dalsza eksploatacja!
- Przy uporczywych symptomach konieczny demontaż panewek aby ocenic stan wewnetrznych elementow
Najważniejsze jednak brzmI : zawsze wybieraj warsztat który MA DOŚWIADCZENIE konkretnie ze Twoim modelem auta . Bo niby prosta rzecz ta wymiana , a detale decydują …