Wróć na stronę główną

Dlaczego po wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów pojawiły się szarpnięcia?

No cóż, szarpnięcia po wymianie oleju w automacie to nie jest rzadkość. I teraz pytanie – czy to przez sam olej, czy może coś poszło nie tak przy serwisie? Rozkminiamy.

Po pierwsze: jakość i typ oleju.

Nie każdy płyn do skrzyń automatycznych jest taki sam. Jeśli wsadziłeś byle co, bo „tańsze” albo „podobne”, to może być problem. Automaty są wrażliwe na specyfikację – np. w starych Mercedesach z 722.5 trzeba lewać tylko DEXRON III, a nowsze ZF 6HP26 już żądają specjalnych płynów typu LT71141. Wlanie niewłaściwego środka potrafi zaburzyć ciśnienia w układzie hydraulicznym i efekt? Szarpanie przy zmianie biegów.

Zdarzyło mi się kiedyś naprawiać Passata B6 po tym, jak właściciel nalał uniwersalny płyn ATF z marketu… Skrzynia gryzła się jak pies na kostkę.

Drugi punkt: ilość oleju.

Za mało? Pompa chwyta powietrze, ciśnienie skacze i masz szarpnięcia przy przełączaniu. Za dużo? Olej się pieni (zwłaszcza gdy przekroczysz MAX na bagnecie), znów brakuje stabilnego ciśnienia dla solenoidów. Ważna sprawa – wiele aut (np. Toyota Aisin Warner) wymaga procedury sprawdzenia poziomu na gorąco, często jeszcze z cyklem przełączeń biegów podczas pomiaru! Jeśli mechanik tego nie zrobił – poziom będzie do bani.

Trzecia rzecz: filtr lub uszczelki.

Przy okazji wymiany warto było je zmienić (jeśli producent dopuszcza). Zatkany filtr = ograniczony przepływ = głodująca skrzynia biegów! Albo inna historia – zużyte uszczelnienia wałków zaczęły przeciekać mocniej po rozbieraniu układu… I znów mamy za niski poziom pośrednio powodujący szarpanie.

Audi A4 B8 ze skrzynią CVT Multitronic miały tu klasyka – ich aluminiowe miski olejowe potrafiły kręcić od śrub nawet po delikatnym dokręceniu.

Czwarty powód: stare błoto poruszone świeżym olejem.

Jeżeli auto jeździło długo na tym samym śmierdzącym syfie, osady zalegały wszędzie – kanały hydrauliczne zawory solenoidalne itp.. Teraz nalano czysty płyn który trochę te nagary wypłukał… ale one gdzie muszą trafić? Właśnie tam gdzie najbardziej szkodzą – zatykając siateczki filtrków wewnętrznych albo oblepiając cewki sterujące sprzęgłem!

W takich sytuacjach czasem pomaga wypłukanie całego układu specjalną maszyną, choćby używając systemu BG lub podobnego — ale uwaga! To ryzykowna operacja dla bardzo starych automatówek nigdy niemających pełnej wymiany!

Pamiętaj też że niektóre modele mają swoje choroby:

  • Ford Focus mk3 /mk4 Powershift suchy DSG słynie że reaguje dziwnie jeśli ktoš użyje niededykowanego fluid,
  • BMW E60/E90 często mają problem właśnie PO SERWISIE gdy ktoš zapomni o resetowaniu adaptacji elektroniki która musi nauczyć sie parametrów nowego medium…

Co robić jeśli już wystąpi problem?

  1. Sprawdzić kodami komputer czy nie ma błedow związanych np.z solenoidami
  2. Zmierzyć dokładnie poziom zgodnie fabryczna procedura
  3. Jesli podejrzenie złej jakości/typu plynu– natychmiast spuscic go przed dalsza eksploatacja!
  4. Przy uporczywych symptomach konieczny demontaż panewek aby ocenic stan wewnetrznych elementow

Najważniejsze jednak brzmI : zawsze wybieraj warsztat który MA DOŚWIADCZENIE konkretnie ze Twoim modelem auta . Bo niby prosta rzecz ta wymiana , a detale decydują …