logotype
Zarezerwuj wizytę
Wróć na stronę główną

Dziwne zgrzyty przy odpalaniu – rozrusznik czy koło zamachowe?

Hmm, słyszę, że silnik przy starcie wydaje dziwne dźwięki, takie zgrzyty, szuranie… Znam ten ból, bo to jeden z tych problemów, który potrafi spędzić sen z powiek. Wiele osób, gdy tylko usłyszy coś niepokojącego przy włączeniu silnika, od razu myśli o najgorszym. I słusznie, bo to nie jest coś, co można bagatelizować. Prawidłowe uruchamianie silnika to podstawa, a za to w dużej mierze odpowiadają dwa kluczowe elementy: rozrusznik i koło zamachowe. Jeśli któryś z nich szwankuje, no to mamy problem.

Te niepokojące zgrzyty przy próbie uruchomienia silnika mogą przybierać różne formy. Czasem to takie ostre, metaliczne tarcie, jakby coś się o coś zahaczało. Innym razem to może być bardziej stłumiony, szurający dźwięk. Niezależnie od charakteru, jedno jest pewne – coś nie działa tak, jak powinno. A ignorowanie takich sygnałów to proszenie się o większe kłopoty. Mała usterka, którą można usunąć stosunkowo niskim kosztem, może szybko przerodzić się w poważną awarię, która unieruchomi auto i narazi na znacznie większe wydatki.

Rozrusznik i koło zamachowe

Zacznijmy od rozrusznika, tego magicznego pudełka, które daje impuls do życia naszemu silnikowi. Jak to działa? Prosto. Gdy kręcimy kluczykiem w stacyjce (albo wciskamy przycisk Start), prąd z akumulatora wędruje do rozrusznika. Tam elektryczny silnik zaczyna się kręcić, a z nim wychodzi zębatka (fachowo nazywana bendiksem), która zazębia się z wieńcem zębatym na kole zamachowym. To zazębienie powoduje obrót wału korbowego silnika, a gdy silnik załapie, bendiks rozrusznika odskakuje. Cały proces trwa ułamek sekundy, ale jest kluczowy.

Co może pójść nie tak z rozrusznikiem? Najczęściej to właśnie ten bendiks, czyli sprzęgło jednokierunkowe, które potrafi się zużyć. Może się zacinać i nie wysuwać poprawnie, albo, co gorsza, nie odskakiwać po uruchomieniu silnika. Wtedy słyszymy te zgrzyty, bo bendiks dalej próbuje się obracać razem z obracającym się już silnikiem. Inna rzecz to zużyte szczotki w silniku elektrycznym rozrusznika. To powoduje słabszą moc i problemy z kręceniem. A czasem po prostu cewka elektromagnetyczna, która steruje wysuwaniem bendiksu, szwankuje.

Teraz koło zamachowe. To ciężki dysk zamontowany na końcu wału korbowego. Jego główna rola to magazynowanie energii i utrzymywanie płynności obrotów silnika, zwłaszcza na niskich obrotach. Ale na jego obwodzie znajduje się ten wieniec zębaty, z którym zazębia się bendiks rozrusznika. I to ten wieniec jest często winowajcą zgrzytów. Zęby na nim mogą się wykruszyć, wygiąć, albo po prostu zużyć od wielokrotnego zazębiania się z bendiksem. Szczególnie w autach, które mają za sobą sporo odpaleń, na przykład w taksówkach czy samochodach dostawczych.

Jak odróżnić problem?

Jak odróżnić, czy problem leży w rozruszniku, czy w kole zamachowym? To jest kluczowe pytanie i wymaga doświadczenia. Jeśli zgrzyt pojawia się tylko w momencie włączania silnika i jest ostry, metaliczny, to duże prawdopodobieństwo, że to bendiks rozrusznika ma problem z zazębieniem z wieńcem. Może się też zdarzyć, że rozrusznik kręci, ale zgrzyta i nie łapie silnika. To też wskazuje raczej na problem z rozrusznikiem, albo z zębami na wieńcu, które są na tyle uszkodzone, że bendiks nie może się poprawnie zazębić.

Jeśli natomiast zgrzyty są bardziej stłumione i mogą być słyszalne nawet przez chwilę po uruchomieniu silnika, a wcześniej pojawiły się inne objawy, takie jak drgania na biegu jałowym, zwłaszcza w autach z silnikiem diesla i dwumasowym kołem zamachowym, to problem może być znacznie głębszy i dotyczyć samego koła zamachowego. W autach z dwumasowym kołem zamachowym, uszkodzenie tłumików drgań wewnątrz koła może powodować nie tylko zgrzyty przy starcie, ale też stuki i wibracje podczas jazdy.

Profesjonalna diagnostyka i naprawa

Diagnostyka takich problemów to nie jest zabawa w zgadywanki. W profesjonalnym warsztacie nie działamy na zasadzie na czuja. Mamy do dyspozycji narzędzia, które pozwalają precyzyjnie zlokalizować usterkę. Przede wszystkim, słuchamy. Doświadczony mechanik potrafi po samym dźwięku wstępnie ocenić, co się dzieje. Ale to dopiero początek. Kolejny krok to oględziny. Często można zajrzeć pod auto i sprawdzić stan wieńca zębatego na kole zamachowym, choć czasem wymaga to demontażu innych elementów. W przypadku podejrzenia usterki rozrusznika, wyjmujemy go i sprawdzamy na stole probierczym. Możemy sprawdzić, czy bendiks wysuwa się poprawnie, czy silnik elektryczny kręci z odpowiednią mocą, czy cewka działa.

Dlaczego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom? Po pierwsze, doświadczenie. Widzieliśmy już setki, jeśli nie tysiące, takich przypadków. Wiemy, gdzie szukać, na co zwrócić uwagę. Po drugie, mamy odpowiednie narzędzia. Nie każdy ma w garażu stół probierczy do rozruszników. Po trzecie, gwarancja. Wymieniając część w warsztacie, klient otrzymuje gwarancję na wykonaną usługę i na nową część. To daje spokój ducha i pewność, że w razie problemów, nie zostaje się z nimi samemu.

Jeśli okazuje się, że winowajcą jest rozrusznik, zakres prac zazwyczaj obejmuje jego demontaż, montaż nowego lub zregenerowanego rozrusznika, a następnie sprawdzenie, czy problem ustąpił i silnik uruchamia się prawidłowo. Koszt takiej usługi zależy od modelu auta i ceny samego rozrusznika. W przypadku popularnych modeli, na przykład Toyoty Avensis czy Skody Octavii, ceny części zamiennych są zazwyczaj przystępne. Czas realizacji usługi wymiany rozrusznika to zazwyczaj kilka godzin, w zależności od dostępu do samego rozrusznika w danym modelu auta.

W naszym serwisie stawiamy na transparentność. Przed przystąpieniem do naprawy zawsze przedstawiamy szczegółowy kosztorys, obejmujący cenę części i robocizny. Nasi klienci często podkreślają w opiniach, że cenią sobie nasze podejście do pracy – rzetelne, dokładne i uczciwe. Staramy się zawsze zaproponować optymalne rozwiązanie, czasem jest to wymiana na nowy rozrusznik, a czasem na zregenerowany, co może być korzystniejsze cenowo.

Jeśli ktoś boryka się z problemem dziwnych zgrzytów przy odpalaniu, nie ma sensu czekać. Im szybciej zdiagnozuje się problem, tym większa szansa na uniknięcie poważniejszej awarii. Zapraszamy do naszego serwisu w Poznaniu. Chętnie przyjrzymy się Państwa autu i pomożemy rozwiązać ten problem. Czasem mamy też specjalne oferty na wymianę rozruszników – warto śledzić naszą stronę internetową lub zapytać przy wizycie w serwisie. Niech Państwa auto zawsze odpala bez zbędnych zgrzytów!

Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Usługa "Wymiana łańcucha lub paska rozrządu" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego łańcucha lub paska, które synchronizują ruch wału korbowego i wałka rozrządu, kontrolując moment otwierania i zamykania zaworów w silniku
Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Usługa "Wymiana paska napędowego" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego paska napędowego, który przekazuje napęd do różnych układów w pojeździe, takich jak alternator, klimatyzacja czy wspomaganie kierownicy.
Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Wymiana oleju i filtra silnika

Usługa "Wymiana oleju i filtra silnika" polega na usunięciu zużytego oleju silnikowego oraz wymianie starego filtra oleju na nowy, co zapewnia prawidłowe smarowanie i oczyszczenie silnika.
Wymiana oleju i filtra silnika

Wymiana uszczelek

Usługa "Wymiana uszczelek" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych uszczelek w różnych częściach pojazdu, takich jak silnik, układ wydechowy czy układ chłodzenia.
Wymiana uszczelek

Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Usługa "Wymiana wtryskiwaczy paliwa" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych wtryskiwaczy, które są odpowiedzialne za wtrysk paliwa do komory spalania silnika.
Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Bieżąca naprawa silnika

Usługa "Bieżąca naprawa silnika samochodu" obejmuje diagnostykę i usuwanie bieżących usterek w silniku, takich jak problemy z układem zapłonowym, paliwowym czy chłodzenia.
Bieżąca naprawa silnika

Wymiana świec żarowych

Usługa "Wymiana świec żarowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec żarowych, które są odpowiedzialne za ułatwianie rozruchu silników wysokoprężnych.
Wymiana świec żarowych

Wymiana świec zapłonowych

Usługa "Wymiana świec zapłonowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec zapłonowych, które są odpowiedzialne za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika.
Wymiana świec zapłonowych

Wymiana turbin/turbosprężarek

Usługa "Wymiana turbin/turbosprężarek" polega na wymianie uszkodzonej lub zużytej turbiny, która zwiększa moc silnika poprzez sprężanie powietrza dostarczanego do komory spalania.
Wymiana turbin/turbosprężarek

Wymiana rozrusznika

Usługa "Wymiana rozrusznika" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika pojazdu.
Wymiana rozrusznika

Wymiana alternatora

Usługa "Wymiana alternatora" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego alternatora, który odpowiada za ładowanie akumulatora oraz zasilanie elektrycznych systemów pojazdu podczas pracy silnika.
Wymiana alternatora

Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Usługa "Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych kolektorów, które odpowiadają za kierowanie przepływem powietrza do silnika oraz usuwanie spalin z cylindrów.
Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Wymiana zaworów EGR

Usługa "Wymiana zaworów EGR" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych zaworów recyrkulacji spalin, które odpowiadają za ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji.
Wymiana zaworów EGR

Diagnostyka

Usługa "Diagnostyka" obejmuje szczegółową analizę stanu technicznego pojazdu przy użyciu specjalistycznych narzędzi, mając na celu wykrycie ewentualnych usterek w różnych układach samochodowych.
Diagnostyka

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением