Wróć na stronę główną

Jak sprawdzić, czy pompa sprzęgła działa prawidłowo?

No dobra, słuchaj – pompa sprzęgła to taki cichy zabójca. Może się wydawać, że wszystko gra, aż tu nagle pedał sprzęgła robi się miękki jak masło albo auto zaczyna kaprysić przy zmianie biegów. Jak sprawdzić, czy ta dziabola jeszcze daje radę? Zaraz ci opowiem kilka sposobów – od tych „na chłopski rozum” po bardziej techniczne.

1. Pedał sprzęgła mówi więcej niż myślisz

Najprostszy test: wciskasz pedał sprzęgła i obserwujesz, jak się zachowuje. Jeśli jest twardy od razu (jakbyś napierał na cegłę), albo przeciwnie – zapada się lekko do podłogi zanim poczujesz opór, to znak że coś jest nie halo. Prawidłowo powinien mieć równy opór przez cały ruch i wracać płynnie. U mnie np. Golf IV raz tak kombinował – okazało się że pompa miałą wewnętrzny przeciek i uciekało płyn hamulcowy (tak, ten sam co w układzie hamulcowym!).

2. Płyn hydrauliczny – jego poziom i kolor

Otwórz zbiorniczek z płynem (zwykle przy kole kierownicy ma czarną nakrętkę z symbolem sprzęgła). Jeśli poziom jest niski albo płyn wygląda jak brudna herbata (ciemny/bordowy), to już czerwona flaga! Czysty płyn ma przejrzysty żółtawy odcień.Ubytki mogą oznaczać wyciek z pompy lub przewodów.Przykład? Renault Megane II słynie z rdzewiejacych rurek metalowych prowadzących do pompy– potem szukasz dlaczego dodajesz płyn co miesiąc…

3. Szukanie przecieków „na oko”

Pod autem plama? Nie zawsze to silnik! Pompa zwykle siedzi przy skrzyni biegów od strony koła pasowego.Jeśli widzisz mokre ślady w okolicy lub smugi na obudowie– prawdopodobnie uszczelniacze poszły w las.U Fiatach Bravo/Brava często tam kapie bo producent oszczędzał na jakości materiałów.Na Mazdach 3 za to bywa że wysiada sama tłoczkowa część pompy mimo suchych połączeń.

4. Dźwięki spod maski – jęczenie przy próbie zmiany biegu

Włącz silnik,wciśnij parę razy pedał.W normalnej sytuacji cisza.Efekt horroru? Skrzypienie,piskliwy świst.To może być zużyte łożysko wtłaczające pompę.Albo powietrze w układzie(po wymianie czasami trzeba odpowietrzać system specjalną procedurą).U Forda Focusa mk2 miałem przypadek gdzie klient narzekal właśnie na takie „duchowe odłosy” a winna była nagromadzona korozja wewnatrz cylindra głownego.

5. Test jazdowy – reakcja auta pod obciązeniem

Ruszasz pod górkę,zmieniasz szybko biegi.Sprzeglo musi precyzyjnie łapac moment przeniesienia napędu.Jesli musisz mocno 'grzebać’ nogą żeby złapać bieg,lub auto szarpie mimo delikatnego puszczania- możliwe ze ciśnieine generowane przez pompę spada nieregularnie.Toyoty Corolla E12 potrafią tu oszukac-bo nawet połowiczne działanie utrzymuje jako-taka funkcjonalność…aż do całkowitego zatarcia.

6. Wykorzystanie diagnostyka komputerowej(opcja dla majsterkowiczòw)

Niektóre modele(np.VAG grupa) zapisują błedy dotyczace ciśnienia hydraulicznergo.Odczyta je warsztatowym skanerem typu VCDS.Czasami warto spojrzeć choæby parametry pracy-czatmi system pokazuje przebitke gdy element traci wydajnosc ale jeszcze nie totalnie padl…

Co jeśli podejrzenia sie potwierdzają?

  • Naprawiaæ samemu tylko jesli maszs dostep do dokumentacji techniczej.Bledne odpowietrzenie = powtórka robotty.
  • Uwaga na zamienniki!Chińskie odpowiedniki bywaja 30% tansze ale ich trwałosc moze miec róznice wielkosći roku vs oryginału…
  • Przy okazji wymiany sprawdz calosc przewodòw I tloki pomocnicze-czescia współwinne sa inne elementu starego ukladu!

Pamietaj tež ze objawy zużytej pompy czesto mylone są awariami samego zestawu sczeglowego(tarcza,docisk)-dlatego warto przed zakupem nowej części dokladnie zweryfikować źródło problemu.Moze sie okazaç ze potrzebujesz kompletu a nie tylko jednej częsci…