Wróć na stronę główną

Jak sprawdzić jakość płynu hamulcowego?

Zauważyliście, że pedał hamulca zrobił się jakiś taki „gumowy”, miękki pod nogą? Albo macie wrażenie, że auto nie hamuje już tak ostro jak kiedyś, trzeba mocniej wcisnąć, żeby zwolnić? To są jedne z pierwszych sygnałów, że płyn hamulcowy w Waszym aucie, czy to będzie poczciwa Fabia, czy może nowsza Insignia, może wymagać wymiany. Szczególnie jeśli dodatkowo zajrzycie pod maskę i płyn w zbiorniczku, zamiast być taki ładny, przejrzysty, lekko żółtawy, zrobił się ciemny, brązowy i mętny. To już jest mocny sygnał ostrzegawczy.

Takie objawy wskazują na to, że płyn stracił swoje właściwości, głównie dlatego, że nasiąknął wilgocią z powietrza. A wilgoć w układzie hamulcowym to nic dobrego. W takim przypadku najlepiej od razu podjechać do serwisu, żeby fachowiec rzucił okiem, zrobił diagnostykę i jeśli trzeba, wymienił płyn.

Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego

Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego to coś, co każdy kierowca może zrobić samodzielnie i nie zajmuje to dużo czasu. Zbiorniczek z płynem hamulcowym zazwyczaj jest łatwo dostępny, pod maską, blisko podszybia. Na nim zawsze są oznaczenia MIN i MAX. Poziom płynu powinien mieścić się między tymi kreskami. Jeśli jest poniżej MIN, to może wskazywać na wyciek gdzieś w układzie, na przykład na zacisku, przewodach czy pompie hamulcowej. Wtedy absolutnie nie wolno tego bagatelizować i trzeba jak najszybciej zgłosić się do serwisu na dokładne sprawdzenie. Niski poziom płynu to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Kolor płynu hamulcowego – na co zwrócić uwagę?

Kolor płynu hamulcowego naprawdę ma znaczenie i dużo nam mówi o jego kondycji. Świeży, dobry jakościowo płyn, jak ten, który zalewamy do nowego Seata czy Kii, jest zazwyczaj przejrzysty i ma delikatny, jasnożółty odcień. Z czasem, absorbując wilgoć i zanieczyszczenia, płyn zaczyna ciemnieć, staje się mętny, a jego kolor może przejść w brunatny, czasami nawet prawie czarny. Taki ciemny płyn to jasny sygnał, że swoje najlepsze lata ma już za sobą i pora na wymianę.

Miernik wilgotności – najlepszy sposób na sprawdzenie płynu

Najdokładniejszym sposobem sprawdzenia, czy płyn hamulcowy nadaje się jeszcze do użytku, jest pomiar jego wilgotności. W serwisach używamy do tego specjalnych testerów hydraulicznych. Zasada jest prosta – płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli chłonie wodę z otoczenia. Im więcej wody w płynie, tym niższa jego temperatura wrzenia. A podczas intensywnego hamowania, zwłaszcza z większych prędkości, temperatura w układzie znacznie rośnie. Jeśli płyn zagotuje się (a dzieje się to przy niższej temperaturze, gdy zawiera dużo wody), powstają bąbelki pary wodnej, które są ściśliwe. W efekcie pedał hamulca robi się miękki, a hamulce przestają działać, co jest skrajnie niebezpieczne. Przyjmuje się, że jeśli tester pokazuje powyżej 3% wody w płynie, to bezwzględnie należy go wymienić.

Dlaczego regularna wymiana płynu hamulcowego jest tak ważna?

Dlatego regularna wymiana płynu hamulcowego, nawet jeśli wydaje się nam, że hamulce działają poprawnie, jest niezwykle ważna. Zaniedbanie tego obowiązku prowadzi do korozji wewnętrznych elementów układu hamulcowego – pompy, zacisków, przewodów. Rdza stopniowo niszczy te elementy, prowadząc do nieszczelności i w efekcie do awarii hamulców. Z czasem też, wraz ze wzrostem zawartości wody, skuteczność hamowania spada, co jest szczególnie odczuwalne w sytuacjach awaryjnych. Producenci samochodów, czy to Dacia, Ford czy Audi, zazwyczaj zalecają wymianę płynu hamulcowego co 2 lata. Warto trzymać się tego terminu, niezależnie od tego, ile kilometrów przejechaliśmy.

Czy mogę samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?

Wielu kierowców zastanawia się, czy może wymienić płyn hamulcowy samodzielnie. Odpowiem krótko i stanowczo: nie zalecam tego. Wymiana płynu w układzie hamulcowym to nie jest prosta czynność typu dolanie płynu do spryskiwaczy. Wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych samochodów z systemami ABS czy ESP. Najważniejszym etapem po wymianie jest odpowietrzenie układu. Jeśli zrobi się to niewłaściwie, w układzie pozostanie powietrze, które, podobnie jak para wodna, jest ściśliwe. Skutek? Miękki pedał hamulca, a w skrajnych przypadkach całkowity brak możliwości zahamowania. Profesjonalna wymiana w serwisie gwarantuje, że układ zostanie odpowiednio odpowietrzony i będzie działał bez zarzutu.

Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Jeśli chodzi o wybór odpowiedniego płynu hamulcowego, to na rynku mamy różne klasy oznaczone symbolem DOT – najczęściej spotykane to DOT 4 i DOT 5.1. Który wybrać? To zależy od modelu Waszego samochodu i zaleceń producenta, które znajdziecie w instrukcji obsługi. Stosowanie niewłaściwego płynu może uszkodzić elementy układu hamulcowego (na przykład uszczelnienia) lub obniżyć skuteczność hamowania. W naszym serwisie zawsze dobieramy właściwy płyn do konkretnego auta, czy to będzie Jeep, Toyota czy Volkswagen, mając pewność, że spełniamy wszystkie wymagania producenta.

Problem po wymianie płynu? Co robić?

Co zrobić, gdy po wymianie płynu hamulce nagle przestają działać prawidłowo, są „miękkie” albo w ogóle nie ma ciśnienia? To prawie na pewno oznacza, że w układzie pozostało powietrze albo pojawiła się nieszczelność podczas wymiany. W takiej sytuacji absolutnie nie wolno kontynuować jazdy! Trzeba natychmiast udać się do serwisu. My w pierwszej kolejności dokładnie odpowietrzymy cały układ, a jeśli problem nie ustąpi, sprawdzimy wszystkie połączenia i przewody w poszukiwaniu ewentualnych nieszczelności.

Gdzie wymienić płyn hamulcowy?

Gdzie wymienić płyn hamulcowy, żeby mieć pewność, że usługa zostanie wykonana profesjonalnie, a przy tym w rozsądnej cenie? Zapraszamy do nas, do serwisu. Mamy doświadczenie, odpowiednie narzędzia i wiedzę, żeby zadbać o Wasz układ hamulcowy jak należy. Dajemy gwarancję na wykonaną usługę i używane materiały. Oferujemy konkurencyjne ceny, bo zależy nam na tym, żeby dbałość o bezpieczeństwo na drodze nie była luksusem. Nie ma co zwlekać – umówcie się na wymianę płynu hamulcowego już dziś, żeby jeździć bezpiecznie i bez obaw!

Usługi

Diagnostyka układu hamulcowego

Usługa "Diagnostyka układu hamulcowego" polega na szczegółowej analizie stanu układu hamulcowego, w tym klocków, tarcz, przewodów i płynów, za pomocą specjalistycznych narzędzi diagnostycznych.

Wymiana tarcz hamulcowych

Usługa "Wymiana tarcz hamulcowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych tarcz hamulcowych, które odpowiadają za równomierne rozłożenie siły hamowania w układzie.

Wymiana bębnów hamulcowych

Usługa "Wymiana bębnów hamulcowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych bębnów hamulcowych, które współpracują z szczękami hamulcowymi, zapewniając skuteczne hamowanie pojazdu.

Wymiana klocków hamulcowych

Usługa "Wymiana klocków hamulcowych" polega na wymianie zużytych klocków hamulcowych, które są odpowiedzialne za tarcie niezbędne do skutecznego hamowania pojazdu.

Naprawa zacisków hamulcowych

Podaj swoje dane kontaktowe, oszacujemy koszt naprawy.

Wymiana zacisków hamulcowych

Usługa "Wymiana zacisków hamulcowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych zacisków, które odpowiadają za dociskanie klocków hamulcowych do tarczy w celu skutecznego zatrzymania pojazdu.

Wymiana przewodów hamulcowych elastycznych

Usługa "Wymiana przewodów hamulcowych elastycznych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych elastycznych przewodów hamulcowych, które przekazują ciśnienie płynu hamulcowego do układu hamulcowego.

Wymiana przewodów hamulcowych metalowych

Usługa "Wymiana przewodów hamulcowych metalowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych metalowych przewodów hamulcowych, które transportują płyn hamulcowy w systemie.

Wymiana linki hamulca ręcznego

Usługa "Wymiana linki hamulca ręcznego" polega na diagnozowaniu i wymianie zużytej lub uszkodzonej linki, która odpowiedzialna jest za działanie hamulca ręcznego w pojeździe.

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением