Wróć na stronę główną

Jakie są objawy zużytego sprzęgła?

Jakie są objawy zużytego sprzęgła?

No dobra, słuchaj – jak sprzęgło zaczyna się sypać, to auto nie krzyczy od razu „hej, wymień mnie!”, ale daje subtelne (a potem coraz mniej subtelne) sygnały. Jak je rozpoznać? Oto co masz obserwować:

1. Sprzęgło „pracuje wyżej” niż powinno

Czujesz, że pedał łapie dopiero na samym końcu? Dawniej puszczałeś go do połowy i auto ruszało płynnie, a teraz musisz podnieść nogę prawie do góry? To klasyk – okładziny są starte i tarcza już nie ma tej grubości co kiedyś. U niektórych aut (np. stare Golfy IV czy Opel Astra G) to widać szczególnie po tym, że nawet delikatny gaz przy ruszaniu powoduje drgania – bo resztki okładzin ledwo trzymają.

2. Ślizganie się sprzęgła („spalenie”)

Wciskasz gaz pod górkę albo przy overtakingu na piątym biegu… obroty skaczą w górę, ale auto nie przyspiesza tak jak powinno? Albo czujesz zapach spalonej frytury z okolic silnika? To już poważny alarm! Tarcza jest tak zużyta lub zanieczyszczona olejem (czasem przez nieszczelność wałka), że przestaje ściśle dociskać koło zamachowe i buksuje. W Renault Megane II często się to zdarza po ~150 tys km jeśli ktoś dużo jeździ po mieście i trzyma nogę na sprzęgle w korkach…

3. Trudności ze zmianą biegów

Nie chodzi o zwykły opór zimnego skrzyniowego oleju rano tylko o sytuację gdy:

  • Bieg wpada ciężko albo wrzeszczysz przekleństwa próbując wepchnąć pierwszy bez dwukrotnego wysprzęglania;
  • Przy szybkich redukcjach (np z piątki na trzecią) słychać metaliczne brzdęk mimo dobrze dobranych obrotów;

To może być oznaka zużytego docisku albo popsutego hydraulicznego układu sterującego (w BMW E46 np padają pompy główne). Czasami też winna jest sama tarcza która traci tłumienie drgań – jej elementy gumowe pękają i całość pracuje niestarannie.

4. Drgania podczas ruszania / jazdy wolnej

Ruszasz spod świateł a twoje Audi A4 B6 tańczy kangurkiem jakby kierowca uczył się dopiero prowadzić? Winowajcą bywa wypaczona tarcza lub mocno nierównomiernie starte okładziny. Podobny efekt czasem daje zabrudzone smarem powierzchnie cierne – typowa sprawa gdy wycieka uszczelnienie wału pierwotnego skrzyni biegów.

Drobiazgi które warto sprawdzić:

  • Pedał „stuka” przy lekkim naciskaniu palcem? Może być luźna linka, rozregulowany widelec Dociskaczu VAGowskiej grupy.
  • Auto stoi luzem lecz słychać szmer podobny do grania łożyska? Łożysko oporowe pewnie dogorywa.

Pamiętaj też że czasami problem udający śmierć Sprzegla naprawdę pochodzi od:

  • Zassanego powietrza przewodzie hydraulicznym Peugeota Partner.
  • Zużytych Gum Silentblokowych którymi Skrzynia zawieszona nad mostkiem tylnym Ford Focus MK2

Mój osobisty Top modeli gdzie trzeba częściej zaglądać pod kopułę:

  • Fiat Bravo II – fabrycznie montowano tam delikatniejsze zestawy Sachs’a
  • Seat Leon I – jeśli poprzedni właściciel był fanem driftowania bez pełnej synchronizacji
  • Volvo S40 lat ’00-’04 – tutaj akurat wieczne wojowanie z korozją mocowań wsporników transmisyjnych osłabiających geometrię pracy całego układu…

Podsumowując: Nie czekaj aż twój Passat zacznie zachowywać sie niczym ciągnik rolniczy bez możliwości zmiany przełożenia! Pierwsze symptomy = diagnostyka u mechanika który potrafi ocenić rzeczywisty stan poprzez test jazdowy + ewentualną inspekcję przez otwór rewizyjny. Koszt późniejszej naprawy wzrastast proporcjonalenie wraz ilości kilometrów przejechanych „na siłę”.