Wróć na stronę główną

Jakie są różnice między pompą sprzęgła a wysprzęglikiem?

O, to częste pytanie! Wielu myli te dwie rzeczy, a różnica jest zasadnicza – pompa sprzęgła i wysprzęglik to zupełnie inne elementy, choć oba mają związek ze sterowaniem sprzęgłem.

Pompa sprzęgła (tzw. „pompka”) to część hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem w autach z hydraulicznym wspomaganiem (np. większość współczesnych Volkswagenów, Audi czy BMW). Wygląda jak mały cylinder przy pedale i odpowiada za tłoczenie płynu hamulcowego do siłownika sprzęgła, który naciska na widełki wyłączające. Gdy pompka zaczyna przeciekać albo traci szczelność – pedał staje się miękki lub zapada się do podłogi bez oporu („ucieka”). Czasem słychać charakterystyczne bulgotanie przy puszczeniu pedału – to powietrze w układzie. W Golfach IV często gniją od spodu przez rdze… osobista trauma po wymianie u klienta, który jeździł pół roku z plastikową butelką podłożoną pod wyciekający płyn!

Z kolei wyspręglik (docisk) to mechaniczna część zestawu sprzęgła – duża metalowa „pokrywa” z mocną sprężyną dociskową, która ściska tarczę między sobą a kołem zamachowym. Kiedy wciskasz pedał, łoże wysprzeglika cofa się i zwalnia tarczę (stąd ten dźwięk „wrrr” przy zmianie biegów). Jak umiera? Zaczyna trzeszczeć na luzie (suche łożysko), potem może zacinać lub nie wypinać biegu do końca np. w Focusach MK2 znanych z wiecznie padających LUK-ów… Albo wręcz przeciwnie: Renault Megane III potrafią nagle stracić całkowicie możliwość zmiany biegów gdy docisk „odklei” swoją powierzchnię cierną!

Kluczowe różnice:

  • Funkcja: Pompka = hydraulika; Wysprzągli = mechaniczne rozłączanie tarczy
  • Objawy awarii:
    • Pompa: miękkim pedalem + wyciekami spod deski
    • Docisku: hałas + problemy ze zmianami biegów
  • Koszty naprawy: Nowe OEM-y wahają się od ~300 zł za prostsze modele Azjatyckich marek aż po ponad 1000 zł dla niektórych niemieckich aut premium… ale uwaga! Przy wymianie wysprzeglika warto zawsze robić cały komplet razem z nowym kołem dwumasowym jeśli auto ma przebieg powyżej ~150 tys km — inaczej ryzykujesz szybką powtórkę roboty przez drgania starego masowca.

Drobna rada od praktyków — czasami ludzie próbują oszczędzać na regenerowanych pompkach… tylko że one często chodzą max sezon dwa szczególnie zim± kiedy gumowe uszczelnieni± tężeją mroz± Lepiej dop³aciæ oryginaln± niż trzy razy montować taniochę 😉