Niskie ciśnienie oleju po wymianie – co mogło pójść nie tak?
Problemat niskiego ciśnienia oleju po wymianie to coś, z czym czasami zmagamy się w warsztacie. To nie jest błahostka, bo prawidłowe ciśnienie oleju to krwioobieg silnika. Bez niego, czy z ciśnieniem zbyt niskim, silnik pracuje na sucho, co w krótkim czasie może prowadzić do poważnych uszkodzeń, a nawet jego zatarcia. Olej silnikowy to nie tylko smarowanie – to również chłodzenie, oczyszczanie i ochrona przed korozją. Gdy ciśnienie spada, wszystkie te funkcje są zaburzone.
Przyczyny niskiego ciśnienia oleju po wymianie
Najczęstszym winowajcą bywa niewłaściwy dobór oleju silnikowego. To pierwszy punkt, który zawsze sprawdzamy. Każdy silnik, niezależnie od marki i modelu, ma specyficzne wymagania co do oleju. Nie chodzi tylko o markę, ale przede wszystkim o gęstość i lepkość oleju, wyrażone w klasyfikacji SAE (np. 5W-30, 10W-40). Olej o zbyt niskiej lepkości w wysokiej temperaturze (druga cyfra) może nie zapewnić odpowiedniego filmu smarnego, co skutkuje spadkiem ciśnienia, zwłaszcza w rozgrzanym silniku. Z kolei olej o zbyt wysokiej lepkości może mieć problem z dotarciem do wszystkich zakamarków, szczególnie przy zimnym rozruchu, co też może generować alarm niskiego ciśnienia. Równie ważne są standardy jakościowe (specyfikacje producenta), takie jak normy ACEA, API, a także specyficzne normy dla danej marki, np. VW 504 00/507 00 dla silników grupy VAG czy BMW Longlife-04. Użycie oleju niespełniającego tych specyfikacji może prowadzić do różnorodnych problemów, w tym do spadku ciśnienia.
Innym często spotykanym problemem jest uszkodzenie filtra oleju lub błąd podczas jego montażu. Filtr oleju to kluczowy element układu smarowania, odpowiedzialny za wyłapywanie zanieczyszczeń. Mamy różne rodzaje filtrów – puszkowe, wkłady. Każdy z nich ma swoją specyfikę montażu. Częste błędy przy montażu filtra to przede wszystkim niedokręcenie filtra, co prowadzi do wycieków i spadku ciśnienia, albo zbyt mocne dokręcenie, co może uszkodzić uszczelkę. Czasami zdarza się również, że filtr jest uszkodzony fabrycznie (choć rzadko) lub został użyty filtr niskiej jakości, który nie spełnia swojej funkcji. W przypadku filtrów puszkowych, ważne jest, aby przed montażem lekko nasmarować uszczelkę nowym olejem.
Błędy podczas samej wymiany oleju również mogą być przyczyną problemów. Najprostsza rzecz to zbyt mała ilość nowego oleju. To banalne, ale zdarza się – niedolanie oleju do odpowiedniego poziomu na bagnecie skutkuje oczywiście niskim ciśnieniem. Ważne jest, aby poziom sprawdzić po krótkiej pracy silnika i odczekaniu kilku minut, aby olej spłynął do miski. Innym błędem jest niepełne opróżnienie starych pozostałości. Jeśli nie spuścimy całego starego oleju (np. z powodu pośpiechu, nieprawidłowego nachylenia samochodu na podnośniku), dolanie nowej, właściwej ilości może skutkować przelaniem, ale również, co bardziej istotne, pozostawieniem szlamu i osadów, które mogą zablokować kanały olejowe, prowadząc do spadku ciśnienia.
Czasami problem leży głębiej i nie jest bezpośrednio związany z samą wymianą, ale z niekorzystnymi warunkami eksploatacji pojazdu lub usterkami mechanicznymi. Ekstremalnie wysokie temperatury pracy silnika, np. podczas długiej jazdy z dużym obciążeniem w upalne dni, mogą spowodować nadmierne rozrzedzenie oleju, co skutkuje spadkiem ciśnienia. Jeśli problem pojawia się tylko w takich warunkach, warto rozważyć zmianę na olej o wyższej lepkości w wysokiej temperaturze (np. z 5W-30 na 5W-40), oczywiście po konsultacji i upewnieniu się, że producent dopuszcza taką zmianę. Najpoważniejszą przyczyną niskiego ciśnienia, niezwiązaną bezpośrednio z wymianą oleju, jest usterka mechaniczna – pompa olejowa. Pompa olejowa to serce układu smarowania. Jej awaria, zużycie (szczególnie w starszych silnikach z dużym przebiegiem, np. w niektórych modelach Opla Zafira B z silnikiem 1.9 CDTI) lub jej zatarcie (rzadsze, ale możliwe np. po długim okresie jazdy na zbyt niskim poziomie oleju) skutkuje brakiem lub bardzo niskim ciśnieniem. W takim przypadku konieczna jest jej wymiana. Inne usterki mechaniczne, takie jak zużyte panewki wału korbowego (np. w niektórych silnikach 1.6 THP w Peugeocie czy Citroenie) mogą prowadzić do ucieczki ciśnienia oleju przez nadmierne luzy, co objawia się również niskim ciśnieniem.
Nie można też pominąć wpływu używanego sprzętu na proces wymiany oleju. Jakość narzędzi warsztatowych ma znaczenie. Użycie niewłaściwych kluczy do odkręcenia korka spustowego czy filtra może doprowadzić do uszkodzenia tych elementów, co w konsekwencji może skutkować wyciekami i spadkiem ciśnienia. Równie ważna jest technika wykonania usługi. Dobry mechanik wie, jak prawidłowo opróżnić układ z resztek starego oleju, jak prawidłowo zamontować filtr i korek spustowy, z jaką siłą dokręcić poszczególne elementy. W serwisie w Poznaniu, gdzie pracujemy, zawsze dbamy o to, aby proces wymiany oleju był przeprowadzany zgodnie z wytycznymi producenta samochodu.
Kiedy należy udać się do serwisu?
Najbardziej oczywistym objawem sugerującym problemy z układem smarowania jest zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej. Tego sygnału absolutnie nie wolno lekceważyć! Inne objawy to nietypowe dźwięki z silnika, np. stuki (mogą wskazywać na niedostateczne smarowanie panewek) czy nadmierne nagrzewanie się silnika. Jeśli po wymianie oleju zauważysz którykolwiek z tych objawów, najlepiej jak najszybciej zgasić silnik i skontaktować się z profesjonalnym serwisem.
Korzyści z usług profesjonalnego serwisu są nieocenione. Doświadczony mechanik szybko zdiagnozuje przyczynę problemu. Dysponujemy odpowiednim sprzętem do pomiaru ciśnienia oleju, co pozwala precyzyjnie określić, czy problem leży po stronie układu smarowania. Znamy specyfikę różnych silników i wiemy, jakie oleje i filtry są dla nich odpowiednie. W przypadku poważniejszych usterek, np. awarii pompy olejowej, posiadamy wiedzę i narzędzia do jej wymiany. Wybierając profesjonalny serwis, masz pewność, że użyte zostaną odpowiednie części i materiały, a usługa zostanie wykonana prawidłowo, co minimalizuje ryzyko ponownego wystąpienia problemu.
Zalecenia dotyczące regularnej konserwacji
Aby uniknąć problemów z niskim ciśnieniem oleju, kluczowa jest regularna konserwacja. Przestrzeganie harmonogramu wymiany oleju, zaleceń producenta samochodu, to absolutna podstawa. Zazwyczaj jest to co 10-15 tysięcy kilometrów lub raz w roku, ale warto sprawdzić w instrukcji obsługi swojego auta. W przypadku jazdy w trudnych warunkach (jazda miejska, krótkie dystanse, częste rozruchy na zimno, jazda z przyczepą), interwały wymiany mogą być krótsze. Jak dbać o system smarowania? Poza regularną wymianą oleju i filtra, warto również regularnie sprawdzać poziom oleju na bagnecie i reagować na ewentualne ubytki. Używanie olejów renomowanych producentów, spełniających specyfikacje dla danego silnika, jest kluczowe. Unikaj jazdy na niskim poziomie oleju – to najprostsza droga do uszkodzenia silnika i pompy olejowej.
Podsumowując, niskie ciśnienie oleju po wymianie może mieć różne przyczyny – od niewłaściwego oleju, przez błędy w montażu filtra, po poważniejsze usterki mechaniczne. Niezależnie od przyczyny, jest to problem, który wymaga natychmiastowej uwagi. Regularna konserwacja i korzystanie z usług profesjonalnego serwisu to najlepsza droga do utrzymania silnika w dobrej kondycji i uniknięcia kosztownych napraw. W naszym serwisie w Poznaniu zawsze służymy pomocą i fachową diagnozą, aby Twój samochód działał bez zarzutu.