logotype
Zarezerwuj wizytę
Wróć na stronę główną

Niskie ciśnienie oleju po wymianie – co mogło pójść nie tak?

Problemat niskiego ciśnienia oleju po wymianie to coś, z czym czasami zmagamy się w warsztacie. To nie jest błahostka, bo prawidłowe ciśnienie oleju to krwioobieg silnika. Bez niego, czy z ciśnieniem zbyt niskim, silnik pracuje na sucho, co w krótkim czasie może prowadzić do poważnych uszkodzeń, a nawet jego zatarcia. Olej silnikowy to nie tylko smarowanie – to również chłodzenie, oczyszczanie i ochrona przed korozją. Gdy ciśnienie spada, wszystkie te funkcje są zaburzone.

Przyczyny niskiego ciśnienia oleju po wymianie

Najczęstszym winowajcą bywa niewłaściwy dobór oleju silnikowego. To pierwszy punkt, który zawsze sprawdzamy. Każdy silnik, niezależnie od marki i modelu, ma specyficzne wymagania co do oleju. Nie chodzi tylko o markę, ale przede wszystkim o gęstość i lepkość oleju, wyrażone w klasyfikacji SAE (np. 5W-30, 10W-40). Olej o zbyt niskiej lepkości w wysokiej temperaturze (druga cyfra) może nie zapewnić odpowiedniego filmu smarnego, co skutkuje spadkiem ciśnienia, zwłaszcza w rozgrzanym silniku. Z kolei olej o zbyt wysokiej lepkości może mieć problem z dotarciem do wszystkich zakamarków, szczególnie przy zimnym rozruchu, co też może generować alarm niskiego ciśnienia. Równie ważne są standardy jakościowe (specyfikacje producenta), takie jak normy ACEA, API, a także specyficzne normy dla danej marki, np. VW 504 00/507 00 dla silników grupy VAG czy BMW Longlife-04. Użycie oleju niespełniającego tych specyfikacji może prowadzić do różnorodnych problemów, w tym do spadku ciśnienia.

Innym często spotykanym problemem jest uszkodzenie filtra oleju lub błąd podczas jego montażu. Filtr oleju to kluczowy element układu smarowania, odpowiedzialny za wyłapywanie zanieczyszczeń. Mamy różne rodzaje filtrów – puszkowe, wkłady. Każdy z nich ma swoją specyfikę montażu. Częste błędy przy montażu filtra to przede wszystkim niedokręcenie filtra, co prowadzi do wycieków i spadku ciśnienia, albo zbyt mocne dokręcenie, co może uszkodzić uszczelkę. Czasami zdarza się również, że filtr jest uszkodzony fabrycznie (choć rzadko) lub został użyty filtr niskiej jakości, który nie spełnia swojej funkcji. W przypadku filtrów puszkowych, ważne jest, aby przed montażem lekko nasmarować uszczelkę nowym olejem.

Błędy podczas samej wymiany oleju również mogą być przyczyną problemów. Najprostsza rzecz to zbyt mała ilość nowego oleju. To banalne, ale zdarza się – niedolanie oleju do odpowiedniego poziomu na bagnecie skutkuje oczywiście niskim ciśnieniem. Ważne jest, aby poziom sprawdzić po krótkiej pracy silnika i odczekaniu kilku minut, aby olej spłynął do miski. Innym błędem jest niepełne opróżnienie starych pozostałości. Jeśli nie spuścimy całego starego oleju (np. z powodu pośpiechu, nieprawidłowego nachylenia samochodu na podnośniku), dolanie nowej, właściwej ilości może skutkować przelaniem, ale również, co bardziej istotne, pozostawieniem szlamu i osadów, które mogą zablokować kanały olejowe, prowadząc do spadku ciśnienia.

Czasami problem leży głębiej i nie jest bezpośrednio związany z samą wymianą, ale z niekorzystnymi warunkami eksploatacji pojazdu lub usterkami mechanicznymi. Ekstremalnie wysokie temperatury pracy silnika, np. podczas długiej jazdy z dużym obciążeniem w upalne dni, mogą spowodować nadmierne rozrzedzenie oleju, co skutkuje spadkiem ciśnienia. Jeśli problem pojawia się tylko w takich warunkach, warto rozważyć zmianę na olej o wyższej lepkości w wysokiej temperaturze (np. z 5W-30 na 5W-40), oczywiście po konsultacji i upewnieniu się, że producent dopuszcza taką zmianę. Najpoważniejszą przyczyną niskiego ciśnienia, niezwiązaną bezpośrednio z wymianą oleju, jest usterka mechaniczna – pompa olejowa. Pompa olejowa to serce układu smarowania. Jej awaria, zużycie (szczególnie w starszych silnikach z dużym przebiegiem, np. w niektórych modelach Opla Zafira B z silnikiem 1.9 CDTI) lub jej zatarcie (rzadsze, ale możliwe np. po długim okresie jazdy na zbyt niskim poziomie oleju) skutkuje brakiem lub bardzo niskim ciśnieniem. W takim przypadku konieczna jest jej wymiana. Inne usterki mechaniczne, takie jak zużyte panewki wału korbowego (np. w niektórych silnikach 1.6 THP w Peugeocie czy Citroenie) mogą prowadzić do ucieczki ciśnienia oleju przez nadmierne luzy, co objawia się również niskim ciśnieniem.

Nie można też pominąć wpływu używanego sprzętu na proces wymiany oleju. Jakość narzędzi warsztatowych ma znaczenie. Użycie niewłaściwych kluczy do odkręcenia korka spustowego czy filtra może doprowadzić do uszkodzenia tych elementów, co w konsekwencji może skutkować wyciekami i spadkiem ciśnienia. Równie ważna jest technika wykonania usługi. Dobry mechanik wie, jak prawidłowo opróżnić układ z resztek starego oleju, jak prawidłowo zamontować filtr i korek spustowy, z jaką siłą dokręcić poszczególne elementy. W serwisie w Poznaniu, gdzie pracujemy, zawsze dbamy o to, aby proces wymiany oleju był przeprowadzany zgodnie z wytycznymi producenta samochodu.

Kiedy należy udać się do serwisu?

Najbardziej oczywistym objawem sugerującym problemy z układem smarowania jest zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej. Tego sygnału absolutnie nie wolno lekceważyć! Inne objawy to nietypowe dźwięki z silnika, np. stuki (mogą wskazywać na niedostateczne smarowanie panewek) czy nadmierne nagrzewanie się silnika. Jeśli po wymianie oleju zauważysz którykolwiek z tych objawów, najlepiej jak najszybciej zgasić silnik i skontaktować się z profesjonalnym serwisem.

Korzyści z usług profesjonalnego serwisu są nieocenione. Doświadczony mechanik szybko zdiagnozuje przyczynę problemu. Dysponujemy odpowiednim sprzętem do pomiaru ciśnienia oleju, co pozwala precyzyjnie określić, czy problem leży po stronie układu smarowania. Znamy specyfikę różnych silników i wiemy, jakie oleje i filtry są dla nich odpowiednie. W przypadku poważniejszych usterek, np. awarii pompy olejowej, posiadamy wiedzę i narzędzia do jej wymiany. Wybierając profesjonalny serwis, masz pewność, że użyte zostaną odpowiednie części i materiały, a usługa zostanie wykonana prawidłowo, co minimalizuje ryzyko ponownego wystąpienia problemu.

Zalecenia dotyczące regularnej konserwacji

Aby uniknąć problemów z niskim ciśnieniem oleju, kluczowa jest regularna konserwacja. Przestrzeganie harmonogramu wymiany oleju, zaleceń producenta samochodu, to absolutna podstawa. Zazwyczaj jest to co 10-15 tysięcy kilometrów lub raz w roku, ale warto sprawdzić w instrukcji obsługi swojego auta. W przypadku jazdy w trudnych warunkach (jazda miejska, krótkie dystanse, częste rozruchy na zimno, jazda z przyczepą), interwały wymiany mogą być krótsze. Jak dbać o system smarowania? Poza regularną wymianą oleju i filtra, warto również regularnie sprawdzać poziom oleju na bagnecie i reagować na ewentualne ubytki. Używanie olejów renomowanych producentów, spełniających specyfikacje dla danego silnika, jest kluczowe. Unikaj jazdy na niskim poziomie oleju – to najprostsza droga do uszkodzenia silnika i pompy olejowej.

Podsumowując, niskie ciśnienie oleju po wymianie może mieć różne przyczyny – od niewłaściwego oleju, przez błędy w montażu filtra, po poważniejsze usterki mechaniczne. Niezależnie od przyczyny, jest to problem, który wymaga natychmiastowej uwagi. Regularna konserwacja i korzystanie z usług profesjonalnego serwisu to najlepsza droga do utrzymania silnika w dobrej kondycji i uniknięcia kosztownych napraw. W naszym serwisie w Poznaniu zawsze służymy pomocą i fachową diagnozą, aby Twój samochód działał bez zarzutu.

Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Usługa "Wymiana łańcucha lub paska rozrządu" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego łańcucha lub paska, które synchronizują ruch wału korbowego i wałka rozrządu, kontrolując moment otwierania i zamykania zaworów w silniku
Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Usługa "Wymiana paska napędowego" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego paska napędowego, który przekazuje napęd do różnych układów w pojeździe, takich jak alternator, klimatyzacja czy wspomaganie kierownicy.
Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Wymiana oleju i filtra silnika

Usługa "Wymiana oleju i filtra silnika" polega na usunięciu zużytego oleju silnikowego oraz wymianie starego filtra oleju na nowy, co zapewnia prawidłowe smarowanie i oczyszczenie silnika.
Wymiana oleju i filtra silnika

Wymiana uszczelek

Usługa "Wymiana uszczelek" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych uszczelek w różnych częściach pojazdu, takich jak silnik, układ wydechowy czy układ chłodzenia.
Wymiana uszczelek

Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Usługa "Wymiana wtryskiwaczy paliwa" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych wtryskiwaczy, które są odpowiedzialne za wtrysk paliwa do komory spalania silnika.
Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Bieżąca naprawa silnika

Usługa "Bieżąca naprawa silnika samochodu" obejmuje diagnostykę i usuwanie bieżących usterek w silniku, takich jak problemy z układem zapłonowym, paliwowym czy chłodzenia.
Bieżąca naprawa silnika

Wymiana świec żarowych

Usługa "Wymiana świec żarowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec żarowych, które są odpowiedzialne za ułatwianie rozruchu silników wysokoprężnych.
Wymiana świec żarowych

Wymiana świec zapłonowych

Usługa "Wymiana świec zapłonowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec zapłonowych, które są odpowiedzialne za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika.
Wymiana świec zapłonowych

Wymiana turbin/turbosprężarek

Usługa "Wymiana turbin/turbosprężarek" polega na wymianie uszkodzonej lub zużytej turbiny, która zwiększa moc silnika poprzez sprężanie powietrza dostarczanego do komory spalania.
Wymiana turbin/turbosprężarek

Wymiana rozrusznika

Usługa "Wymiana rozrusznika" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika pojazdu.
Wymiana rozrusznika

Wymiana alternatora

Usługa "Wymiana alternatora" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego alternatora, który odpowiada za ładowanie akumulatora oraz zasilanie elektrycznych systemów pojazdu podczas pracy silnika.
Wymiana alternatora

Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Usługa "Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych kolektorów, które odpowiadają za kierowanie przepływem powietrza do silnika oraz usuwanie spalin z cylindrów.
Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Wymiana zaworów EGR

Usługa "Wymiana zaworów EGR" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych zaworów recyrkulacji spalin, które odpowiadają za ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji.
Wymiana zaworów EGR

Diagnostyka

Usługa "Diagnostyka" obejmuje szczegółową analizę stanu technicznego pojazdu przy użyciu specjalistycznych narzędzi, mając na celu wykrycie ewentualnych usterek w różnych układach samochodowych.
Diagnostyka

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением