Po wymianie oleju silnik pracuje głośniej – możliwe przyczyny
Regularna wymiana oleju silnikowego to absolutna podstawa dbania o serce każdego samochodu. To jak dostarczanie świeżej krwi do organizmu – bez tego ani rusz. Olej odpowiada za smarowanie ruchomych części, chłodzenie, a nawet oczyszczanie silnika z drobnych zanieczyszczeń. Kiedy zaniedbujemy ten element, zaczynają się problemy. Ale co, jeśli po świeżej wymianie oleju, zamiast cieszyć się cichą pracą, słyszymy niepokojące, głośniejsze dźwięki? To sygnał, że coś jest nie tak. W naszym serwisie w Poznaniu często spotykamy się z takimi przypadkami i wiemy, gdzie szukać przyczyn.
Co może być powodem głośniejszej pracy silnika po wymianie oleju?
Przyczyn może być kilka, a każda wymaga dokładnego sprawdzenia. Nie ma tu jednej prostej odpowiedzi, bo układ smarowania w nowoczesnych autach to skomplikowany system.
- Niewłaściwy typ lub marka oleju – to częsty błąd.
Każdy producent samochodu, na przykład Ford czy Opel, dokładnie określa, jaki olej powinien być stosowany w danym modelu silnika. Nie chodzi tylko o to, czy jest to olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny, ale też o konkretne normy i specyfikacje. Na przykład silnik 1.9 TDI w Volkswagenie Passacie B5 potrzebuje oleju spełniającego normę VW 505.00 lub 505.01 (dla wersji z pompowtryskiwaczami). Zastosowanie oleju, który nie spełnia tych wymagań, może prowadzić do niewłaściwego smarowania, a co za tym idzie – do głośniejszej pracy silnika. Różnice między olejami syntetycznymi (lepsza ochrona w skrajnych temperaturach, dłuższa żywotność), półsyntetycznymi (kompromis między ceną a jakością) a mineralnymi (najprostsze, stosowane w starszych autach) są ogromne i mają bezpośrednie przełożenie na pracę silnika. Użycie zbyt gęstego oleju w silniku zaprojektowanym do pracy z olejem o niskiej lepkości (jak np. 0W-20 w wielu nowoczesnych japońskich samochodach, np. Toyota Corolla) może powodować zwiększone opory wewnętrzne i hałas.
- Zanieczyszczony filtr oleju – małe, ale ważne ogniwo.
Filtr oleju to taki „strażnik” czystości w układzie smarowania. Jego zadaniem jest wyłapywanie wszelkich drobinek metalu, nagaru czy innych zanieczyszczeń, które powstają w silniku. Jeśli podczas wymiany oleju nie wymieniono filtra lub zastosowano niskiej jakości zamiennik, który szybko się zapchał, przepływ oleju może być utrudniony. Zanieczyszczony filtr powoduje spadek ciśnienia oleju, co z kolei prowadzi do niewystarczającego smarowania niektórych elementów silnika, np. popychaczy hydraulicznych zaworów. W efekcie mogą one zacząć głośniej pracować, wydając charakterystyczny stukot. To jakby krew w organizmie była gęsta i płynęła pod mniejszym ciśnieniem – narządy nie byłyby odpowiednio odżywione.
- Niewłaściwa ilość oleju – zarówno za dużo, jak i za mało szkodzi.
Poziom oleju w silniku musi być w idealnym zakresie. Ani za niski, ani za wysoki. Zbyt niski poziom oleju oznacza, że pompa oleju może zasysać powietrze, co prowadzi do spadku ciśnienia i niewystarczającego smarowania. Skutek? Zwiększone tarcie, szybsze zużycie elementów i głośniejsza praca. Z kolei nadmiar oleju też jest szkodliwy. Tłoki podczas pracy mogą uderzać w taflę oleju w misce olejowej, powodując tzw. spienianie się oleju. Olej ze spienionym powietrzem traci swoje właściwości smarne, co również prowadzi do głośniejszej pracy silnika, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia katalizatora. Poziom oleju najlepiej sprawdzać na zimnym silniku, po kilku minutach od wyłączenia, na równej powierzchni. Wskaźnik powinien znajdować się między oznaczeniami MIN a MAX.
- Uszkodzone uszczelki lub uszczelnienia – nieszczelność to problem.
W układzie smarowania jest wiele uszczelek i uszczelnień, które zapobiegają wyciekom oleju. Uszczelka pod miską olejową, uszczelki na wałkach rozrządu, uszczelniacze zaworowe – to tylko niektóre z nich. Jeśli któraś z tych uszczelek jest uszkodzona lub została źle założona podczas poprzednich prac, może dochodzić do niewielkich wycieków lub co gorsza, do zasysania powietrza do układu smarowania. Powietrze w układzie smarowania, podobnie jak w przypadku zbyt niskiego poziomu oleju, prowadzi do spadku ciśnienia i niewystarczającego smarowania, co objawia się głośniejszą pracą silnika.
- Problemy z układem wydechowym – dźwięk może pochodzić z innego miejsca.
Czasami głośniejsza praca silnika po wymianie oleju nie ma bezpośredniego związku z układem smarowania, a jest po prostu zbiegiem okoliczności. Warto sprawdzić, czy nie ma nieszczelności w układzie wydechowym. Nawet niewielka dziurka w kolektorze wydechowym czy rurze wydechowej może powodować głośniejszy, basowy dźwięk, który mylnie kojarzymy z pracą samego silnika. Zmiana ciśnienia gazów wydechowych w wyniku nieszczelności może rezonować w całym układzie, potęgując hałas.
Diagnostyka problemu – co możesz zrobić sam, a kiedy potrzebujesz pomocy?
Jeśli po wymianie oleju silnik pracuje głośniej, możesz spróbować samodzielnie zdiagnozować problem. Najpierw dokładnie posłuchaj, skąd dochodzi dźwięk. Czy jest to stukanie, szum, czy może bardziej basowy pomruk? Spróbuj zlokalizować źródło hałasu. Czasami można to zrobić, używając prostego stetoskopu zrobionego z kawałka rurki lub węża. Przyłóż jeden koniec do ucha, a drugi do różnych części silnika (ostrożnie, gdy silnik jest gorący!). Porównaj dźwięki dochodzące z różnych miejsc. Zapisz swoje spostrzeżenia. Czy hał nasila się wraz ze wzrostem obrotów? Czy pojawia się tylko na zimnym silniku, czy ciągle?
Jednak pamiętaj, że samodzielna diagnostyka ma swoje granice. Jeśli dźwięk jest niepokojący, nasila się lub towarzyszą mu inne objawy (np. zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju, spadek mocy), niezwłocznie udaj się do serwisu. Ignorowanie takich objawów może prowadzić do poważnych awarii, których naprawa będzie dużo droższa niż wczesna interwencja.
Znaczenie usług autoserwisu przy wymianie oleju i filtra
W naszym warsztacie w Poznaniu kładziemy duży nacisk na profesjonalną wymianę oleju i filtra. Dlaczego warto skorzystać z naszych usług? Przede wszystkim mamy doświadczonych mechaników, którzy doskonale wiedzą, jaki olej jest odpowiedni dla Twojego samochodu i jak prawidłowo przeprowadzić cały proces. Używamy tylko wysokiej jakości materiałów – markowych olejów i filtrów, które spełniają normy producentów samochodów. To gwarancja, że silnik będzie pracował tak, jak powinien.
Kosztorys wymiany oleju i filtrów
Standardowa cena wymiany oleju i filtra w naszym serwisie zazwyczaj obejmuje koszt oleju silnikowego (ilość zależna od modelu auta), koszt filtra oleju, robociznę oraz utylizację zużytego oleju. Ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju oleju (syntetyczny jest droższy od mineralnego) i modelu samochodu (niektóre wymagają większej ilości oleju lub mają trudniej dostępne filtry). Zawsze przed przystąpieniem do pracy przedstawiamy szczegółowy kosztorys.
Akcesoria i dodatkowe usługi oferowane przez warsztat samochodowy
Przy okazji wymiany oleju zawsze proponujemy naszym klientom sprawdzenie stanu innych płynów eksploatacyjnych, takich jak płyn chłodniczy, płyn hamulcowy czy płyn do wspomagania układu kierowniczego. To ważny element kompleksowej dbałości o samochód. Możemy również skontrolować stan układu chłodzenia, sprawdzić pasek klinowy czy oświetlenie. To drobne rzeczy, które w dłuższej perspektywie przekładają się na niezawodność auta i bezpieczeństwo jazdy.
Wnioski dotyczące dbania o stan techniczny pojazdu
Pamiętaj, że regularna konserwacja to klucz do długiej i bezproblemowej eksploatacji samochodu. Wymiana oleju i filtra to tylko jeden z elementów, ale niezwykle ważny. Dbanie o samochód na bieżąco pozwala uniknąć poważnych i kosztownych awarii w przyszłości. Jeśli po wymianie oleju zauważysz cokolwiek niepokojącego, nie zwlekaj z wizytą w serwisie. W naszym warsztacie w Poznaniu zawsze służymy pomocą i fachową radą. Zadbaj o swoje auto, a ono odwdzięczy Ci się niezawodnością na drodze.