Wróć na stronę główną

Silnik „kuleje” po rozruchu – objaw niepalącego cylindra?

Silnik kuleje po rozruchu – objaw niepalącego cylindra?

Kiedy silnik w Państwa samochodzie po odpaleniu pracuje nierówno, wydaje się, że kula, drży, a czasem nawet gaśnie, bardzo często świadczy to o tym, że jeden lub kilka cylindrów nie pracuje prawidłowo. Taka sytuacja, potocznie nazywana kulejącym silnikiem, jest wyraźnym sygnałem, iż coś dzieje się z procesem spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze cylindra. Objawy te mogą przybierać różne formy – od delikatnego falowania obrotów na biegu jałowym, przez wyczuwalne drgania karoserii, aż po wyraźny brak mocy podczas przyspieszania. W skrajnych przypadkach, kiedy problem dotyczy większej liczby cylindrów, jazda staje się praktycznie niemożliwa. Najczęściej spotykanym i pierwszym podejrzanym winowajcą takiego stanu rzeczy jest właśnie niepalący cylinder.

Przyczyn tego, że silnik kula, może być wiele, ale najczęściej problem leży w układzie zapłonowym. To on odpowiada za dostarczenie iskry w odpowiednim momencie, która zapali mieszankę w cylindrze.

Uszkodzone świece zapłonowe to chyba najczęstszy powód. Świeca, która jest zużyta, ma nagar na elektrodach, uszkodzoną izolację, albo jej odstęp elektrod jest nieprawidłowy, nie będzie w stanie wygenerować wystarczająco silnej iskry, by skutecznie zapalić mieszankę. W efekcie cylinder nie pracuje, lub pracuje z przerwami. W samochodach takich jak Ford Focus III z silnikiem 1.6 EcoBoost, świece zapłonowe potrafią się zużyć szybciej, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe. Podobnie w starszych generacjach Opla Astry z silnikami 1.4 czy 1.6 8V, gdzie świece były dość wrażliwe na jakość paliwa.

Złe przewody zapłonowe, zwłaszcza w starszych konstrukcjach z rozdzielaczem zapłonu, również mogą być przyczyną problemu. Uszkodzona izolacja przewodu może powodować przebicia, czyli ucieczkę prądu zanim dotrze on do świecy. W efekcie do świecy dociera zbyt słaby prąd, co skutkuje brakiem iskry. Choć w nowszych samochodach przewody zapłonowe są rzadziej stosowane (na rzecz cewek zapłonowych montowanych bezpośrednio na świecach), problem ten wciąż dotyczy wielu pojazdów starszych roczników, np. Golf IV 1.4 czy Peugeot 206 1.1/1.4.

Awaria cewki zapłonowej to kolejna poważna przyczyna. Cewka odpowiada za przetworzenie niskiego napięcia z akumulatora na wysokie napięcie niezbędne do wytworzenia iskry. Awaria cewki, czy to pojedynczej (montowanej na każdej świecy), czy listwy cewkowej (obsługującej kilka cylindrów), uniemożliwi zapłon w danym cylindrze lub cylindrach. To częsty problem w samochodach z silnikami benzynowymi, takimi jak BMW E46 z silnikiem 2.0 czy Audi A4 B6 z silnikiem 1.8T, gdzie awarie cewek zdarzają się stosunkowo często.

Oprócz problemów z układem zapłonowym, kulejący silnik może być również spowodowany problemami z paliwem. Najbardziej oczywistą kwestią jest nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli mieszanka jest zbyt uboga (za mało paliwa w stosunku do powietrza) lub zbyt bogata (za dużo paliwa), jej zapłon może być utrudniony lub niemożliwy. Winę za to mogą ponosić uszkodzone czujniki (np. sonda lambda, czujnik przepływu powietrza – MAF), nieszczelności w układzie dolotowym (powietrze dostaje się niekontrolowanie), albo problemy z wtryskiwaczami.

Zanieczyszczony filtr paliwa może ograniczać przepływ paliwa do wtryskiwaczy, prowadząc do zubożenia mieszanki. W samochodach z silnikami benzynowymi, szczególnie tych tankowanych paliwem o niskiej jakości, filtr paliwa może się zapchać dość szybko. Skutkuje to nie tylko kuleniem silnika, ale także spadkiem mocy i problemami z rozruchem.

Awaria pompy paliwowej to poważniejszy problem, który może skutkować brakiem odpowiedniego ciśnienia paliwa w układzie. Jeśli pompa nie dostarcza wystarczającej ilości paliwa, wtryskiwacze nie będą w stanie podać go w odpowiedniej ilości, co prowadzi do zubożenia mieszanki i kulenia silnika. Typowe objawy awarii pompy paliwowej to problemy z rozruchem (szczególnie przy niskim poziomie paliwa), nierówna praca silnika i brak mocy.

Problem kulenia silnika nie zawsze musi być związany z układem zapłonowym czy paliwowym. Czasem przyczyna leży głębiej, w samej mechanice silnika. Usterki mechaniczne w cylindrze, takie jak zużyte uszczelniacze zaworowe czy problemy z pierścieniami tłokowymi, mogą prowadzić do utraty kompresji w danym cylindrze. Brak odpowiedniej kompresji oznacza, że mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest odpowiednio sprężana, co utrudnia jej zapłon i skuteczne spalanie. Taki problem może objawiać się również zwiększonym zużyciem oleju silnikowego i dymieniem z rury wydechowej.

Problemy z systemem dolotowym i wydechowym również mogą wpływać na pracę silnika. Zapchany filtr powietrza ogranicza dopływ powietrza, co wpływa na skład mieszanki. Z kolei uszkodzony katalizator lub zapchany układ wydechowy (np. przez sadzę w silnikach Diesel, choć w tym przypadku mówimy o objawach podobnych, ale nieco innych przyczynach) może tworzyć nadmierne przeciwciśnienie, co utrudnia oddychanie silnika i wpływa na jego pracę.

Diagnostyka problemu kulenia silnika wymaga systematycznego podejścia. Zaczynamy od najprostszych i najczęstszych przyczyn. Ogólna procedura diagnostyczna w naszym serwisie w Pożnaniu obejmuje:

  • Odczyt kodów błędów z komputera silnika (ECU) – to pierwszy i często bardzo pomocny krok. Komputer silnika rejestruje błędy związane z pracą poszczególnych cylindrów, układem zapłonowym, paliwowym czy innymi systemami.
  • Sprawdzenie stanu świec zapłonowych. To kluczowy element. Sposoby na sprawdzenie stanu świec zapłonowych obejmują ich wykręcenie i ocenę wizualną. Patrzymy na:
    • Kolor elektrod i porcelany: Idealny kolor to lekko beżowy lub szary. Czarny, suchy nagar świadczy o zbyt bogatej mieszance lub problemach z zapłonem. Czarny, mokry nagar (olej) wskazuje na problemy z uszczelniaczami zaworowymi lub pierścieniami. Biały nalot może świadczyć o zbyt ubogiej mieszance lub problemach z przegrzewaniem.
    • Stan elektrod: Sprawdzamy, czy elektrody nie są wypalone, uszkodzone mechanicznie lub skorodowane.
    • Odstęp elektrod: Niewłaściwy odstęp może prowadzić do słabej iskry. Mierzymy go szczelinomierzem.
  • Sprawdzenie przewodów i cewek zapłonowych: W przypadku przewodów sprawdzamy ich izolację i rezystancję. Cewki zapłonowe można sprawdzić specjalnym testerem lub poprzez zamianę miejsca cewek między cylindrami (jeśli problem przeniesie się na inny cylinder, winna jest cewka).
  • Sprawdzenie ciśnienia paliwa: Mierzymy ciśnienie w układzie paliwowym, aby wykluczyć problemy z pompą czy regulatorem ciśnienia.
  • Sprawdzenie działania wtryskiwaczy: Można to zrobić poprzez pomiar ich rezystancji, sprawdzenie działania na specjalnym stole probierczym lub poprzez obserwację korekt wtrysku w parametrach bieżących silnika.
  • Pomiar kompresji w cylindrach: To badanie pozwala ocenić stan mechaniczny silnika i wykryć ewentualne problemy z uszczelnieniem cylindrów.

Kiedy należy wymienić świece zapłonowe?

Nie ma jednej sztywnej reguły co do przebiegu, po którym należy wymienić świece. Zalecenia producentów samochodów są różne i wahają się od 30 tys. km do nawet 100 tys. km dla świec platynowych czy irydowych. Jednak ważne jest, aby zwracać uwagę na objawy wskazujące na konieczność wymiany:

  • Trudności z rozruchem silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.
  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym (kulenie, falowanie obrotów).
  • Spadek mocy silnika.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Check Engine świecący się na desce rozdzielczej (często wskazuje na błędy związane z układem zapłonowym).

Warto pamiętać, że nawet jeśli producent zaleca dłuższą żywotność świec, ich stan może ulec pogorszeniu wcześniej, zwłaszcza przy częstej jeździe na krótkich dystansach lub z użyciem paliwa o niskiej jakości.

Zalety profesjonalnej wymiany świec zapłonowych w serwisie

W naszym autoserwisie w Poznaniu, wymiana świec zapłonowych to rutynowa czynność, którą wykonujemy z najwyższą starannością. Doświadczenie techników jest kluczowe. Wiemy, jak prawidłowo odkręcić i dokręcić świece, aby nie uszkodzić gwintów w głowicy (co jest poważną i kosztowną usterką). Stosujemy odpowiednie narzędzia i momenty dokręcania. Ponadto, nasi mechanicy są w stanie podczas wymiany świec zauważyć inne potencjalne problemy, takie jak wycieki oleju z uszczelniaczy zaworowych czy stan cewek zapłonowych.

Używamy wyłącznie wysokiej jakości części zamiennych. W przypadku świec zapłonowych oznacza to stosowanie świec renomowanych producentów, które są dedykowane do konkretnego modelu silnika. Użycie niewłaściwych świec może prowadzić do problemów z pracą silnika, jego uszkodzenia, a nawet do awarii katalizatora.

Podsumowując usługi naszego autoserwisu związane z wymianą świec zapłonowych: nie tylko wymieniamy świece, ale przeprowadzamy wstępną diagnostykę układu zapłonowego, oceniamy ogólny stan cylindrów (na podstawie wyglądu świec), a w razie potrzeby proponujemy dalsze działania diagnostyczne i naprawcze. Naszym celem jest nie tylko usunięcie objawu kulenia silnika, ale zidentyfikowanie i wyeliminowanie jego pierwotnej przyczyny, zapewniając Państwa samochodowi płynną i niezawodną pracę. Jeśli zauważyli Państwo u siebie podobne objawy, zapraszamy do naszego serwisu w Poznaniu. Zajmiemy się Państwa samochodem kompleksowo.

Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Usługa "Wymiana łańcucha lub paska rozrządu" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego łańcucha lub paska, które synchronizują ruch wału korbowego i wałka rozrządu, kontrolując moment otwierania i zamykania zaworów w silniku
Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Usługa "Wymiana paska napędowego" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego paska napędowego, który przekazuje napęd do różnych układów w pojeździe, takich jak alternator, klimatyzacja czy wspomaganie kierownicy.
Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Wymiana oleju i filtra silnika

Usługa "Wymiana oleju i filtra silnika" polega na usunięciu zużytego oleju silnikowego oraz wymianie starego filtra oleju na nowy, co zapewnia prawidłowe smarowanie i oczyszczenie silnika.
Wymiana oleju i filtra silnika

Wymiana uszczelek

Usługa "Wymiana uszczelek" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych uszczelek w różnych częściach pojazdu, takich jak silnik, układ wydechowy czy układ chłodzenia.
Wymiana uszczelek

Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Usługa "Wymiana wtryskiwaczy paliwa" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych wtryskiwaczy, które są odpowiedzialne za wtrysk paliwa do komory spalania silnika.
Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Bieżąca naprawa silnika

Usługa "Bieżąca naprawa silnika samochodu" obejmuje diagnostykę i usuwanie bieżących usterek w silniku, takich jak problemy z układem zapłonowym, paliwowym czy chłodzenia.
Bieżąca naprawa silnika

Wymiana świec żarowych

Usługa "Wymiana świec żarowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec żarowych, które są odpowiedzialne za ułatwianie rozruchu silników wysokoprężnych.
Wymiana świec żarowych

Wymiana świec zapłonowych

Usługa "Wymiana świec zapłonowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec zapłonowych, które są odpowiedzialne za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika.
Wymiana świec zapłonowych

Wymiana turbin/turbosprężarek

Usługa "Wymiana turbin/turbosprężarek" polega na wymianie uszkodzonej lub zużytej turbiny, która zwiększa moc silnika poprzez sprężanie powietrza dostarczanego do komory spalania.
Wymiana turbin/turbosprężarek

Wymiana rozrusznika

Usługa "Wymiana rozrusznika" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika pojazdu.
Wymiana rozrusznika

Wymiana alternatora

Usługa "Wymiana alternatora" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego alternatora, który odpowiada za ładowanie akumulatora oraz zasilanie elektrycznych systemów pojazdu podczas pracy silnika.
Wymiana alternatora

Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Usługa "Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych kolektorów, które odpowiadają za kierowanie przepływem powietrza do silnika oraz usuwanie spalin z cylindrów.
Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Wymiana zaworów EGR

Usługa "Wymiana zaworów EGR" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych zaworów recyrkulacji spalin, które odpowiadają za ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji.
Wymiana zaworów EGR

Diagnostyka

Usługa "Diagnostyka" obejmuje szczegółową analizę stanu technicznego pojazdu przy użyciu specjalistycznych narzędzi, mając na celu wykrycie ewentualnych usterek w różnych układach samochodowych.
Diagnostyka

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением