logotype
Zarezerwuj wizytę
Wróć na stronę główną

Słyszę stuki z okolic kół przy hamowaniu – co sprawdzić?

Stukanie podczas hamowania – co może być przyczyną i jak to naprawić?

Usłyszałeś niepokojące stuki podczas hamowania? To sygnał, że coś dzieje się z układem hamulcowym i nie należy tego bagatelizować. Naprawa tego typu problemu jest absolutnie kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze. Z doświadczenia wiem, że przyczyn może być kilka, a dokładna diagnoza wymaga sprawdzenia kilku kluczowych elementów.

Najczęściej stukanie podczas hamowania sugeruje zużycie klocków hamulcowych. Gdy okładzina cierna na klocku staje się cienka, metalowa część klocka styka się z tarczą hamulcową. To właśnie ten kontakt metal o metal generuje ten charakterystyczny, ostry dźwięk. W wielu nowoczesnych samochodach, jak na przykład w popularnych modelach Volkswagena Passata czy Forda Focusa, klocki wyposażone są w specjalne metalowe blaszki sygnalizujące zużycie – to tzw. czujniki akustyczne. Gdy zaczynają trzeć o tarczę, informują kierowcę o konieczności wymiany. Jeśli usłyszałeś taki dźwięk, nie ma na co czekać. Klocki powinno się wymienić, zanim metalowa część zacznie uszkadzać tarczę.

Bywa jednak, że stuki nie wynikają bezpośrednio ze zużycia okładziny. Czasem problem leży w poluzowanych elementach układu hamulcowego. Można tu mówić o prowadnicach klocków, które powinny zapewnić im swobodny ruch w zacisku. Jeśli prowadnice są zardzewiałe, zabrudzone lub po prostu poluzowane, klocek nie porusza się płynnie i może uderzać o tarczę lub inne elementy zacisku podczas hamowania. Często zauważalne jest to w starszych modelach, gdzie korozja ma więcej czasu, by dać o sobie znać.

Inną częstą przyczyną stuków jest uszkodzona tarcza hamulcowa. Tarcze, podobnie jak klocki, z czasem się zużywają. Mają określoną minimalną grubość, poniżej której nie powinny być eksploatowane. Jeśli tarcza jest zbyt cienka, staje się mniej odporna na obciążenia termiczne i mechaniczne, co może prowadzić do jej odkształcenia, a nawet pęknięcia. Nawet niewielkie nierówności na powierzchni tarczy, tzw. ranty, mogą generować stuki, zwłaszcza w połączeniu z zużytymi klockami. Warto zwrócić uwagę na stan tarcz, zwłaszcza w autach o sportowym charakterze, jak na przykład BMW Serii 3 czy Audi A4, gdzie hamulce są bardziej obciążone. Korozja na tarczy, szczególnie po dłuższym postoju, również może powodować stuki, chociaż zazwyczaj ustępują one po kilku hamowaniach.

Problem może tkwić również w samych zaciskach hamulcowych. Tłoczek w zacisku odpowiada za dociskanie klocków do tarczy. Jeśli jest zablokowany, zardzewiały lub uszkodzona jest jego gumowa osłona, może nie poruszać się swobodnie. To z kolei zaburza pracę całego układu – zacisk nie cofa się prawidłowo po zwolnieniu pedału hamulca, co może generować stukanie, a także prowadzić do przegrzewania hamulców. Prostym sposobem na wstępne sprawdzenie zacisku jest podniesienie samochodu i ręczne obrócenie koła. Jeśli czujesz wyraźny opór, może to świadczyć o problemie z zaciskiem.

Można spróbować samodzielnie ocenić stan klocków. Wystarczy spojrzeć na ich grubość – zazwyczaj widać to przez felgę. Jeśli okładzina cierna jest cieńsza niż 3 milimetry, klocki kwalifikują się do wymiany. Jeśli zauważysz też metalowe wstawki, o których wspomniałem wcześniej, to jasny sygnał, że czas na nowy komplet. Pamiętajmy jednak, że taka samodzielna ocena to tylko wstępne rozpoznanie. Dokładna kontrola wymaga zdjęcia koła i gruntownego sprawdzenia wszystkich elementów.

Kiedy samodzielna diagnoza nie rozwiązuje problemu, a stuki nadal się pojawiają, lub co gorsza, towarzyszą im dodatkowe objawy, takie jak drgania kierownicy podczas hamowania czy wyraźny spadek skuteczności hamowania, wizyta w warsztacie jest absolutnie konieczna. Drgania kierownicy często wskazują na odkształcone tarcze, a spadek skuteczności hamowania może oznaczać poważniejsze problemy, np. z układem hydraulicznym.

Kompleksowa diagnostyka i naprawa układów hamulcowych

W naszym serwisie zajmujemy się kompleksową diagnostyką i naprawą układów hamulcowych. Wykonujemy dokładne sprawdzenie wszystkich elementów – klocków, tarcz, zacisków, przewodów hamulcowych i płynu hamulcowego. Wymieniamy zużyte klocki i tarcze, a w przypadku uszkodzeń zacisków często decydujemy się na ich regenerację, co jest ekonomicznym i skutecznym rozwiązaniem.

Naprawa hamulców to nie miejsce na oszczędności. Dlatego w naszym serwisie używamy wyłącznie wysokiej jakości części zamiennych, pochodzących od sprawdzonych producentów. Niezależnie od tego, czy naprawiamy hamulce w Skodzie Octavii, czy w Mercedesie klasy E, stawiamy na sprawdzone rozwiązania. Na wszystkie wykonane przez nas usługi udzielamy gwarancji, co daje pewność, że problem został prawidłowo rozwiązany.

Czasem bywa, że po wymianie klocków i tarcz stuki powracają. W takiej sytuacji trzeba spojrzeć szerzej na cały układ jezdny. Przyczyną mogą być luzy w elementach zawieszenia, takich jak wahacze czy łączniki stabilizatora. Również nieprawidłowa geometria kół może wpływać na nierównomierne zużycie hamulców i generować niepożądane dźwięki. Takie kompleksowe podejście do problemu pozwala na znalezienie prawdziwej przyczyny usterki.

Jeśli słyszysz stuki, nie czekaj. Pamiętaj, sprawny układ hamulcowy to podstawa bezpieczeństwa Twojego i innych użytkowników drogi.

Usługi

Diagnostyka układu hamulcowego

Usługa "Diagnostyka układu hamulcowego" polega na szczegółowej analizie stanu układu hamulcowego, w tym klocków, tarcz, przewodów i płynów, za pomocą specjalistycznych narzędzi diagnostycznych.

Wymiana tarcz hamulcowych

Usługa "Wymiana tarcz hamulcowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych tarcz hamulcowych, które odpowiadają za równomierne rozłożenie siły hamowania w układzie.

Wymiana bębnów hamulcowych

Usługa "Wymiana bębnów hamulcowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych bębnów hamulcowych, które współpracują z szczękami hamulcowymi, zapewniając skuteczne hamowanie pojazdu.

Wymiana klocków hamulcowych

Usługa "Wymiana klocków hamulcowych" polega na wymianie zużytych klocków hamulcowych, które są odpowiedzialne za tarcie niezbędne do skutecznego hamowania pojazdu.

Naprawa zacisków hamulcowych

Podaj swoje dane kontaktowe, oszacujemy koszt naprawy.

Wymiana zacisków hamulcowych

Usługa "Wymiana zacisków hamulcowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych zacisków, które odpowiadają za dociskanie klocków hamulcowych do tarczy w celu skutecznego zatrzymania pojazdu.

Wymiana przewodów hamulcowych elastycznych

Usługa "Wymiana przewodów hamulcowych elastycznych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych elastycznych przewodów hamulcowych, które przekazują ciśnienie płynu hamulcowego do układu hamulcowego.

Wymiana przewodów hamulcowych metalowych

Usługa "Wymiana przewodów hamulcowych metalowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych metalowych przewodów hamulcowych, które transportują płyn hamulcowy w systemie.

Wymiana linki hamulca ręcznego

Usługa "Wymiana linki hamulca ręcznego" polega na diagnozowaniu i wymianie zużytej lub uszkodzonej linki, która odpowiedzialna jest za działanie hamulca ręcznego w pojeździe.

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением