Strzały z wydechu lub „kaszel” silnika – przeskok iskry lub brak zapłonu?
Przyczyny strzałów z wydechu i kasłania silnika
Słyszycie Państwo dziwne odgłosy dobywające się z układu wydechowego swojego samochodu? Czasami brzmią jak strzały, innym razem jak takie specyficzne kasłanie? Często towarzyszy temu nierówna praca silnika. Wiele osób od razu stawia diagnozę – problem z zapłonem.
Najczęściej tam tkwi źródło. Ale co dokładnie oznacza problem z zapłonem? Czy to zawsze to samo? Często używa się zamiennie określeń przeskok iskry i brak zapłonu, ale to nie do końca to samo, choć oba te zjawiska mają swoje korzenie w nieprawidłowym działaniu układu zapłonowego.
Najprościej rzecz ujmując, przeskok iskry to sytuacja, gdy iskra zapłonowa w świecy nie przeskakuje między elektrodami tam, gdzie powinna, czyli w komorze spalania, tylko gdzieś indziej. Może to być na izolatorze świecy, na fajce świecy, a nawet na przewodzie zapłonowym. W rezultacie mieszanka paliwowo-powietrzna w cylindrze nie zostaje zapalona w odpowiednim momencie.
Z kolei brak zapłonu to sytuacja, w której w danym cylindrze, mimo że wszystko teoretycznie jest na swoim miejscu – jest mieszanka paliwowo-powietrzna, jest świeca zapłonowa – z jakiegoś powodu do zapłonu nie dochodzi. Najczęstszym winowajcą jest właśnie problem z iskrą, ale nie tylko. Może to być też kwestia zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszanki, problemów z kompresją w cylindrze, czy nawet usterki w systemie wtrysku paliwa.
Objawy problemów z zapłonem
Gdy dochodzi do przeskoku iskry, często słychać takie specyficzne, ciche trzaski lub cykanie spod maski. To dźwięk przeskakującego prądu wysokiego napięcia. Najlepiej słychać to w ciemności, gdy można nawet zobaczyć małe, niebieskawe iskierki przeskakujące w niepożądanych miejscach. Silnik może pracować nierówno, zwłaszcza na wolnych obrotach.
Brak zapłonu objawia się znacznie bardziej drastycznie. Silnik zaczyna pracować nierówno, telepie się, a obroty falują. To właśnie wtedy słychać te charakterystyczne strzały z wydechu lub kaszel silnika. Dlaczego tak się dzieje? Otóż, gdy w jednym z cylindrów nie dojdzie do zapłonu, niespalona mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje wypchnięta do układu wydechowego. Tam, w gorącym kolektorze wydechowym lub katalizatorze, może w końcu dojść do jej zapalenia, co skutkuje głośnym hukiem – właśnie tym strzałem.
Przyczyny problemów z zapłonem – często winne są świece zapłonowe
Najczęstszą przyczyną zarówno przeskoku iskry, jak i braku zapłonu, są problemy ze świecami zapłonowymi.
- Zużycie świec zapłonowych: Z czasem elektrody świec ulegają zużyciu. Zwiększa się szczelina między nimi, a kształt elektrod ulega zmianie. Zużyta świeca staje się też bardziej podatna na przebicia i przeskoki iskry.
- Zanieczyszczenia na elektrodach świec: Osady nagaru, oleju lub innych zanieczyszczeń na elektrodach świecy mogą tworzyć alternatywne ścieżki dla prądu, co sprzyja przeskoku iskry. Mogą też izolować elektrody, utrudniając przeskoczenie iskry w ogóle, co skutkuje brakiem zapłonu.
Diagnostyka problemu
Profesjonalna diagnostyka zaczyna się od rozmowy z kierowcą – kiedy problem się pojawił, w jakich warunkach, jakie są objawy. Następnie przechodzimy do oględzin. W przypadku podejrzenia problemów z zapłonem, sprawdzamy stan świec zapłonowych. Oglądamy elektrody pod kątem zużycia i zanieczyszczeń, a także sprawdzamy izolatory pod kątem widocznych śladów przeskoku iskry. W nowszych autach niezbędne jest podłączenie komputera diagnostycznego. Odczytujemy kody błędów, które precyzyjnie wskazują, w którym cylindrze występuje problem.
Znaczenie wymiany świec zapłonowych
Świece zapłonowe odgrywają kluczową rolę w prawidłowym działaniu układu zapłonowego. Zużyte lub zanieczyszczone świece mogą być bezpośrednią przyczyną zarówno przeskoku iskry, jak i braku zapłonu, prowadząc do tych nieprzyjemnych strzałów i kasłania. Regularna wymiana świec zapłonowych zgodnie z zaleceniami producenta samochodu jest podstawą profilaktyki.
Kiedy warto skorzystać z usług auto serwisu?
Jeśli zauważysz u siebie w samochodzie którekolwiek z opisanych objawów – nierówną pracę silnika, kaszel, strzały z wydechu, trudności z uruchomieniem silnika – nie zwlekaj z wizytą w warsztacie. Ignorowanie tych sygnałów może prowadzić do pogorszenia problemu i uszkodzenia innych, droższych elementów samochodu.
Nasze usługi – profesjonalna wymiana świec zapłonowych
W naszym warsztacie samochodowym w Poznaniu specjalizujemy się w kompleksowej obsłudze układu zapłonowego. Oferujemy profesjonalną diagnostykę problemu, precyzyjne określenie przyczyny strzałów czy kasłania silnika, a w razie potrzeby szybką i fachową wymianę świec zapłonowych.
Zalety korzystania z usług specjalistycznego warsztatu samochodowego
Wymiana świec zapłonowych może wydawać się prostą czynnością, ale w nowoczesnych silnikach często wymaga specjalistycznych narzędzi i wiedzy. Niewłaściwy montaż, użycie nieodpowiednich świec, czy uszkodzenie cewek zapłonowych podczas wymiany to tylko niektóre z ryzyk związanych z samodzielnym działaniem. Korzystając z usług profesjonalistów, masz pewność, że usługa zostanie wykonana prawidłowo.
Podsumowanie
Strzały z wydechu i kaszel silnika to wyraźne sygnały, że w układzie zapłonowym dzieje się coś niedobrego. Najczęściej wiąże się to z problemami ze świecami zapłonowymi – zużyciem lub zanieczyszczeniem, które mogą prowadzić do przeskoku iskry lub całkowitego braku zapłonu. Regularna wymiana świec zapłonowych to klucz do uniknięcia tych problemów. Jeśli jednak już się pojawią, nie warto zwlekać. Profesjonalna diagnostyka i naprawa w serwisie samochodowym Poznań, jak nasz, pozwoli szybko i skutecznie rozwiązać problem, przywracając Państwa samochodowi płynną i cichą pracę.