Wróć na stronę główną

Szlam pod korkiem wlewu oleju – woda w oleju? Skąd to się bierze?

Szlam pod korkiem wlewu oleju – woda w oleju? Skąd to się bierze?

Często zaglądając pod maskę, a konkretnie pod korek wlewu oleju, można zauważyć brunatną, gęstą substancję przypominającą budyń. To właśnie szlam. Wielu kierowców widząc coś takiego, od razu panikuje, myśląc o najgorszym – wodzie w oleju. I słusznie, bo szlam pod korkiem wlewu oleju, choć nie zawsze oznacza wodę, jest poważnym sygnałem ostrzegawczym, którego nie wolno bagatelizować.

Szlam, w kontekście silnika, to nic innego jak emulsja. Mieszanina, która powstaje, gdy olej silnikowy zmiesza się z innymi substancjami, tworząc coś w rodzaju pasty lub gęstego osadu. Taka maź osadza się najczęściej w chłodniejszych częściach silnika, a korek wlewu oleju jest idealnym miejscem, by go zauważyć.

Głównymi winowajcami tworzenia się szlamu są oczywiście olej silnikowy oraz… woda. Ale to nie wszystko. W skład szlamu mogą wchodzić także:

  • Produkty spalania paliwa: Sadza, niespalone węglowodory.
  • Zanieczyszczenia zewnętrzne: Kurz, brud, przedostające się do silnika z powietrzem.
  • Produkty utleniania oleju: Powstają w wyniku degradacji oleju pod wpływem wysokiej temperatury i tlenu.
  • Składniki dodatków do oleju: Niektóre dodatki mogą reagować z innymi substancjami, tworząc osady.

Jak widać, woda jest kluczowym, ale nie jedynym składnikiem tej nieprzyjemnej mieszanki. Jej obecność jednak znacząco przyspiesza i wzmaga proces tworzenia się szlamu.

Woda w oleju silnikowym

To jest pytanie kluczowe, bo obecność wody w oleju silnikowym zawsze jest zjawiskiem niepożądanym i świadczy o problemie. Woda może dostać się do obiegu oleju na kilka sposobów:

To najbardziej trywialna przyczyna, ale wcale nie najmniej ważna, zwłaszcza przy krótkich trasach i niskich temperaturach zewnętrznych. Podczas pracy silnika, w wyniku spalania paliwa, powstaje para wodna. Część tej pary dostaje się do skrzyni korbowej (przestrzeni pod tłokami) przez nieszczelności między pierścieniami tłokowymi a ściankami cylindrów. W chłodniejszych częściach silnika, szczególnie w zimie i podczas krótkich przejazdów, gdzie silnik nie osiąga optymalnej temperatury pracy, para wodna skrapla się na wewnętrznych ściankach. Ta skondensowana woda miesza się następnie z olejem. Im zimniej i im krótsze trasy, tym więcej kondensacji. To częsty problem w samochodach używanych głównie w mieście na krótkich odcinkach.

To już znacznie poważniejsza sprawa. Uszczelka pod głowicą oddziela kanały olejowe od kanałów chłodzących i komór spalania. Jej uszkodzenie, spowodowane przegrzaniem silnika, wadą materiałową czy po prostu wiekiem, może doprowadzić do przedostania się płynu chłodniczego (który w dużej mierze składa się z wody) do oleju. Płyn chłodniczy, mieszając się z olejem, tworzy charakterystyczną emulsję – ten biały lub brązowy szlam, który widzimy pod korkiem. W przypadku uszkodzenia uszczelki pod głowicą, szlam jest zazwyczaj obfity i ma wyraźnie mleczny lub kawowy kolor.

Innym źródłem wody w oleju może być przeciek z samego układu chłodzenia do wnętrza silnika, na przykład przez uszkodzone chłodnice oleju (jeśli samochód taką posiada), pęknięcia w bloku silnika lub głowicy, czy uszkodzone uszczelki w innych miejscach. To rzadsze przypadki niż uszkodzenie uszczelki pod głowicą, ale równie poważne.

Objawy obecności szlamu i wody w oleju

Tak, obecność szlamu pod korkiem wlewu oleju zazwyczaj widać od razu po odkręceniu korka. Jak wspomniano, wygląda jak gęsta, brunatna lub białawawa maź. Kolor może się różnić w zależności od proporcji oleju i wody oraz innych zanieczyszczeń. Jeśli szlam jest białawy lub kawowy, to niemal na pewno świadczy o obecności płynu chłodniczego w oleju.

Szlam pod korkiem to tylko jeden z objawów. Jeśli przyczyną jest poważniejsza awaria, np. uszkodzenie uszczelki pod głowicą, mogą pojawić się inne symptomy:

  • Spadek poziomu płynu chłodniczego: Jeśli płyn ucieka do oleju, jego poziom w zbiorniczku wyrównawczym będzie spadał.
  • Wzrost temperatury silnika: Uszkodzona uszczelka może prowadzić do przegrzewania się silnika, ponieważ płyn chłodniczy nie krąży prawidłowo.
  • Biały dym z rury wydechowej: Spalanie płynu chłodniczego w komorach spalania powoduje wydzielanie się obfitego, białego dymu o słodkawym zapachu.
  • Nierówna praca silnika: Problemy z kompresją w cylindrach spowodowane uszkodzeniem uszczelki mogą objawiać się nierówną pracą silnika, szarpaniem czy trudnościami z odpalaniem.
  • Zmiana koloru oleju na bagnecie: Choć szlam najczęściej gromadzi się pod korkiem, w zaawansowanych przypadkach cały olej może przybrać mętny, mleczny kolor.

Skutki długotrwałego ignorowania problemu

Ignorowanie szlamu pod korkiem, zwłaszcza jeśli jest on objawem obecności wody lub płynu chłodniczego w oleju, to proszenie się o kłopoty. Konsekwencje mogą być bardzo poważne i kosztowne.

Obecność wody i szlamu w oleju znacząco pogarsza jego właściwości smarne. Olej zanieczyszczony wodą nie tworzy odpowiedniego filmu ochronnego na ruchomych częściach silnika. Prowadzi to do zwiększonego tarcia, szybszego zużycia elementów takich jak panewki, wał korbowy, camery (wałki rozrządu), tłoki i cylindry. Silnik traci moc, pracuje mniej wydajnie, a jego żywotność drastycznie spada.

W skrajnych przypadkach, gdy ilość wody w oleju jest duża, a problem jest długo ignorowany, może dojść do zatarcia silnika. Brak odpowiedniego smarowania prowadzi do przegrzewania się i zacierania ruchomych części. Remont takiego silnika jest zazwyczaj bardzo drogi, a często bardziej opłacalna okazuje się wymiana jednostki napędowej na inną. Pamiętajmy, że woda w oleju może także powodować korozję wewnętrznych elementów silnika.

Metody diagnozowania obecności szlamu i wody

Pierwszym krokiem zawsze jest wizualna inspekcja. Odkręć korek wlewu oleju i sprawdź, czy pod nim nie ma szlamu. Następnie wyciągnij bagnet do sprawdzania poziomu oleju i przyjrzyj się kolorowi i konsystencji oleju. Jeśli olej jest mętny, białawy, kawowy lub ma wyraźne grudki, istnieje duże prawdopodobieństwo obecności wody lub płynu chłodniczego.

Najbardziej precyzyjną metodą jest analiza laboratoryjna próbki oleju. Specjalistyczne laboratorium może określić dokładny skład oleju, wykryć obecność wody, płynu chłodniczego, metali będących produktami zużycia elementów silnika oraz innych zanieczyszczeń. Taka analiza daje pełny obraz stanu oleju i kondycji silnika. W naszym serwisie możemy zlecić taką analizę, aby precyzyjnie zdiagnozować problem.

Rozwiązania problemu

Jeśli szlam pod korkiem jest niewielki i występuje głównie w zimie po krótkich trasach, często wystarczy zwykła wymiana oleju i filtra. Świeży olej ma lepsze właściwości absorbujące wodę i może oczyścić silnik z nagromadzonego szlamu. Warto wtedy rozważyć częstszą wymianę oleju, zwłaszcza jeśli samochód jest używany głównie w mieście.

Jeśli szlam jest obfity, ma mleczny lub kawowy kolor, a dodatkowo występują inne objawy, takie jak spadek poziomu płynu chłodniczego, przegrzewanie się silnika czy biały dym z wydechu, natychmiast zgłoś się do serwisu. To prawdopodobnie uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub inny poważny problem z układem chłodzenia. Samodzielne próby naprawy bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi mogą pogorszyć sytuację.

Usługi autoserwisu: Wymiana motorowego oleju i filtra

W naszym serwisie w Poznaniu oferujemy kompleksową usługę wymiany oleju silnikowego i filtra. To podstawowa, ale niezwykle ważna czynność serwisowa, która pozwala utrzymać silnik w dobrej kondycji i zapobiegać powstawaniu problemów takich jak szlam.

Częstotliwość wymiany oleju zależy od zaleceń producenta samochodu, typu silnika, rodzaju stosowanego oleju oraz warunków eksploatacji. Zazwyczaj wymienia się olej co 10 000 – 15 000 kilometrów lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Jednak przy intensywnej eksploatacji, jeździe miejskiej na krótkich dystansach, w trudnych warunkach (niskie lub wysokie temperatury), a zwłaszcza jeśli zauważysz szlam pod korkiem, warto skrócić interwał wymiany. W przypadku starszych aut, gdzie silnik może mieć większe luzy i zużywać olej, częstsza wymiana jest wręcz wskazana. Przykładowo, w popularnych modelach takich jak Volkswagen Golf V z silnikiem 1.9 TDI czy Ford Focus Mk2 z silnikiem 1.6 TDCi, producenci zalecają wymianę oleju co 15 tys. km, ale nasi klienci często decydują się na interwał 10 tys. km, zwłaszcza jeśli dużo jeżdżą po mieście. W przypadku bardziej wrażliwych jednostek, jak np. silniki 1.4 TSI w Skodzie Octavii II, gdzie występowały problemy z nagarem, częstsza wymiana oleju jest kluczowa dla ich trwałości.

Proces wymiany oleju jest z pozoru prosty, ale wymaga precyzji i odpowiednich narzędzi:

  • Podnosimy samochód na podnośniku.
  • Lokalizujemy miskę olejową i korek spustowy.
  • Podstawiamy naczynie na zużyty olej.
  • Odkręcamy korek spustowy i pozwalamy olejowi swobodnie spłynąć. To ważne, aby olej miał odpowiednią temperaturę (nie za zimny, nie za gorący), żeby dobrze spłynął.
  • Czekamy, aż spłynie jak najwięcej starego oleju.
  • Odkręcamy stary filtr oleju. Pamiętajmy, że w środku filtra jest jeszcze olej, więc trzeba uważać, żeby się nie ubrudzić.
  • Montujemy nowy filtr oleju. Przed wkręceniem nowego filtra zawsze smarujemy jego uszczelkę świeżym olejem – to zapobiega jej uszkodzeniu podczas wkręcania.
  • Zakręcamy nowy korek spustowy miski olejowej lub wkręcamy stary z nową uszczelką (zależnie od konstrukcji miski). Ważne jest, żeby dokręcić go z odpowiednim momentem, żeby nie uszkodzić gwintu.
  • Wlewamy świeży olej silnikowy o odpowiedniej specyfikacji i ilości, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
  • Uruchamiamy silnik na kilka minut, aby nowy olej rozprowadził się po układzie.
  • Po zgaszeniu silnika i odczekaniu kilku minut sprawdzamy poziom oleju na bagnecie i w razie potrzeby uzupełniamy.
  • Sprawdzamy szczelność korka spustowego i filtra oleju.

Choć wymiana oleju wydaje się prosta, korzystanie z usług profesjonalnego serwisu ma wiele zalet:

  • Wiedza i doświadczenie: Mechanicy w serwisie wiedzą, jaki olej jest odpowiedni dla danego modelu i silnika, ile oleju należy wlać oraz jak prawidłowo przeprowadzić cały proces.
  • Odpowiednie narzędzia: Dysponujemy specjalistycznymi kluczami do filtrów, kluczami dynamometrycznymi do korków spustowych oraz sprzętem do bezpiecznego podnoszenia samochodu.
  • Prawidłowa utylizacja zużytego oleju: Zużyty olej to niebezpieczny odpad, który wymaga odpowiedniej utylizacji. W serwisie zajmujemy się tym profesjonalnie.
  • Dodatkowa inspekcja: Przy okazji wymiany oleju możemy dokonać szybkiej inspekcji innych elementów podwozia, układu wydechowego, czy zawieszenia, wychwytując potencjalne problemy na wczesnym etapie.
  • Gwarancja usługi: Korzystając z serwisu, masz pewność, że usługa została wykonana prawidłowo.

Podsumowanie najważniejszych informacji

Szlam pod korkiem wlewu oleju to sygnał, którego nie wolno ignorować. Najczęściej świadczy o obecności wody w oleju, która może pochodzić z kondensacji (krótkie trasy, niska temperatura) lub, co gorsza, z uszkodzenia układu chłodzenia (np. uszczelka pod głowicą). Ignorowanie tego problemu prowadzi do szybszego zużycia silnika, spadku jego wydajności, a nawet do poważnych awarii.

Jeśli zauważysz szlam, zwłaszcza ten o mlecznym lub kawowym kolorze, lub towarzyszą mu inne niepokojące objawy, natychmiast zgłoś się do serwisu. W naszym serwisie w Poznaniu dokonamy precyzyjnej diagnozy i zaproponujemy odpowiednie rozwiązanie – od prostej wymiany oleju w przypadku kondensacji, po bardziej skomplikowane naprawy, jeśli przyczyną jest poważniejsza awaria. Pamiętaj, regularna wymiana oleju, zgodna z zaleceniami producenta i warunkami eksploatacji, to najlepsza inwestycja w długowieczność Twojego silnika. Nie czekaj, aż mały problem przerodzi się w kosztowną awarię. Zapraszamy do naszego serwisu w Poznaniu!

Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Usługa "Wymiana łańcucha lub paska rozrządu" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego łańcucha lub paska, które synchronizują ruch wału korbowego i wałka rozrządu, kontrolując moment otwierania i zamykania zaworów w silniku
Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Usługa "Wymiana paska napędowego" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego paska napędowego, który przekazuje napęd do różnych układów w pojeździe, takich jak alternator, klimatyzacja czy wspomaganie kierownicy.
Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Wymiana oleju i filtra silnika

Usługa "Wymiana oleju i filtra silnika" polega na usunięciu zużytego oleju silnikowego oraz wymianie starego filtra oleju na nowy, co zapewnia prawidłowe smarowanie i oczyszczenie silnika.
Wymiana oleju i filtra silnika

Wymiana uszczelek

Usługa "Wymiana uszczelek" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych uszczelek w różnych częściach pojazdu, takich jak silnik, układ wydechowy czy układ chłodzenia.
Wymiana uszczelek

Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Usługa "Wymiana wtryskiwaczy paliwa" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych wtryskiwaczy, które są odpowiedzialne za wtrysk paliwa do komory spalania silnika.
Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Bieżąca naprawa silnika

Usługa "Bieżąca naprawa silnika samochodu" obejmuje diagnostykę i usuwanie bieżących usterek w silniku, takich jak problemy z układem zapłonowym, paliwowym czy chłodzenia.
Bieżąca naprawa silnika

Wymiana świec żarowych

Usługa "Wymiana świec żarowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec żarowych, które są odpowiedzialne za ułatwianie rozruchu silników wysokoprężnych.
Wymiana świec żarowych

Wymiana świec zapłonowych

Usługa "Wymiana świec zapłonowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec zapłonowych, które są odpowiedzialne za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika.
Wymiana świec zapłonowych

Wymiana turbin/turbosprężarek

Usługa "Wymiana turbin/turbosprężarek" polega na wymianie uszkodzonej lub zużytej turbiny, która zwiększa moc silnika poprzez sprężanie powietrza dostarczanego do komory spalania.
Wymiana turbin/turbosprężarek

Wymiana rozrusznika

Usługa "Wymiana rozrusznika" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika pojazdu.
Wymiana rozrusznika

Wymiana alternatora

Usługa "Wymiana alternatora" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego alternatora, który odpowiada za ładowanie akumulatora oraz zasilanie elektrycznych systemów pojazdu podczas pracy silnika.
Wymiana alternatora

Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Usługa "Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych kolektorów, które odpowiadają za kierowanie przepływem powietrza do silnika oraz usuwanie spalin z cylindrów.
Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Wymiana zaworów EGR

Usługa "Wymiana zaworów EGR" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych zaworów recyrkulacji spalin, które odpowiadają za ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji.
Wymiana zaworów EGR

Diagnostyka

Usługa "Diagnostyka" obejmuje szczegółową analizę stanu technicznego pojazdu przy użyciu specjalistycznych narzędzi, mając na celu wykrycie ewentualnych usterek w różnych układach samochodowych.
Diagnostyka

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением