Wibracje na kierownicy przy hamowaniu – co to może być?
Pulsowanie na kierownicy podczas hamowania – przyczyny i rozwiązania
Pulsowanie na kierownicy podczas hamowania to częsty problem. Najczęściej winę ponoszą tarcze hamulcowe – kiedy są zużyte nierównomiernie, na przykład od przegrzania po ostrym hamowaniu, pojawia się bicie.
Powierzchnia tarczy nie jest już idealnie płaska, co przekłada się na drgania przenoszone na układ kierowniczy. Czasem wystarczy wizualna ocena – widać wyraźne rowki lub przebarwienia. Jednak pewniej jest zmierzyć grubość tarczy w kilku miejscach suwmiarką. Różnice większe niż dopuszczalne przez producenta kwalifikują tarcze do wymiany.
Problemy z zaciskami hamulcowymi
Inną przyczyną bywają problemy z zaciskami hamulcowymi. Kiedy taki zacisk się zapiecze, najczęściej z powodu korozji na prowadnicach, klocek nie cofa się prawidłowo i cały czas lekko dociska do tarczy. To prowadzi do przegrzewania i nierównomiernego zużycia.
Czasami winą jest wyciek płynu hamulcowego, który zaburza pracę tłoczka w zacisku.
Zużyte łożyska koła
Rzadziej, ale też się zdarza, że wibracje powodują zużyte łożyska koła. Charakterystycznym objawem jest wtedy hałas podczas jazdy, takie narastające „mruczenie”, które zmienia się wraz z prędkością. Na podnośniku można sprawdzić luz w kole – jeśli jest wyczuwalny, łożysko jest do wymiany.
Inne możliwe przyczyny wibracji
- Niewyważone koła
- Uszkodzone przeguby napędowe
- Zużyte elementy zawieszenia (wahacze, sworznie)
Rozwiązania problemów
Jeśli chodzi o naprawę, przy zużytych tarczach i klockach najrozsądniejsza jest ich wymiana. Zapieczone zaciski można próbować regenerować, ale czasem konieczna jest ich wymiana. Uszkodzone łożyska po prostu wymieniamy na nowe.
Zawsze warto pamiętać, że prawidłowo działające hamulce to podstawa bezpieczeństwa. Jeśli wibracje nasilają się, a do tego pedał hamulca zaczyna pulsować „pod nogą”, to sygnał, że problem jest poważny. Podobnie, jeśli zauważysz wycieki płynu hamulcowego. W takich sytuacjach nie ma co zwlekać z wizytą w serwisie.
Profilaktyka
Aby uniknąć takich problemów w przyszłości, kluczowe są regularne przeglądy układu hamulcowego. Warto sprawdzać stan tarcz i klocków, a także poziom i jakość płynu hamulcowego.
Częste, gwałtowne hamowanie, zwłaszcza z dużych prędkości, mocno obciąża hamulce i przyspiesza ich zużycie. Wymiana płynu hamulcowego zgodnie z zaleceniami producenta, zazwyczaj co dwa lata, też jest ważna – stary płyn chłonie wilgoć, co obniża jego temperaturę wrzenia i może prowadzić do problemów.