Wróć na stronę główną

Zatkany odma (odpowietrzenie skrzyni korbowej) – objawy i skutki dla silnika

Zatkany odma (odpowietrzenie skrzyni korbowej) – objawy i skutki dla silnika

Każdy, kto ma samochód, prędzej czy później zetknie się z tematem odmy. To takie proste słowo, a kryje się za nim niezwykle ważny element silnika spalinowego – układ odpowietrzenia skrzyni korbowej. Proszę sobie wyobrazić, co dzieje się w środku silnika podczas jego pracy. Tłoki góra-dół, mieszanka paliwowo-powietrzna wybucha, wszystko się grzeje. W tym całym procesie, pomimo uszczelnień, pewna ilość spalin zawsze dostaje się do skrzyni korbowej, czyli tej przestrzeni, gdzie kręci się wał korbowy i inne ruchome części. Gdyby te gazy tam zostawały, ciśnienie by rosło i silnik by się po prostu nadmuchał. Odma, a właściwie cały system odpowietrzenia, to nic innego jak wentylacja tej skrzyni. Jej głównym zadaniem jest odprowadzenie tych gazów, a także pary wodnej i innych szkodliwych substancji, które tam się gromadzą. Dzięki temu ciśnienie w skrzyni korbowej jest odpowiednie i wszystko pracuje jak należy.

Niestety, jak to w mechanice bywa, coś, co ma działać, potrafi się zepsuć. Jednym z najczęstszych problemów jest zatkanie odmy. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn jest kilka, często działają w tandemie. Pierwsza i chyba najczęstsza to nagromadzenie się w przewodach odmy zanieczyszczeń olejowych. Olej silnikowy, choć ma za zadanie smarować, z czasem degraduje, gromadzi się w nim sadza, drobinki metalu, a w niskich temperaturach może tworzyć się kondensat (czyli woda). Te wszystkie dobrodziejstwa osadzają się w wąskich przewodach odmy, tworząc gęstą maź, która skutecznie je blokuje. Druga przyczyna to osady węglowe, powstające w wyniku niedoskonałego spalania paliwa. One również potrafią zatykać przewody, tworząc twardą, trudną do usunięcia skorupę. No i wreszcie, czasami problem leży w samym układzie wentylacji – na przykład w uszkodzeniu separatora oleju, który powinien oddzielać olej od gazów, zanim trafią one do kolektora dolotowego lub z powrotem do silnika (w nowszych konstrukcjach).

Jak poznać, że odma w naszym aucie się zatkała? Objawy mogą być różne, od subtelnych po bardzo wyraźne. Najbardziej oczywisty to wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej. Czujemy go, gdy otwieramy korek wlewu oleju przy pracującym silniku – zamiast lekkiego podciśnienia lub neutralnego ciśnienia, czuć wyraźne dmuchanie i może nawet pryskać olej. To sygnał, że gazy nie mają gdzie uciec. Skutkiem tego wzrostu ciśnienia są często wycieki oleju. Ciśnienie wypycha olej przez najsłabsze punkty – uszczelki na wale korbowym (zarówno od strony skrzyni biegów, jak i od strony rozrządu), uszczelkę pokrywy zaworów, a nawet przez bagnet oleju. Widzimy wtedy mokre plamy pod samochodem, silnik staje się spocony. Zatkanie odmy może również wpływać na pracę silnika. Gazy, które powinny być odprowadzone, zamiast tego trafiają do kolektora dolotowego, zaburzając skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Silnik może pracować nierówno, szczególnie na wolnych obrotach, może szarpać lub gasnąć. W skrajnych przypadkach, gdy ciśnienie rośnie bardzo mocno, może pojawić się dym wydobywający się z komory silnikowej – to często para olejowa wypychana przez odpowietrznik lub inne nieszczelności.

Jeśli zlekceważymy te objawy i będziemy jeździć z zatkaną odmą, czekają nas poważne konsekwencje. Po pierwsze, uszkodzenia uszczelnień i uszczelek, o których już wspomniałem. Wymiana uszczelniaczy na wale korbowym, zwłaszcza od strony skrzyni biegów, to już poważniejsza i kosztowniejsza operacja. Po drugie, zatkana odma może poważnie zaszkodzić turbosprężarce. Gazy ze skrzyni korbowej, bogate w opary oleju, często trafiają do układu dolotowego, a stamtąd do turbiny. W przypadku zatkania, ciśnienie w skrzyni rośnie, co może prowadzić do wypychania oleju do turbosprężarki, powodując jej szybsze zużycie, a nawet awarię. Widzieliśmy takie przypadki w popularnych silnikach 2.0 TDI VAG-a czy w niektórych jednostkach benzynowych z turbodoładowaniem. Po trzecie, zatkana odma utrudnia prawidłowe chłodzenie silnika. Gazy w skrzyni korbowej podnoszą temperaturę, co w połączeniu z innymi czynnikami może prowadzić do przegrzewania się silnika, a w konsekwencji do poważniejszych uszkodzeń, jak na przykład wypalenie uszczelki pod głowicą.

Co zrobić, gdy podejrzewamy problemy z odmą? Najlepiej nie czekać. Naprawa i konserwacja tego systemu to klucz do długowieczności silnika. Po pierwsze, regularne przeglądy techniczne. Dobry mechanik podczas rutynowego serwisu zawsze zwróci uwagę na stan przewodów odmy, sprawdzi, czy nie ma wycieków, posłucha, jak pracuje silnik. Po drugie, czyszczenie lub wymiana elementów układu odpowietrzania. W wielu przypadkach wystarczy dokładne czyszczenie przewodów i separatora oleju. Czasami jednak, gdy elementy są mocno zniszczone lub zanieczyszczone, konieczna jest ich wymiana. To stosunkowo proste i niedrogie operacje, zwłaszcza w porównaniu z kosztami naprawy uszkodzonej turbiny czy wymiany uszczelniaczy na wale.

Aby zapobiegać problemom z odmą, warto pamiętać o kilku rzeczach. Najważniejsza to odpowiednia jakość oleju silnikowego i jego regularna wymiana. Tani, niskiej jakości olej szybciej degraduje i tworzy osady. Zawsze stosujmy olej zalecany przez producenta samochodu i wymieniajmy go zgodnie z interwałami, a nawet częściej, zwłaszcza jeśli jeździmy głównie na krótkich dystansach w mieście. Krótkie przejażdżki, zwłaszcza zimą, sprzyjają powstawaniu kondensatu w silniku. Drugi ważny element to częstotliwość wymiany filtrów – zwłaszcza filtra powietrza, który wpływa na jakość mieszanki paliwowo-powietrznej. Choć bezpośrednio nie wpływa na odmę, zaniedbanie go może prowadzić do innych problemów z silnikiem, które pośrednio wpłyną na stan układu odpowietrzania.

W naszym autoserwisie w Poznaniu oferujemy pełen zakres usług związanych z naprawą układu odpowietrzania. Od diagnostyki, przez czyszczenie i wymianę przewodów, separatorów oleju, po usuwanie skutków zaniedbań, takich jak wymiana uszczelnień czy naprawa turbosprężarki. Dlaczego warto skorzystać z naszej pomocy? Po pierwsze, mamy doświadczenie. Wiele lat pracy z różnymi markami i modelami samochodów nauczyło nas rozpoznawać problemy z odmą na wczesnym etapie. Po drugie, dysponujemy odpowiednimi narzędziami i wiedzą, aby przeprowadzić naprawę sprawnie i skutecznie. Po trzecie, zawsze staramy się znaleźć najlepsze rozwiązanie dla klienta – czasem wystarczy proste czyszczenie, a czasem potrzebna jest bardziej kompleksowa interwencja. Nie naciągamy na zbędne wymiany, ale też nie ukrywamy problemów. Zatkany odma to niby drobnostka, ale potrafi narobić sporo kłopotów. Lepiej zadbać o ten element zawczasu, niż później płacić za poważne naprawy silnika. Zapraszamy do naszego serwisu w Poznaniu – zajmiemy się Państwa samochodem kompleksowo.

Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Usługa "Wymiana łańcucha lub paska rozrządu" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego łańcucha lub paska, które synchronizują ruch wału korbowego i wałka rozrządu, kontrolując moment otwierania i zamykania zaworów w silniku
Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Usługa "Wymiana paska napędowego" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego paska napędowego, który przekazuje napęd do różnych układów w pojeździe, takich jak alternator, klimatyzacja czy wspomaganie kierownicy.
Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Wymiana oleju i filtra silnika

Usługa "Wymiana oleju i filtra silnika" polega na usunięciu zużytego oleju silnikowego oraz wymianie starego filtra oleju na nowy, co zapewnia prawidłowe smarowanie i oczyszczenie silnika.
Wymiana oleju i filtra silnika

Wymiana uszczelek

Usługa "Wymiana uszczelek" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych uszczelek w różnych częściach pojazdu, takich jak silnik, układ wydechowy czy układ chłodzenia.
Wymiana uszczelek

Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Usługa "Wymiana wtryskiwaczy paliwa" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych wtryskiwaczy, które są odpowiedzialne za wtrysk paliwa do komory spalania silnika.
Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Bieżąca naprawa silnika

Usługa "Bieżąca naprawa silnika samochodu" obejmuje diagnostykę i usuwanie bieżących usterek w silniku, takich jak problemy z układem zapłonowym, paliwowym czy chłodzenia.
Bieżąca naprawa silnika

Wymiana świec żarowych

Usługa "Wymiana świec żarowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec żarowych, które są odpowiedzialne za ułatwianie rozruchu silników wysokoprężnych.
Wymiana świec żarowych

Wymiana świec zapłonowych

Usługa "Wymiana świec zapłonowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec zapłonowych, które są odpowiedzialne za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika.
Wymiana świec zapłonowych

Wymiana turbin/turbosprężarek

Usługa "Wymiana turbin/turbosprężarek" polega na wymianie uszkodzonej lub zużytej turbiny, która zwiększa moc silnika poprzez sprężanie powietrza dostarczanego do komory spalania.
Wymiana turbin/turbosprężarek

Wymiana rozrusznika

Usługa "Wymiana rozrusznika" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika pojazdu.
Wymiana rozrusznika

Wymiana alternatora

Usługa "Wymiana alternatora" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego alternatora, który odpowiada za ładowanie akumulatora oraz zasilanie elektrycznych systemów pojazdu podczas pracy silnika.
Wymiana alternatora

Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Usługa "Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych kolektorów, które odpowiadają za kierowanie przepływem powietrza do silnika oraz usuwanie spalin z cylindrów.
Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Wymiana zaworów EGR

Usługa "Wymiana zaworów EGR" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych zaworów recyrkulacji spalin, które odpowiadają za ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji.
Wymiana zaworów EGR

Diagnostyka

Usługa "Diagnostyka" obejmuje szczegółową analizę stanu technicznego pojazdu przy użyciu specjalistycznych narzędzi, mając na celu wykrycie ewentualnych usterek w różnych układach samochodowych.
Diagnostyka

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением