No dobra, klima w Audi to częsty temat, szczególnie jak leci już parę lat na karku. Chłodnica klimy, czyli skraplacz, w Audi A4 B6 to robota, którą robi się… różnie. Czasem idzie gładko, a czasem trzeba się nagimnastykować.

Co konkretnie robię przy wymianie chłodnicy klimy w Audi A4 B6 (i nie tylko):

  • Spuszczanie czynnika chłodniczego: To podstawa, żeby nie narobić sobie kłopotów i nie truć środowiska. Mam do tego odpowiedni sprzęt.
  • Demontaż zderzaka (najczęściej): W B6 to konieczność, żeby dostać się do chłodnicy. Niby proste, ale trzeba uważać na zaczepy, żeby nic nie połamać. Czasem śruby potrafią być zapieczone, wtedyWD-40 i cierpliwość to podstawa.
  • Odpięcie przewodów klimatyzacji: Tu bardzo ważne, żeby były czyste i żeby nic się nie dostało do układu. Zawsze używam nowych oringów przy zakładaniu, żeby mieć pewność szczelności. Jak przewody są skorodowane, to polecam od razu je wymienić, żeby za chwilę nie wracać znowu z nieszczelnością.
  • Wyjęcie starej chłodnicy: Zazwyczaj jest przykręcona kilkoma śrubami. Trzeba zobaczyć, czy nie jest gdzieś dodatkowo przytrzymywana. Często jest zintegrowana z chłodnicą wody, więc trzeba uważać, żeby jej nie uszkodzić.
  • Montaż nowej chłodnicy: Dobrze jest sprawdzić, czy nowa chłodnica jest identyczna jak stara, żeby pasowała idealnie. Dokręcam wszystko z odpowiednim momentem, żeby nie przekręcić gwintów.
  • Podłączenie przewodów klimatyzacji: Jak pisałem, nowe oringi to must have. Smaruję je specjalnym olejem do klimatyzacji, żeby lepiej uszczelniały.
  • Montaż zderzaka: Sprawdzam, czy wszystko pasuje tak jak powinno.
  • Napełnianie układu czynnikiem chłodniczym: Po wymianie zawsze robię test szczelności azotem, żeby mieć pewność, że nigdzie nie ucieka czynnik. Dopiero potem napełniam układ odpowiednią ilością czynnika i oleju.
  • Sprawdzenie działania klimatyzacji: Musi chłodzić jak szalona! Mierzę temperaturę powietrza wylatującego z nawiewów i sprawdzam, czy sprężarka się załącza i wyłącza prawidłowo.

Inne Audi (przykłady):

  • Audi A3 8P: Tutaj dostęp do chłodnicy jest trochę lepszy niż w A4 B6, ale i tak trzeba zdemontować zderzak.
  • Audi A6 C6: W A6 jest więcej miejsca, ale za to bardziej skomplikowana konstrukcja zderzaka. Czasem trzeba zdemontować reflektory, żeby go zdjąć.
  • Audi Q5 8R Tutaj dostęp jest stosunkowo dobry, ale trzeba uważać, aby nie uszkodzić czujników parkowania w zderzaku.

Ważne:

  • Jakość części: Nie warto oszczędzać na chłodnicy klimy. Tanie zamienniki często są słabej jakości i szybko padają. Lepiej zainwestować w coś sprawdzonego, np. Nissens, Valeo czy Behr.
  • Osuszacz: Przy wymianie chłodnicy klimy warto od razu wymienić osuszacz. On odpowiada za pochłanianie wilgoci z układu. Stary osuszacz może być zapchany i obniżać wydajność klimatyzacji.

Podsumowując: Wymiana chłodnicy klimy w Audi to niby prosta robota, ale trzeba to zrobić porządnie, żeby uniknąć problemów w przyszłości. Jak masz jakieś pytania, to śmiało pytaj.