No dobra, sprzęgło w Oplu? To częsty temat, zwłaszcza w Astrach i Corsach. Jasne, wymieniamy.

Co może się dziać, że trzeba wymieniać sprzęgło?

  • Ślizganie: Czujesz, że obroty silnika rosną jak szalone, a auto nie przyspiesza tak, jak powinno. Tak jakby silnik wył, a mocy nie było. Na przykład, w Astrze K przy próbie dynamicznego wyprzedzania na 4 biegu obroty idą w górę, ale przyspieszenie jest słabe. To klasyka.

  • Szumy, piski: Słychać dziwne dźwięki przy wciskaniu lub puszczaniu sprzęgła? Może to być łożysko oporowe. W Vectrze C często słychać wycie łożyska przy wciśniętym sprzęgle.

  • Bicie pedału: Czujesz wibracje na pedale sprzęgła? To może być uszkodzona tarcza sprzęgła lub docisk. W Insigni A czasami tak się dzieje, że pedał drży przy ruszaniu.

  • Problemy ze zmianą biegów: Ciężko wbijają się biegi, zwłaszcza pierwszy i wsteczny? Może to być problem z wysprzęglaniem. W Corsie D skrzynia biegów potrafi wtedy zgrzytać, a wbicie jedynki na postoju graniczy z cudem.

  • Pedał sprzęgła wpada w podłogę: To może być awaria pompy sprzęgła (jeśli masz hydrauliczne sprzęgło, a nie linkę). W Astrze H pompa potrafi się rozszczelnić i płyn hamulcowy wycieka, przez co pedał robi się miękki.

Co obejmuje wymiana sprzęgła?

  • Demontaż skrzyni biegów (wiadomo, dostęp do sprzęgła musi być).

  • Wymiana tarczy sprzęgła, docisku sprzęgła i łożyska oporowego (zazwyczaj wymieniamy komplet, bo po co robić dwa razy tę samą robotę). Czasem warto też wymienić koło dwumasowe, jeśli jest w złym stanie (w dieslach to częsty element).

  • Czyszczenie i smarowanie wałka sprzęgłowego skrzyni biegów.

  • Montaż skrzyni biegów.

  • Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego (jeśli sprzęgło jest hydrauliczne) i odpowietrzenie układu.

  • Testowanie i regulacja (jeśli jest taka potrzeba).

Cena?

Cena zależy od modelu Opla i części. Wpływ ma też, czy wymieniamy sam komplet sprzęgła, czy również koło dwumasowe. Najlepiej podjedź, obejrzymy auto, sprawdzimy co się dzieje i wtedy podam dokładną wycenę. Nie lubię strzelać cenami w ciemno.

Przykładowo:

  • Astra K 1.4 Turbo: Wymiana samego kompletu sprzęgła (tarcza, docisk, łożysko) to około 1200-1500 zł z robocizną. Jeśli do tego dojdzie koło dwumasowe, to cena wzrośnie o kolejne 1000-1500 zł.

  • Corsa D 1.2: Tutaj jest trochę taniej, bo auto lżejsze i prostsza konstrukcja. Komplet sprzęgła z robocizną to około 800-1200 zł.

Daj znać, kiedy możesz podjechać, to się umówimy.