Wróć na stronę główną

Czy można mieszać oleje do automatycznej skrzyni biegów różnych producentów?

Krótka odpowiedź? Lepiej nie. Dłuższa – to zależy od tego, jak bardzo lubisz żyć na krawędzi i czy masz ochotę potem wydać kilka tysięcy na naprawę automatu.

Oleje do skrzyń automatycznych (ATF) to nie jest zwykły płyn – tu producenci mają swoje specyfikacje, dodatki uszlachetniające i tajne receptury. Mieszanie różnych ATF to trochę jak wlanie coli do piwa – niby się rozchodzi, ale efekt może być… no, dziwny.

Co się dzieje, gdy zmieszasz różne ATF?

  • Reakcje chemiczne – Niektóre oleje mają przeciwzużyciowe dodatki (np. ZDDP), które mogą „gryźć się” z inhibitorami korozji innego producenta. Efekt? Osady, żelowanie (widziałem taką galaretkę w panewkach hydraulicznej sprzęgła u starego Passata B5).
  • Różna lepkość – Nawet jeśli oba oleje są np. Dexron III, jeden może mieć 7 cSt w 100°C, a drugi 6 cSt pod tym samym oznaczeniem! Automat zacznie później przełączać biegi albo będzie szarpał przy zimnym silniku (Mercedesy W211 potrafią być drażliwe).
  • Spadek właściwości smarnych – Nowoczesne automaty typu ZF 8HP czy DSG wymagają ultra-precyzyjnej pracy zaworów mechatronicznych – mieszanka dwóch ATF może zapchać kanały hydrauliczną miałem po kilku tysiącach km.

Kiedy może przejść mieszanie?

  • Awaryjnie, by dojechać do warsztatu (np.: dolanie Litrowego Castrola Transmax Multi Vehicle do Toyoty która jeździła na WS). Ale max 10-15% objętości układu! I od razu pełny serwis po tym.
  • Jeśli oba oleje mają IDENTYCZNĄ specyfikację (nie tylko „pasuje”, ale np.: Toyota T-IV = Mobil ATF3309 = Febi 32600) – sprawdź dokładnie datasheet!

Przykłady marek:

  • Niemieckie auta premium: BMW/Mercedes często używają własnych norm (LT71141 dla MB), nawet jeśli bazowo to przebrandowany Shell czy Fuchs.
  • Azjaty: Honda DW-1 vs Hyundai SP-IV wyglądają podobnie butelce ale różnią ciśnieniem zadziałania solenoidów!

Usługi

Wymiana koła zamachowego

Usługa "Wymiana koła zamachowego" obejmuje kompleksową diagnostykę i wymianę koła zamachowego, które jest kluczowym elementem układu napędowego.

Wymiana oleju automatycznej skrzyni biegów

Kategoria „Wymiana oleju automatycznej skrzyni biegów” obejmuje usługi i produkty związane z konserwacją automatycznych skrzyń biegów poprzez regularną wymianę oleju.

Wymiana oleju manualnej skrzyni biegów

Usługa „Wymiana oleju manualnej skrzyni biegów” polega na wymianie zużytego oleju w manualnej skrzyni biegów na nowy, zgodny z wymaganiami producenta pojazdu.

Wymiana automatycznej skrzyni biegów

Usługa "Wymiana automatycznej skrzyni biegów" polega na demontażu uszkodzonej skrzyni biegów oraz zamontowaniu nowej lub zregenerowanej, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu napędowego.

Wymiana manualnej skrzyni biegów

Usługa "Wymiana manualnej skrzyni biegów" obejmuje demontaż zużytej skrzyni oraz montaż nowej lub zregenerowanej, zapewniając pełną sprawność układu napędowego.

Wymiana pompy sprzęgła

Usługa "Wymiana pompy sprzęgła" polega na wymianie uszkodzonej lub zużytej pompy, która odpowiada za prawidłowe działanie układu hydraulicznego sprzęgła.

Wymiana łożyska oporowego sprzęgła

Usługa "Wymiana łożyska oporowego sprzęgła" polega na diagnostyce oraz wymianie zużytego łożyska, które odpowiada za prawidłowe działanie sprzęgła.

Wymiana sprzęgła

Usługa "Wymiana sprzęgła" polega na kompleksowej wymianie zużytego zestawu sprzęgła, obejmującego tarczę, docisk oraz łożysko.

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением