Wróć na stronę główną

Silnik bierze olej – zużycie gładzi cylindrów czy uszczelniaczy?

Kiedy klient przyjeżdża do warsztatu i mówi, że silnik bierze olej, to dla nas, mechaników, jasny sygnał, że coś jest nie tak. To nie jest zwykłe zużycie, to znak, że olej znika z układu smarowania w tempie szybszym niż to przewidziane przez producenta. Normalne zużycie oleju istnieje, ale jest ono minimalne i związane z naturalnym procesem pracy silnika. Problem pojawia się, gdy trzeba dolewać go częściej niż co kilka tysięcy kilometrów.

Objawy nadmiernego zużycia oleju są dość charakterystyczne. Najczęściej zauważalnym jest niebieski dym z rury wydechowej, szczególnie podczas uruchamiania zimnego silnika lub podczas przyspieszania. Innym sygnałem jest stale obniżający się poziom oleju na bagnecie, mimo braku widocznych wycieków pod samochodem. Do tego może dojść głośniejsza praca silnika, a nawet spadek mocy.

Dlaczego silnik połyka olej?

Przyczyn tego zjawiska może być kilka, ale najczęściej winne są dwie główne kwestie: zużycie gładzi cylindrów lub problemy z uszczelniaczami zaworowymi i pierścieniami tłokowymi.

Zużycie gładzi cylindrów

Gładź cylindra to wewnętrzna powierzchnia cylindra, po której porusza się tłok. Jest ona niezwykle gładka i precyzyjna, co zapewnia właściwe uszczelnienie komory spalania i minimalizuje tarcie. Jednak z czasem, pod wpływem wysokich temperatur, ciśnienia i ciągłego ruchu tłoka, gładź może ulec zużyciu. Powstają na niej rysy, a jej powierzchnia staje się mniej gładka. To jakby w idealnie gładkiej rurze pojawiły się drobne nierówności.

Czynniki, które przyspieszają zużycie gładzi, to przede wszystkim niewłaściwa eksploatacja – jazda na krótkich dystansach, która nie pozwala silnikowi osiągnąć optymalnej temperatury pracy, przegrzewanie silnika, używanie oleju o niewłaściwych parametrach lub przedłużanie interwałów wymiany oleju. Zanieczyszczenia dostające się do silnika, np. przez nieszczelny filtr powietrza, również mogą działać jak papier ścierny, uszkadzając gładź.

Jak zdiagnozować stan gładzi? To zazwyczaj wymaga bardziej zaawansowanych narzędzi niż zwykły manometr. Możemy użyć endoskopu, aby zajrzeć do cylindrów przez otwory świec zapłonowych i ocenić wizualnie stan gładzi. W skrajnych przypadkach, gdy zużycie jest znaczne, można zauważyć tzw. progi na górze cylindra lub wyraźne rysy. Bardziej precyzyjną metodą jest pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach. Jeśli ciśnienie jest wyraźnie niższe od normy, zwłaszcza w kilku cylindrach, może to wskazywać na zużycie gładzi.

Uszczelniacze zaworowe i pierścienie tłokowe

Tutaj mamy dwa kluczowe elementy. Uszczelniacze zaworowe, to małe gumowe elementy, które znajdują się na trzonkach zaworów, tam gdzie wchodzą do głowicy silnika. Ich zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się oleju ze smarowanej głowicy do komory spalania. Z czasem, gumowe uszczelniacze twardnieją, pękają i przestają spełniać swoją rolę. Olej wtedy swobodnie spływa po trzonkach zaworów do komory spalania i jest tam spalany. To jest bardzo częsta przyczyna, zwłaszcza w starszych samochodach.

Pierścienie tłokowe to z kolei elementy zamontowane na tłoku. Są ich zazwyczaj trzy – dwa pierścienie uszczelniające (kompresyjne) i jeden pierścień zgarniający (olejowy). Pierścienie uszczelniające odpowiadają za utrzymanie szczelności komory spalania, a pierścień zgarniający zbiera nadmiar oleju ze ścianek cylindra i kieruje go z powrotem do miski olejowej. Jeśli pierścienie są zużyte, zapieczone (często przez nagar) lub uszkodzone, nie spełniają swojej funkcji. Olej pozostaje na ściankach cylindra i jest spalany.

Zużyte pierścienie zgarniające to klasyka problemu bierze olej. Natomiast zapieczone pierścienie kompresyjne mogą prowadzić do utraty kompresji i również przyczyniać się do spalania oleju.

Konstrukcja czy eksploatacja?

Często słyszymy pytanie, czy problem z pobieraniem oleju to wina producenta, czy może zaniedbań ze strony właściciela. Prawda leży zazwyczaj pośrodku. Niektóre modele samochodów mają pewne wady konstrukcyjne lub po prostu są bardziej podatne na zużycie konkretnych elementów. Na przykład, niektóre silniki Forda EcoBoost 1.0 były znane z problemów z pierścieniami, a niektóre starsze jednostki Volkswagena z nadmiernym zużyciem oleju z innych powodów. Jednak w większości przypadków, właściwa eksploatacja i regularny serwis mogą znacząco opóźnić pojawienie się takich problemów.

Zaniedbania serwisowe, takie jak nieregularna wymiana oleju, używanie tanich, niskiej jakości olejów, czy ignorowanie objawów, to prosta droga do przyspieszonego zużycia silnika. Silnik to skomplikowany mechanizm, który potrzebuje odpowiedniej pielęgnacji.

Diagnostyka w warsztacie

Kiedy samochód trafia do nas z problemem bierze olej, zaczynamy od dokładnej diagnostyki. Poza wspomnianym badaniem ciśnienia sprężania i endoskopią cylindrów, sprawdzamy również drożność układu odpowietrzenia skrzyni korbowej (tzw. odmy). Zablokowana odma może powodować nadciśnienie w skrzyni korbowej, co może wypychać olej do komory spalania. Sprawdzamy również stan świec zapłonowych – ich wygląd może nam wiele powiedzieć o tym, co dzieje się w cylindrach. Spalamy olej zostawia na nich charakterystyczny nagar.

Co dalej? Metody naprawy

Po zdiagnozowaniu przyczyny, możemy zaproponować odpowiednie rozwiązanie.

  • Jeśli problem leży w uszczelniaczach zaworowych, zazwyczaj wystarczy ich wymiana. W niektórych silnikach można to zrobić bez demontażu głowicy, w innych jest to konieczne. To stosunkowo prosta i mniej kosztowna naprawa.
  • Jeśli problemem są zapieczone pierścienie, czasami można spróbować zastosować specjalne płukanki do silnika, które mają za zadanie rozpuścić nagar. Jednak to rozwiązanie nie zawsze jest skuteczne, zwłaszcza w przypadku znacznego zapieczenia.
  • Jeśli zużyte są pierścienie lub gładzie cylindrów, często konieczny jest remont silnika. Remont może polegać na honowaniu cylindrów (przywracaniu właściwej struktury powierzchni) i wymianie pierścieni, lub w przypadku znacznego zużycia, na tulejowaniu cylindrów (wstawianiu nowych tulei) lub nawet wymianie bloku silnika. To już poważniejsze i droższe operacje. Remont kapitalny silnika to w zasadzie rozłożenie go na części pierwsze, sprawdzenie wszystkich elementów, wymiana zużytych i ponowny montaż.

Profilaktyka i porady dla kierowców

Najlepszym sposobem na uniknięcie problemu z braniem oleju jest regularna konserwacja. Kluczowe jest przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących interwałów wymiany oleju i stosowanie oleju o odpowiedniej specyfikacji. Nie warto oszczędzać na oleju – dobry olej to podstawa zdrowia silnika. Równie ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju na bagnecie, zwłaszcza przed dłuższą podróżą. Jeśli zauważycie, że poziom oleju spada szybciej niż zwykle, nie ignorujcie tego sygnału.

Usługi naszego serwisu

W naszym warsztacie w Poznaniu oferujemy pełen zakres usług związanych z diagnostyką i naprawą problemów z braniem oleju. Od prostych wymian uszczelniaczy zaworowych, przez bardziej zaawansowane prace związane z pierścieniami, aż po kompleksowe remonty silników. Dysponujemy nowoczesnym sprzętem diagnostycznym i doświadczeniem, które pozwala nam precyzyjnie zidentyfikować przyczynę problemu i zaproponować najskuteczniejsze rozwiązanie.

Podsumowując

Problem bierze olej to sygnał, że silnik potrzebuje naszej uwagi. Może to być stosunkowo prosta usterka, jak zużyte uszczelniacze zaworowe, ale równie dobrze może wskazywać na poważniejsze zużycie gładzi cylindrów lub pierścieni. Ważne jest, aby nie bagatelizować tego problemu i jak najszybciej zgłosić się do warsztatu. Wczesna diagnoza i naprawa mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom i kosztownym remontom. Pamiętajcie, regularna konserwacja i dbałość o silnik to najlepsza inwestycja w długowieczność Waszego samochodu. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do pracy silnika, zapraszamy do nas – chętnie pomożemy.

Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Usługa "Wymiana łańcucha lub paska rozrządu" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego łańcucha lub paska, które synchronizują ruch wału korbowego i wałka rozrządu, kontrolując moment otwierania i zamykania zaworów w silniku
Wymiana łańcucha lub paska rozrządu

Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Usługa "Wymiana paska napędowego" polega na wymianie zużytego lub uszkodzonego paska napędowego, który przekazuje napęd do różnych układów w pojeździe, takich jak alternator, klimatyzacja czy wspomaganie kierownicy.
Wymiana paska napędowego/Wymiana paska wieloklinowego

Wymiana oleju i filtra silnika

Usługa "Wymiana oleju i filtra silnika" polega na usunięciu zużytego oleju silnikowego oraz wymianie starego filtra oleju na nowy, co zapewnia prawidłowe smarowanie i oczyszczenie silnika.
Wymiana oleju i filtra silnika

Wymiana uszczelek

Usługa "Wymiana uszczelek" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych uszczelek w różnych częściach pojazdu, takich jak silnik, układ wydechowy czy układ chłodzenia.
Wymiana uszczelek

Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Usługa "Wymiana wtryskiwaczy paliwa" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych wtryskiwaczy, które są odpowiedzialne za wtrysk paliwa do komory spalania silnika.
Wymiana wtryskiwaczy paliwa

Bieżąca naprawa silnika

Usługa "Bieżąca naprawa silnika samochodu" obejmuje diagnostykę i usuwanie bieżących usterek w silniku, takich jak problemy z układem zapłonowym, paliwowym czy chłodzenia.
Bieżąca naprawa silnika

Wymiana świec żarowych

Usługa "Wymiana świec żarowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec żarowych, które są odpowiedzialne za ułatwianie rozruchu silników wysokoprężnych.
Wymiana świec żarowych

Wymiana świec zapłonowych

Usługa "Wymiana świec zapłonowych" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych świec zapłonowych, które są odpowiedzialne za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika.
Wymiana świec zapłonowych

Wymiana turbin/turbosprężarek

Usługa "Wymiana turbin/turbosprężarek" polega na wymianie uszkodzonej lub zużytej turbiny, która zwiększa moc silnika poprzez sprężanie powietrza dostarczanego do komory spalania.
Wymiana turbin/turbosprężarek

Wymiana rozrusznika

Usługa "Wymiana rozrusznika" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika pojazdu.
Wymiana rozrusznika

Wymiana alternatora

Usługa "Wymiana alternatora" polega na wymianie uszkodzonego lub zużytego alternatora, który odpowiada za ładowanie akumulatora oraz zasilanie elektrycznych systemów pojazdu podczas pracy silnika.
Wymiana alternatora

Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Usługa "Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych" polega na wymianie uszkodzonych lub zużytych kolektorów, które odpowiadają za kierowanie przepływem powietrza do silnika oraz usuwanie spalin z cylindrów.
Wymiana kolektorów dolotowych / wydechowych

Wymiana zaworów EGR

Usługa "Wymiana zaworów EGR" polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych zaworów recyrkulacji spalin, które odpowiadają za ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji.
Wymiana zaworów EGR

Diagnostyka

Usługa "Diagnostyka" obejmuje szczegółową analizę stanu technicznego pojazdu przy użyciu specjalistycznych narzędzi, mając na celu wykrycie ewentualnych usterek w różnych układach samochodowych.
Diagnostyka

Оставь заявку!

Напишите нам и мы Вам с радостью поможем!

    Нажимая на кнопку, вы даете согласие на обработку своих персональных данных и соглашаетесь с Пользовательским соглашением