Wymiana paska klinowego

Wielu kierowców pamięta o wymianie klocków hamulcowych czy opon. O wiele rzadziej sprawdzają oni stan paska od alternatora. Tymczasem jest to kluczowy element samochodu, który odpowiada za najważniejsze podzespoły pojazdu. Okresowa wymiana paska klinowego w TAK Serwis oraz szybkie reagowanie na pierwsze objawy jego uszkodzenia pozwoli uniknąć wielu kosztownych awarii.

Jak działa pasek klinowy?

Pasek wieloklinowy można spotkać w samochodach spalinowych zarówno z silnikiem diesla, jak i benzynowym. Zadaniem tego komponentu jest przeniesienie napędu z silnika do klimatyzacji, alternatora (ładowanie akumulatora), kompresora czy pompy wody (chłodzenie silnika). W razie jego awarii samochód nie będzie w stanie dalej się poruszać.

Budowa tego komponentu auta nie jest skomplikowana. Składa się on z warstwy nośnej (stalowych linek) zatopionych w giętkiej osnowie (guma lub kauczuk) i owiniętej taśmą płócienną lub korbową. Dzięki temu pasek wieloklinowy może przenosić dużą siłę, a jednocześnie jest odporny na szybką zmianę prędkości obrotowej kół pasowych.

Nie wolno mylić paska klinowego z paskiem rozrządu (lub łańcuszkiem w niektórych modelach). Ten pierwszy napędza podzespoły samochodu, gdy ten drugi zapewnia prawidłowe współdziałanie elementów silnika spalinowego.

Zerwany pasek klinowy — jakie są przyczyny awarii?

Pomimo faktu, że zużycie paska klinowego jest naturalnym procesem, element może ulec przedwczesnej awarii z powodu różnych czynników. Zanieczyszczenia olejem silnikowym, uszkodzenia mechaniczne, mikropęknięcia spowodowane rzadkim użytkowaniem pojazdu — wszystko to może prowadzić do wczesnych usterek komponentu.

Pierwsze objawy zużycia można zaobserwować na długo przed jego zerwaniem. Należą do nich: pęknięcia poprzeczne na wewnętrznej powierzchni, uszkodzenia przelotowe, zadrapania na tylnej stronie itp. Innym objawem jest słabe ładowanie akumulatora: gdy pasek nie jest w stanie odpowiednio napędzać alternatora, możesz mieć problemy z odpaleniem auta.

Jakie są główne przyczyny problemów z tym elementem?

  • Nieprawidłowy naciąg. W czasie zakładania paska klinowego pozostaje on luźny. Dopiero po zwolnieniu napinacza zostaje on naciągnięty i może przenosić siłę z silnika na podzespoły. Zbyt mocny naciąg powoduje szybsze zużycie paska wieloklinowego. Jeśli naciąg jest zbyt luźny, słychać stukot. W takim przypadku mechanik musi ponownie ustawić napinacz.
  • Niewłaściwy dobór. Przy złym dobraniu pasek ociera się o elementy silnika, co prowadzi do jego rozwarstwienia, a następnie zerwania. Tego typu uszkodzenie powoduje głośny świst, wskazujący na konieczność wymiany tego komponentu.
  • Nieterminowa wymiana. Jak każdy produkt gumowy, pasek starzeje się z czasem. Jeśli samochód jeździ mało, skup się na okresie wymiany wyznaczonym przez producenta. Jeśli kupiłeś używany samochód, którego uczciwości przebiegu i jakości konserwacji nie jesteś pewien, wymień komponent natychmiast.

Jeśli masz złe doświadczenia z funkcjonowaniem osprzętu w aucie, sprawdź szybko, jaki jest stan paska klinowego. Jeśli nie wygląda on prawidłowo (wystające «sznurki», rozwarstwienia, widoczne uszkodzenia) konieczna jest jego wymiana. Jeszcze lepiej udać się do TAK Serwis w Poznaniu, aby specjalista wykrył usterkę i zajął się tym problemem.

Częstotliwość wymiany paska klinowego

Jak często konieczna jest wymiana paska alternatora? Przy odpowiednim dobraniu modelu wysokiej jakości, wymiana wykonywana jest co 100–150 tysięcy kilometrów. Wymianę zaleca się również co cztery lata, nawet jeśli samochód nie przejechał takiego dystansu. Ze względu na naturalne starzenie się gumy, po tym czasie pasek klinowy szybciej ulega uszkodzeniu. Częstotliwość wymiany można zwiększyć. Częstsze wykonanie takiej naprawy to niewielki koszt, który da pewność, że nie spotka Cię nagła awaria..

Koszt wymiany paska klinowego

Koszt usługi może się różnić w zależności od modelu samochodu. Czasem konieczna jest też naprawa osprzętu uszkodzonego przez zerwany pasek. Warto pamiętać także, że uszkodzenie alternatora lub innych podzespołów, które są napędzane przez pasek, generuje znacznie większe koszty. Dlatego specjaliści TAK Serwis najpierw diagnozują samochód i zapoznają się ze wszystkimi objawami, aby określić dokładny koszt wymiany paska klinowego.

Dlaczego warto odwiedzić TAK Serwis?

Choć wymiana paska klinowego to standardowa procedura eksploatacyjna pojazdu, nie każdy warsztat podchodzi do tego profesjonalnie. Aby mieć pewność, że Twój samochód jest odpowiednio naprawiony, przyjedź do naszej stacji obsługi w Poznaniu:

  • Dajemy roczną gwarancję na wszystkie wykonane naprawy.
  • Nasi specjaliści korzystają z profesjonalnych narzędzi i sprzętu do diagnostyki i naprawy o dowolnej złożoności.
  • Każda naprawa jest konsultowana z klientem i wykonywana w ustalonym terminie.

Z nami Twój samochód jest w bezpiecznych rękach! Jesteśmy gotowi odpowiedzieć na wszelkie pytania i przedstawić wstępną wycenę usług telefonicznie.